Sv: En chans till...
Och det gör man på vilket sätt??
Det jag sa var att det går att korta tån utan att lyfta,
Och det gör man på vilket sätt??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag sa var att det går att korta tån utan att lyfta,
Vad spelar det för roll för dig gentemot vad det kunde innebära för hästen.
Att verka bort sula i tån på en fånghäst är bland det dummaste man kan göra. Hört talas om hovbenspenetration?
alltså vänta här nu... det är f*n julafton i morgon! även om jag ville så finns det inte möjlighet att dra iväg kusen på röntgen NU. dom anser inte att det är akut eftersom hon inte har ett regelrätt anfall i denna stund, utan faktiskt har gått med det länge.
kunde inte ens få ut vet igår..
Nu yrar du =)
Halm är raka motsatsen till proteinrikt. Halm innehåller i princip inget smältbart protein alls.
Och fånghästar har EXAKT samma näringsbehov som andra, dvs de ska INTE ha hö med skitvärden och stå på proteinbrist. Det är länge sen den vanföreställningen upphörde. En fånghäst ska ha en normal, välkomponerad foderstat, och har samma behov som alla andra hästar. Det man däremot vill hålla ner är sockerhalten. Inte proteinet, inte MJ.
Det jag sa var att det går att korta tån utan att lyfta, inget annat. Att verka bort sula i tån på en fånghäst är bland det dummaste man kan göra. Hört talas om hovbenspenetration?
Vilken tur att du tycker att det är okej med så långa intervaller. Vad baserar du det på?
På tre veckor hinner inte bara den framverkade vinkeln gå tillbaka till ursprungsläget, det hinner också ställa till nya problem i hoven.
/migo
yrkesverksam inom hovvård.
precis... men jag har två frågor... hur mycket skada gör en näve rivna morötter? med tanke på fånganfallsrisk och så... måste ju ge henne medusinen i något gott, och urvattnad betfor går inte hem alls...
]
Vi gav våran fånghäst lite rivna morötter ganska tidigt ,idag äter hon ganska mycket morötter och spec foder för fånghästar ,ger henne också probemin för magen vid känsliga perioder som vår och höst. Hon hade kronisk fång med hovbensrotation rotation.
Lycka till
Fruktanerna stressar inte i ett torrt hö så det går bra att ge det torrt till en fånghäst.
Efter att höt är slaget o torkat så finns det en o samma mängd fruktan i det oavsett det är kallt eller varmt ute, det blir ingen ändring så som det blir när gräset står på rot, likadant är det för hösilage, det är inte farligt att ge det heller om man har en fånghäst. Gräset är liksom "dött" efter det är slaget.