En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

precis... men jag har två frågor... hur mycket skada gör en näve rivna morötter? med tanke på fånganfallsrisk och så... måste ju ge henne medusinen i något gott, och urvattnad betfor går inte hem alls...
och fråga nummer två, jag lakar ur hö till henne nu, men hon tycker inte det är så värst gott med blött hö verkar det som, visst måste jag väl kunna laka ur en större mängd och sedan torka den igen? alltså kanske fem kilo åt gången? vill ju gärna att hon ska äta ordentligt, då hon är ganska mager...

Om hon äter lite behöver hon ju ett BRA hö. Näringsbehovet är ju detsamma för en fånghäst, som vilken annan häst som helst. Dock är det invänjningen som måste gå mkt långsamt.

I övrigt tycker jag att du gör ett kanon jobb. All heder som tar åt dig ett fall som detta!!

jag svälter henne INTE. hon har fri tillgång och samma hö som mina andra hästar.. enda skillnaden är att jag lakar ur det i vatten, eftersom fruktan tydligen är vattenlösligt...
tack alla för erat stöd, jag hoppas verkligen detta går vägen.. nu i kväll fick jag faktiskt lyfta och kratsa framhovarna utan att hon reste sig..de ni!
men nu är jag nästan 100 på att hon har öronskabb.. tog en ordentlig koll på henne nu i kväll, men sorry, jag glömde kameran.. lovar att jag ska ta kort i morgon..

Har du testat ge lusern? Kanske hon hellre vill ha det än hö. Lycka till!

Usch, det var verkligen inga roliga bilder att se...:(

Håller tummarna för att det går vägen med lilla hästen, även om det inte skulle göra det så kan du ju i alla fall ärligt säga att du försökte...!
Lycka till och God Jul!

Fick ett tips av en veterinär vad gäller öronskabb på katt. Vet inte om det funkar på häst.

Ett par droppar ivermectin injectionsvätska droppas på smittat område. Faktiskt fungerade det.

Du är helt otrolig som gör det du gör för denna lilla.

tja, motorsåg?! han tog en hel del, men vågade inte ta mer nu.. plus att han tyckte det var taskigt att fortsätta då hon hade så ont... men som sagt, han kommer om tre veckor igen.. jo jag vet att jag borde röntga... men jag måste ju först låta kusen landa, och sedan ville jag ha åsikter av min hovis och vet innan ja gör nåt drastiskt.. och uppepå detta så vill jag inte utsätta henne för en transport så snart igen.. får se vad som sker i morgon då jag har ut vet...

TRE veckor?!? En sån häst bör verkas minst var tredje dag i början tills man kunnat återställa alla vinklar!
Håller med SO om att du bör röntga- vid stora benförändringar (vilket det är riskt för i sånna fötter) är det bara grymt att hålla liv i hästen.

Heder åt dig som tar dig an pållen:bow:

/Migo

ska testa lucern om jag kan hitta nåt utan melass tillsatt... bor inte direkt i någon storstad med brett utbud om man säger så...
ska ringa vet i morgon igen och be dom komma ut och kolla öronen på henne... men jag tror det är skabb... ser ut som det gör på katten med jämna mellanrum..urk.
angående verkningen så vet ju inte jag... men att betala 600 var tredje dag funkar helt enkelt inte.. tycker det känns bra med mellanrum emellan, så hon hinner "vänja sig", hon har ju trots allt gått med dom runda hovarna under ganska lång tid..

Jagvet att dangrönt, som gör betfor, har lucernpellets utan melass. Jag har fått detta kollat då jag har en som inte tål socker.

Fast att verka så pass deformerade hovar med så långt intervall kan vara kontraproduktivt. Det kan uppstå inflammationer i läderhuden som leder till hovbölder och ytterligare nedbrytning av hovbenet.
När jag arbetar med omställningar (vilket detta kan räknas som) så har jag en veckas intervall mellan verkningarna de första tre gångerna- och även på mycket mindre deformerade hovar hinner det hända MYCKET på bara 7 dagar!
Att inte ta allt på en dag är fullt förståeligt, men att hästen ska behöva gå utan att få tårna kortade (för visst skrev du att det inte hade gjorts?) i ytterligare tre veckor är grymt!
Att korta tårna går dessutom utmärkt att göra utan att lyfta hoven- en vanlig verktång och nypa utifrån funkar bra.

Har du inte råd att ge den vård som behövs för rehabilitering i så här kritiskt skede är det humanare att låta hästen somna in!! Att rehabilitera ett så långt gånget vanvårdsfall är svindyrt- både ur foder, veterinär och hovvårdssynpunkt. Det räcker tyvärr inte med att vilja väl:(

Senast ändrad:

ska testa lucern om jag kan hitta nåt utan melass tillsatt... bor inte direkt i någon storstad med brett utbud om man säger så...
Jag bor inte heller i ngn storstad.
City Gros (stavning?) hemma hos oss säljer dangroents lusernpellets utan melass. De säljer också Green Power lusernhack med olja. Det som heter Green Power alfalfa.

Jag vet inte om alla deras affärer har hästfoder.

En stor eloge till dig som försöker göra en insats, MEN försök att ta till dig vad en del här har sagt.
Det räcker inte alltid med god vilja och kärlek, utan en häst som är så här vanvårdad behöver veterinärvård och i detta fall innefattar det röntgen för att få en bild av hur omfattande problemet är.

Det viktiga i alla rahabiliteringsfall är att djuret man vårdar inte har "för" ont. Denna häst har väldigt ont, så pass ont att hon har svårt att röra sig och inte vill äta ordentligt. Det är inte ok!

Jag anser att om man inte snabbt kan få henne någorlunda smärtfri då är det humanaste du kan göra att låta henne somna in, nu! Hur hemskt det än må låta.

Om du inte har råd att röntga eller verka henne så ofta om behövs för att hjälpa henne, då har du inte heller möjlighet att ge henne den vård hon behöver och förtjänar. Om du inte ger henne den vård hon behöver då gör du dig själv skyldig till vanvård, av en häst som du ville rädda från någon annan som vanvårdar henne.

Förstår du vad jag menar, ibland hjälper inte att man bara vill väl, det kan bli fel ändå.
Jag tror att du vill göra allt som står i din makt för att hjälpa den här lilla hästen och det beundrar jag dig för, men jag tror inte att du har det som krävs för att hjälpa henne (ekonomiskt) och då är den allra största tjänsten du kan göra henne att låta henne somna in från plågorna, för att hon skall ha det så här är inte schysst!

Och vad gäller de som haft hästen innan; det spelar ingen roll vilken relation du har till dem eller vilka skäl de har haft för att behandla ett djur på detta sätt, detta är vanvård och oförlåtligt och skall anmälas!

*funderar*
HUR i hela friden kan man göra en korrekt fång verking utan att lyfta hoven??
Man ska ju korta av tån rejält, verka bort sula i tån så det lättar på trycket...
Det är omöjligt utan att lyfta på hoven....
Visst, man kan ta klingan och klubba och klubba bort en bit, men har det gått så pass långt att det inte går att lyfta hoven alls, inte ens för någon minut, rekomenderar jag nödslakt omgående!

Sen tycker jag att det är helt okay att vänta tre veckor tills nästa gång, så hinner hästens ligament och senor ända sig till hovens dagsvinkel.
Man ska definitivt inte ha för brottom med att ändra vinkel, och denna pålle som har haft långa fossingar (jag har sett värre-på "frisk" häst:crazy:) behöver en längre tid på sig att korta ner tårna och bli typ plan i hoven.(gisses vad jag förklarar bra..:crazy: )

TS, Ta det lugnt, få ut smärtstillande, ha pållen i liten rasthage om dagarna nmed massa hö i hagen o pilla i, jätte bra, alla har ju inte den möjligheten ens en gång, men pållen får lite mental stimulans då iaf, ingen ska behöva stå instängd hela dagarna..
Se bara till att underlaget är så pass mjukt att pållen kan mecka med fötterna så den kan avlasta hyffsat när den behöver. Sand är det bästa, spån ett annat alternativ om man inte har en liten sandhage.
Halm, tja, då får fan pållen vila på halmen upp till magen typ.. :rofl:
Apropå halm, ge gärna lite för att dryga ut höt.
Visserligen rätt protein rikt, men inehåller dest mindre socker...
Bästa är om du kan få tag på ett skit hö i värden (akta damm!) och ge, för att magen som sagt ska hållas igång ordentligt.
En skopa med svällda linfrö, kan smörja fint i tarmara.

Medecinen kan du gott och väl blanda ut i en riven morot eller två, det är viktigare att den får i sig medecinen än den lilla sockerhalten som finns i en morot...
Ring och beställ tid för röntgen, ha ingen panik, så länge pålle har livslust och äter ordentligt. Panik hjälper inte någonting, förutom möjligtvis stort hål i plånboken och ett ev besked för hovbensrotation, och följdaktligen en ev avlivning (Eller att jobba vidare och ha sjukbeslag på pållen) Eller, att ni har lyckan att hovbenet är opåverkat!
Och just det beskedet kan vänta några dagar om pålle äter osv och som sagt innan, har livslust.

Stort lycka till, ge pålle en stor kram från mig.... :D

Apropå halm, ge gärna lite för att dryga ut höt.
Visserligen rätt protein rikt, men inehåller dest mindre socker...
Bästa är om du kan få tag på ett skit hö i värden (akta damm!) och ge, för att magen som sagt ska hållas igång ordentligt.

Nu yrar du =)

Halm är raka motsatsen till proteinrikt. Halm innehåller i princip inget smältbart protein alls.

Och fånghästar har EXAKT samma näringsbehov som andra, dvs de ska INTE ha hö med skitvärden och stå på proteinbrist. Det är länge sen den vanföreställningen upphörde. En fånghäst ska ha en normal, välkomponerad foderstat, och har samma behov som alla andra hästar. Det man däremot vill hålla ner är sockerhalten. Inte proteinet, inte MJ.

Har själv haft en shettis som såg ut såhär (inte lika hemska hovar) pga. hovslagare som inte va kunnig nog att verka fånghäst :crazy:

Det enda att göra va att boka tid på Strömsholm och åka dit och få henne röntgad och verkad ordentligt!
Dyrt men det krävs om man ska ha nån chans att rädda överhuvudtaget...

Bytte hovslagare efter Strömsholm och fick tag i en som kan fånghästar och det tog över 1,5 - 2 år att få ordning på henne helt.

Lycka till med din och se till att få henne röntgad och se vilka chanser hon har att bli bra!

*funderar*
HUR i hela friden kan man göra en korrekt fång verking utan att lyfta hoven??
Man ska ju korta av tån rejält, verka bort sula i tån så det lättar på trycket...
Det är omöjligt utan att lyfta på hoven....
Visst, man kan ta klingan och klubba och klubba bort en bit, men har det gått så pass långt att det inte går att lyfta hoven alls, inte ens för någon minut, rekomenderar jag nödslakt omgående!

Sen tycker jag att det är helt okay att vänta tre veckor tills nästa gång, så hinner hästens ligament och senor ända sig till hovens dagsvinkel.
Man ska definitivt inte ha för brottom med att ändra vinkel, och denna pålle som har haft långa fossingar (jag har sett värre-på "frisk" häst:crazy:) behöver en längre tid på sig att korta ner tårna och bli typ plan i hoven.(gisses vad jag förklarar bra..:crazy: )

Det jag sa var att det går att korta tån utan att lyfta, inget annat. Att verka bort sula i tån på en fånghäst är bland det dummaste man kan göra. Hört talas om hovbenspenetration?

Vilken tur att du tycker att det är okej med så långa intervaller. Vad baserar du det på?
På tre veckor hinner inte bara den framverkade vinkeln gå tillbaka till ursprungsläget, det hinner också ställa till nya problem i hoven.

/migo
yrkesverksam inom hovvård.

tar en knapp. hon går nu på smärtstillande, så hon har inte ont för tillfället. försökte med att blanda i fodret igår, men det funkade inte alls... så idag fick hon med spruta i munnen, funkade utmärkt och hon var så duktig så..
jag vill helst inte att denna tråden blir ett bråk mellan hovslagare om hur man bör göra. nu är det en tid beställd om tre veckor, och så får det bli. i det fallet rättar jag mig efter min egen hovis, då han hittils har varit mycket duktig och fått ordning på mina andra hovhästar.
jag har sju mil till närmaste citygross, men hoppas på att kunna ta mig in till stan i mellandagarna..(rea!!) :D
ska ut och kolla till pållan när vi har hämtat en gran. hon står inne ännu, då tiden inte har räckt till att göra en hage till henne. också detta sker i mellandagarna.
en fråga till. bra eller dåligt att hon rör sig? alltså går menar jag.. är livrädd att magen ska paja på henne av att stå inne, men jag vill ju inte göra hovarna värre, speciellt inte nu när hon går på smärtstillande... tycker det känns lurigt..

Skulle inte röra på henne speciellt mycket som hovarna ser ut, visst är det bäst för magen om hon rör sig, men senaste rönen för fånghästar är ju att de ska stå på box (på fast men mjuk bädd) tills de är helt symptomfria UTAN smärtlindring.

Så skulle låta henne stå där hon står eller i liten sjukruta ute om du kan ge henne boxunderlag där sen.

nej jag har inte anmält. det är faktiskt inte aktuellt heller. känner ägaren mycket väl...komplicerat vill jag lova...

Nähä,, Jaha,,

Vad spelar det för roll för dig gentemot vad det kunde innebära för hästen.

Dy fasen så låg moral, varför lägger du ut denna tråd, vart vill du komma??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 962
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar