En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

har ingen kunskap, men det verkar det fnnas tillräckligt mycket av i tråden ;)
Tycker det har sagts mycket bra åsikter åt båda håll i tråden, och kommer föja den och ditt arbete med hästen!

En stor eloge till dig som försöker :bow:

Sorry, helt off-topic
Fattade noll av ditt svar......

Började av någon anledning vid ditt inlägg läsa fruktan som det betyder när man är fruktar/är rädd för något, är alldeles för trött nu....
Dvs:
Ok jag förstår vad du menar med att inte stressar dvs att rädslan inte bildas efter det att höet är slaget. Det är ju klart eftersom gräset inte kan producera mer socker då och sedan omvandla det till rädsla.
Sorry igen.

haha...ja, så kan det gå när man är trött... fruktaaaan med betoning på a;et låter bättre:D

ska ringa kliniken när helgdagarna är slut, men är det nån som har lite koll på vad röntgen kostar??(inte säker på att jag vill veta..)

liten nyfiken fråga bara...
svara inte om du inte vill...

men om du kan berätta lite emr om hästens historia, och hur den hamnat hos dig så hade iaf jag tyckt det var mycket intressant.. men förstår omd et inte går.. (verkade ju vara en känslig fråga?)

Jag hade inte tagit mig an en sådan häst faktiskt.
För det första har jag inget behov av en häst till. Speciellt inte av en långtidskonvalecent. Hästen mår uppenbart dåligt och plågas. Det tar lång tid att rätta till, om det ens går. Och det finns inga direkta garantier. Dessutom blir det enormt kostsamt.

Jag ser rätt få fördelar med ett sånt projekt, rent krasst.
Mer än att man kanske skulle känna sig "snäll" och bussig.
Däremot inte säkert att hästen per automatik hade mått bättre av att bli "räddad".

På ditt svar ang. röntgen skulle jag tro att det går på några tusenlappar iaf.
Är hästen försäkrad?

Hört talas om att lätta på trycket?
Jovisst ska man ta lite under hoven i tån, just för att lätta trycket!
Inte fasiken ska man gräva djupt, men lite ska man ta.
Och mer än gärna slå på en sko! Eller så kan man slå på en sko med öppen tå, också det för att lätta på trycket framme i tån.

Vad jag baserar det på? Erfarenhet kanske?

Zizzy/ Inte "yrkesverksam" på ditt lilla vis iaf, bara för jag inte har utbildning på pappret betyder det inte att jag är helt bakom flötet med allt. ;)

Vad menar du? Migo säger att man inte ska verka ur SULAN inte dorsala hovväggen. Jag hoppas verkligen inte du verkar ur sulan på din häst!!!
/vdb-utbildad hovslagare+alla fortbildningsblock.

Vad menar du? Migo säger att man inte ska verka ur SULAN inte dorsala hovväggen. Jag hoppas verkligen inte du verkar ur sulan på din häst!!!
/vdb-utbildad hovslagare+alla fortbildningsblock.

Dags för en knasig hovfråga igen. Jag vet att jag har ställt ett antal sådana i många trådar till alla möjliga men om man aldrig frågar så blir man inte klokare.
Jag är med på det med att man inte ska verka ur sulan. det låter förfärligt. men vad menar du med det jag har strukit under?

Jag är med på det med att man inte ska verka ur sulan. det låter förfärligt. men vad menar du med det jag har strukit under?

Hovslagar/veterinär-språk. Dorsal=framsidan, dvs där man brukar göra en rätt brutal verkning på fånghästar.
Bara en lägesbeskrivning mao.

Senast ändrad:

Hovslagar/veterinär-språk. Dorsal=framsidan, dvs där man brukar göra en rätt brutal verkning på fånghästar.
Bara en lägesbeskrivning mao.

jag uttryckte mig nog lite fel. Jag vet (otroligt nog) vad som menas med dorsala hovväggen men förstod ditt svar som att den inte ska verkas eller på ett ungefär det i alla fall. Men jag kan ha läst det fel. Jag är med på vad du menar.

dorsal betyder ju rygg...

En dorsal hovväggsresektion är när man verkar bort hela tån ända in till lamell, ur lekmans ögon ser det ut som en stympning av hoven.
Dorsal vad gäller hov=framsida. Cranial är också framsida men på en annan kroppsdel. Likt din handrygg är dorsal är också skenbenet dorsalt. Förstår du?

positions.jpg

För att göra allt lite komplicerat kan man döpa om "baksidan" tilll 3 olika namn:
Palmart om det är ett framben.
Plantart om det är ett bakben
Caudalt om det gäller ....arschlet...och det är är ändå "baksidan"!?

För att göra det ytterligare lite "logiskt" så är ett ben bara dorsalt från hov upp till carpus/has där det då övergår i cranialt!
...och KRANIET är inte cranialt utan rostralt...i rest my case.

Senast ändrad:

jag uttryckte mig nog lite fel. Jag vet (otroligt nog) vad som menas med dorsala hovväggen men förstod ditt svar som att den inte ska verkas eller på ett ungefär det i alla fall. Men jag kan ha läst det fel. Jag är med på vad du menar.

Alltså, jag begriper ju fan inte ens vad jag själv skriver(ordblind). Jag menade att man INTE ska verka ur sulan, däremot dorsala/framsida hovvägg...

oj vilken fin bild :D :bow: den ska jag spara!

jag förstår.. så det bli ovansidan även om det är framsidan så att säga...

använder du cranial i hovsammanhang någonsin?

kommit från sitt ursrungliga ämne lite... men men.. tror den diskussionen slutar snart ;)
annars får de väl skapa en egen tråd om det :)

Jag tycker det är bra gjort av dig att ta dig an en häst som är så pass dålig i fötterna som den här va. Mycket nyfiken på nya bilder. Har själv en häst som går med hovbensrotation.

gissar att det där var menat till TS och inte till mig? Men det är ju iofs inte lätt för dig att veta vilken "knapp" du skall välja när du skapades idag ;) :angel:

svara alla på en knapp.. historian är aningens känslig, ja. jag har kännt ägaren hela mitt liv, men jag hade inte en aning om att ponnyn var så dålig. jag skäms över att säga att jag känner henne...suck.
andra hästar kommer inte råka ut för samma öde, det kan jag garantera.
hästen är inte försäkrad nej, annars hade jag väl åkt raka vägen från ägare till klinik utan att blinka..
förra "hovis" han BARA kapat tån på ponnyn, inte tagit något annat alls. jag vägde hornet min hovis verkade bort från ponnyns hovar bara för att kolla, och det var nära nog ett halvkilo, och då tog vi ändå inte tårna... strålfåran på vänster fran var 5-6cm djup...minst..
tornblomma: att du inte skulle ta en sån häst har jag full förståelse för. men valet var att lämna henne där hon var och inte bry sig, och så funkar inte jag.
jag var, och är ännu, beredd att ta bort ponnyn om jag ser att det inte funkar, men då hovis var positiv och ponnyn är väldigt trevlig, så tycker jag att det är värt ett försök.
i morgon ska jag in och försöka hitta melassfri lucern och såna där plaststolpar, så får vi se hur det går. just nu är hon ju väldigt pigg och gla, då hon får smärtstillande. och jag måste säga, att hon är en av de vackraste shettisarna jag har sett..trots att hon är mager och allt..

Synd att du inte bodde närmre för här i stallet har vi fullt med plaststolp efter en fel beställning för ett tag sedan. :D

Men jag hoppas att pollan klarar sig och att hon får må bra.
Jag tycker att om du får tillgång till det, att låta henne stå ute för jag vill intyga mig själv att det känns bättre och mer 'humant' gentemot djuren.

Lycka till! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA