En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

nej jag har inte anmält. det är faktiskt inte aktuellt heller. känner ägaren mycket väl...komplicerat vill jag lova...

Förstår att det är komplicerat, och tänker inte tjata på dig utan släpper det efter det här inlägget. Men i min värld så är det där så långt över gränsen för vad som övht är försvarbart att jag skulle anmäla oavsett, alt tvinga in människan på lämplig vårdinstans om det är en sådan anledning i botten. (T ex psykisk ohälsa, så då hjälper ju inte en anmälan lika mkt som vård skulle göra).

Men tänker inte rota dig, utan respekterar det även om jag såhär utifrån utan all info inte kan förstå det. Övergår till att hålla tummarna och vänta på efterbilderna =)

Jag förstår läget men jag tänkte att en röntgen kan tala om dig huruvida du ger dig in i ett omöjligt projekt eller inte.
Om det är nån tröst så har jag sett värre som har blivit helt återställda.
Oftast så ser det väldigt mycket bättre ut redan när man verkat bort allt som skall bort.

Motorsågen var givetvis ett skämt. Men faktum är att jag hört en berättelse av en kollega om en åsna (som skall ha sett värre ut än denna) som verkades med en DeWalt tigersåg, det gick visst bra det med:laugh:

Det där med såg stämmer nog bra det. Jag såg förra veckan en bild med extremt övervuxna hovar. Under bilden hade en svensk hovslagare skrivit: Hovarna var så övervuxna och stenhård, så där fick jag ärligt talat såga av den för att överhuvudtaget kunna göra något. Och han sågade av rejält. Bilderna TS visar var inte i närheten av hur denna hästs hovar såg ut. Men vad fina dom blev efter lite meckel. Visst såg det groteskt ut just när han sågat av den långa biten, men sedan gick det att jobba vidare.

Senast ändrad:

Men för att kunna veta hur ni går vidare är ni ju tvugna att veta om hästen har en rotation och graden av den. Vad ska hästen landa i från ? Transport borde väl inte vara något större problem om hästen får smärtstillande ?

Jag förstår läget men jag tänkte att en röntgen kan tala om dig huruvida du ger dig in i ett omöjligt projekt eller inte.
Om det är nån tröst så har jag sett värre som har blivit helt återställda.
Oftast så ser det väldigt mycket bättre ut redan när man verkat bort allt som skall bort.

Motorsågen var givetvis ett skämt. Men faktum är att jag hört en berättelse av en kollega om en åsna (som skall ha sett värre ut än denna) som verkades med en DeWalt tigersåg, det gick visst bra det med:laugh:

jo jag vet att hon borde röntgas, och allt som hör till, men som sagt, innan hovis var här så trodde jag nästan själv att avlivning var den troligaste utvägen.. det känns skönt att veta att det finns andra exempel som har gått vägen, ger en gnutta hopp åt både henne och mej..
ja när man har verkat bort det som ska bort ja.. problemet som blev var att hovis inte ville ta allt på en gång, eftersom hon hade så ont så ville vi inte tvinga henne att stå på tre ben mer än nödvändigt. efter en och en halv timme hade han fått ner henne på plana ytor, innan var hovarna runda.. strålfåran på den värsta framhoven var fyra-fem centimeter djup!!! så tårna her hon kvar tyvärr, men nu kan hon stå och ta små steg utan att skaka och gnälla iaf... ska till apoteket och hämta fenylbutazon idag med. hon har inte fått något smärtstillande innan. jo, förra ägaren har knölat i henne alvedon:crazy::eek:
pga alvedonen så vill jag gärna ha i henne något som hjälper magen, då den med största sannolikhet inte mår så bra...:mad:
var snälla och kom ihåg att hon kom till mig i lördags em. jag kan sannolikt inte ha hunnit göra så mycket för henne ännu... och så mitt i alltihop är det jul med...suck.
men jag lovar, jag gör vad jag kan, och hoppas på det bästa..

Jag tycker absolut, absolut, absolut att du måste röntga hästen innan det fixas mer med hovarna. Att få hovarna verkade om hovbenet ligger precis under sulan är så smärtsamt att det nog inte går att föreställa sig. Även om man menar väl blir det djurplågeri - i all välmening. Med smärtstillande är det ännu större risk, hästen visar inte hur illa det är.

Bättre att veta direkt än att förlänga lidandet om det är riktigt illa. Att hålla liv i en häst där hovbenet gått åt pipan är helt oförsvarbart.

Sandbox är väl bästa alternativet när det ser ut som på bilderna, då kan hästen gräva ner tån och hitta en avlastande ställning.

För många år sedan tog jag själv hand om en fjording med fång mm. Han hade inte verkats på över ett år tror jag. Jag hade inga stora förhoppningar, utan trodde att han skulle behöva avlivas. Fick ut min hovslagare samma dag som vi hämtade hästen, och han sa att han hade sett ändå värre hovar. Hästen fick även gå på Fenylbutazon ett tag. Vi fixade även en sandhage utan gräs där han fick gå med våran shettis. Även detta var en ny upplevelse för fjordingen, då han tidigare aldrig hade haft någon hästkompis.
Hoppas att allt kommer att gå bra för er ! Lycka till ! / Annette

Jag tycker absolut, absolut, absolut att du måste röntga hästen innan det fixas mer med hovarna. Att få hovarna verkade om hovbenet ligger precis under sulan är så smärtsamt att det nog inte går att föreställa sig. Även om man menar väl blir det djurplågeri - i all välmening. Med smärtstillande är det ännu större risk, hästen visar inte hur illa det är.

Bättre att veta direkt än att förlänga lidandet om det är riktigt illa. Att hålla liv i en häst där hovbenet gått åt pipan är helt oförsvarbart.

Sandbox är väl bästa alternativet när det ser ut som på bilderna, då kan hästen gräva ner tån och hitta en avlastande ställning.

jag ska se vad jag kan göra.... saker och ting är ju inte helt gratis heller, men jag hoppas att jag kan röntga henne... dock knappast innan detta året är slut..hon gick inte på smärtstillande när hovis var här, nej, både han och jag tyckte det var en dum ide.. ska hämta ut på apoteket idag.
hon står nu i box med 20cm spån, just så att hon själv ska kunna ställa sig bekvämt..
jag vill meddela er alla att trots allt så såg hon aningens piggare ut idag!! inte mycket, men så pass så att hon ville ha sitt hö och gnäggade när jag dröjde för länge:angel:

Okej, det är vinter och kallt och jag vet inte om ditt stall har minusgrader inne. Men i alla fall. Kan du fixa fin sand som boxströ? Sand och hålla den fuktig så den är kall minskar svullnader och smärta i hovarna. Har jag i alla fall hört.

STOR ELOGE till dig som gör vad du kan för den lilla.

tror tyvärr inte det kommer funka i den boxen... men tack för tipset...

jag ska se vad jag kan göra.... saker och ting är ju inte helt gratis heller, men jag hoppas att jag kan röntga henne... dock knappast innan detta året är slut..

Krasst sett, visst är det bra det du gör men har du inte de medel som krävs för att ge adekvat vård vore det bättre att låta kraken somna in. Bra att hon får smärtstillande iaf.

Jag tyckte Lovisas inlägg väldigt tydligt förklarade varför det är viktigt att röntga innan ni tar ut hovis igen.

Att få hovarna verkade om hovbenet ligger precis under sulan är så smärtsamt att det nog inte går att föreställa sig. Även om man menar väl blir det djurplågeri - i all välmening. Med smärtstillande är det ännu större risk, hästen visar inte hur illa det är.

jag ska se om jag kommer ihåg att fota nu i kväll... de e lite mycket nu med allt julstök också... men om jag bara kommer ihåg det så...(virrpanna)

gällande röntgen så kan jag inte svara på det just nu. får se hur det blir efter jul och så vidare... detta var inget jag hade planerat om ni förstår, utan en akutgrej...
hur eller hur så ska jag se till att hon blir bättre... död eller levande, inget kan vara värre än det jag såg första gången..

*KL*

ANg rtg så har ju TS sagt att nästa hovisbesök blir inte förrän om 3 veckor, det är nästan mitten på januari. Nu-nu lär TS inte kunna röntga hästen heller, då det är julstängt osv. Så, det finns faktiskt ingenting som säger att TS inte tänkt röntga hästen efter nyår, innan hovis nästa besök t ex.

tackar alexandra_w.. det var ungefär det jag försökte komma fram till... men min hjärna hinner inte riktigt med i svängarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 962
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar