Sv: En chans till...
*funderar*
HUR i hela friden kan man göra en korrekt fång verking utan att lyfta hoven??
Man ska ju korta av tån rejält, verka bort sula i tån så det lättar på trycket...
Det är
omöjligt utan att lyfta på hoven....
Visst, man kan ta klingan och klubba och klubba bort en bit, men har det gått så pass långt att det inte går att lyfta hoven alls, inte ens för någon minut, rekomenderar jag nödslakt omgående!
Sen tycker jag att det är helt okay att vänta tre veckor tills nästa gång, så hinner hästens ligament och senor ända sig till hovens dagsvinkel.
Man ska definitivt inte ha för brottom med att ändra vinkel, och denna pålle som har haft långa fossingar (jag har sett värre-på "frisk" häst
) behöver en längre tid på sig att korta ner tårna och bli typ plan i hoven.(gisses vad jag förklarar bra..
)
TS, Ta det lugnt, få ut smärtstillande, ha pållen i liten rasthage om dagarna nmed massa hö i hagen o pilla i, jätte bra, alla har ju inte den möjligheten ens en gång, men pållen får lite mental stimulans då iaf, ingen ska behöva stå instängd hela dagarna..
Se bara till att underlaget är så pass mjukt att pållen kan mecka med fötterna så den kan avlasta hyffsat när den behöver. Sand är det bästa, spån ett annat alternativ om man inte har en liten sandhage.
Halm, tja, då får fan pållen vila på halmen upp till magen typ..
Apropå halm, ge gärna
lite för att dryga ut höt.
Visserligen rätt protein rikt, men inehåller dest mindre socker...
Bästa är om du kan få tag på ett skit hö i värden (akta damm!) och ge, för att magen som sagt ska hållas igång ordentligt.
En skopa med svällda linfrö, kan smörja fint i tarmara.
Medecinen kan du gott och väl blanda ut i en riven morot eller två, det är viktigare att den får i sig medecinen än den lilla sockerhalten som finns i en morot...
Ring och beställ tid för röntgen, ha ingen panik, så länge pålle har livslust och äter ordentligt. Panik hjälper inte någonting, förutom möjligtvis stort hål i plånboken och ett ev besked för hovbensrotation, och följdaktligen en ev avlivning (Eller att jobba vidare och ha sjukbeslag på pållen) Eller, att ni har lyckan att hovbenet är opåverkat!
Och just det beskedet kan vänta några dagar om pålle äter osv och som sagt innan, har livslust.
Stort lycka till, ge pålle en stor kram från mig....