En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

Vad spelar det för roll för dig gentemot vad det kunde innebära för hästen.

Oavsett vad man än tycker så förstår inte jag hur denna häst skulle vara hjälpt av att den tidigare ägaren anmäls. Däremot kanske ev nya hästar som samma ägare kanske kommer att skaffa.

Till ts
Jag förstår det som att du på ngt sätt har en anledning att känna att du måste ta hand om denna häst. Men samtidigt så undrar jag om det verkligen är juste (kan inte stava till ordet) mot hästen. Det måste kosta dig en oerhörd massa pengar och tid att få rätt på detta. Du får ursäkta men jag undrar om du har det. Hur hårt det än kan verka så är det kanske bättre att avsluta det. Om man ska ta hand om en fånghäst så kan man inte resonera så att man ska fixa det efter ex julhelgen. Jag tror inte dvs tycker inte att det fungerar. Det är ett jättejobb och man måste hela tiden hitta på nya lösningar som fungerar, inte i övermorgon utan snarare igår.

det som går att göra, iaf om hästen står på sågspån, är att man gräver en liten grop precis framför hoven så man får plats med raspen eller tången där. är ju inte idealisk men det funkar i nödfall...

Senast ändrad:

Att verka bort sula i tån på en fånghäst är bland det dummaste man kan göra. Hört talas om hovbenspenetration?

Rätta mig om jag har fel, men anser Strasser inte att hovbensrotation är fysiskt omöjligt? Eller är det är det sahncp?

Det är SANHCP som säger att det är omöjligt. OL du vet:grin:;)

Coari: Genom att nypa av tårna med en vanlig verktång, frammifrån:idea: Går alldeles utmärkt, finns hovslagare här i trakterna som gör också, så det är knappast ett genidrag jag kan tillskriva mig;)

Hur skulle ni göra? Låta det gå så långt som tre veckor, utan att korta tårna? Hur skulle ni verka i övrigt?(svårt att säga utifrån bilder ja, men lite kort bara;))

/Migo
som inte heller vill ha hovmetoddikussion.

Usch så hemskt det såg ut! Jag antar att det inte var en utbildad hovslagare som skött hovarna.....

Försök få tag på sand till boxen, i andra hand väldigt tjockt med spån. Hon måste kunna gräva ner hoven för att få lite avlastning.

Har du hört talas om "frogsupport"? En sorts "frigolitsula" jag sett användas som tydligen ska hjälpa. Du kan väl googla lite och se om det är något som du skulle kunna tillverka själv.

Jag tycker också att 3 veckor är lång tid för att korta av hoven. Å andra sidan hade jag helst velat se en röntgen för att se hur rotationen såg ut.

Lycka till med rehabiliteringen!

P.S. Vad har ägaren av hästen haft för förklaring för sin vanvård? D.S.

alltså vänta här nu... det är f*n julafton i morgon! även om jag ville så finns det inte möjlighet att dra iväg kusen på röntgen NU. dom anser inte att det är akut eftersom hon inte har ett regelrätt anfall i denna stund, utan faktiskt har gått med det länge.
kunde inte ens få ut vet igår..

alltså vänta här nu... det är f*n julafton i morgon! även om jag ville så finns det inte möjlighet att dra iväg kusen på röntgen NU. dom anser inte att det är akut eftersom hon inte har ett regelrätt anfall i denna stund, utan faktiskt har gått med det länge.
kunde inte ens få ut vet igår..

jag tänkte inte på röntgen utan snarare på din kommentar om boxhage ngt som nog i och för sig inte är så bra elelr att köra sju mil till en affär. Jag bara menar att jag undrar om du är medveten om hur pass jobbigt det är. Det var inte meningen att stressa upp dig. Jag ber om ursäkt, glöm det.

ber om ursäkt jag med, julstressen tar knäcken på mig... suck. köra till en affär ska jag göra i mellandagarna, den 26:e närmare bestämt. inte lönt innan ändå om man säger så... jag vet vad det kommer kosta mig i tid och engagemang, tro mig. hage visste jag inte om hon skulle stå i, så jag har inte bekymrat mig om det, efterom hon inte har velat gå ur boxen ens..
ska försöka få ner några slags stolpar precis utanför stalldörren, och häva ut spån däri. hoppas bara det går nu när minusgraderna visst bestämde sig för att komma...

Känns inte som det är ngn brådska med hagen och fotona på hovarna var väl före verkning om jag minns rätt, så behöver folk inte haka upp sig på hur det ser ut "nu" eftersom du inte lagt ut några nya bilder ännu? Tycker som andra att det är synd att du inte polisanmäler vanvården, men en stor eloge till dig som förbarmar dig över kraken och försöker hjälpa henne. :bow: Väntar med spänning på nya foton hur hovarna ser ut efter första verkningen. :idea:

Lämnar ett spår så att jag kan följa denna tråd.
Har du fler bilder på hovarna? (kanske missat något?)
hur mår hästen i övrigt?
God Jul!
Håller med mia_R!!

Nu yrar du =)

Halm är raka motsatsen till proteinrikt. Halm innehåller i princip inget smältbart protein alls.

Och fånghästar har EXAKT samma näringsbehov som andra, dvs de ska INTE ha hö med skitvärden och stå på proteinbrist. Det är länge sen den vanföreställningen upphörde. En fånghäst ska ha en normal, välkomponerad foderstat, och har samma behov som alla andra hästar. Det man däremot vill hålla ner är sockerhalten. Inte proteinet, inte MJ.

Bra att någon rättar mig. :D
Vet i fan vad jag tänkte med, men antagligen inte hjärnan iaf. :p

Givetvis ska de ha en balanserad kost, men jag har fått lära mig att inte ge "för bra" hö till fång pållar. Socker till bodet osv.
Jag är helt ärligt urusel på foderstat till häst, ska kanske hålla mig till hund och katt för där vet jag iaf vad jag babblar om vad gällande foder hehe

Fressten tips på någon bra sida där de förklarar enkelt om metabolismen på häst? Vad som gör vad och varför osv?
Kan ju roa mig med att plugga på det nu under julhelgen haha.

Det jag sa var att det går att korta tån utan att lyfta, inget annat. Att verka bort sula i tån på en fånghäst är bland det dummaste man kan göra. Hört talas om hovbenspenetration?

Vilken tur att du tycker att det är okej med så långa intervaller. Vad baserar du det på?
På tre veckor hinner inte bara den framverkade vinkeln gå tillbaka till ursprungsläget, det hinner också ställa till nya problem i hoven.

/migo
yrkesverksam inom hovvård.

Hört talas om att lätta på trycket?
Jovisst ska man ta lite under hoven i tån, just för att lätta trycket!
Inte fasiken ska man gräva djupt, men lite ska man ta.
Och mer än gärna slå på en sko! Eller så kan man slå på en sko med öppen tå, också det för att lätta på trycket framme i tån.

Vad jag baserar det på? Erfarenhet kanske?

Zizzy/ Inte "yrkesverksam" på ditt lilla vis iaf, bara för jag inte har utbildning på pappret betyder det inte att jag är helt bakom flötet med allt. ;)

precis... men jag har två frågor... hur mycket skada gör en näve rivna morötter? med tanke på fånganfallsrisk och så... måste ju ge henne medusinen i något gott, och urvattnad betfor går inte hem alls...
]

Vi gav våran fånghäst lite rivna morötter ganska tidigt ,idag äter hon ganska mycket morötter och spec foder för fånghästar ,ger henne också probemin för magen vid känsliga perioder som vår och höst. Hon hade kronisk fång med hovbensrotation rotation.
Lycka till

Varför ger du urlakat hö? Fruktanerna stressar inte i ett torrt hö så det går bra att ge det torrt till en fånghäst.
Har själv en shettisdam på 17 år som drabbades av fång förra veckan, hon fodras med hö, betfor o lite morötter samt "Butta". Allt enligt min veterinär ordination. Hon äter inte heller bara betfor med medicin i, så lite morotsslantar i så går allt ner.

Efter att höt är slaget o torkat så finns det en o samma mängd fruktan i det oavsett det är kallt eller varmt ute, det blir ingen ändring så som det blir när gräset står på rot, likadant är det för hösilage, det är inte farligt att ge det heller om man har en fånghäst. Gräset är liksom "dött" efter det är slaget.

Efter att höt är slaget o torkat så finns det en o samma mängd fruktan i det oavsett det är kallt eller varmt ute, det blir ingen ändring så som det blir när gräset står på rot, likadant är det för hösilage, det är inte farligt att ge det heller om man har en fånghäst. Gräset är liksom "dött" efter det är slaget.

Ok jag förstår vad du menar med att inte stressar dvs att fruktan inte bildas efter det att höet är slaget. Det är ju klart eftersom gräset inte kan producera mer socker då och sedan omvandla det till fruktan. Men du kan ju råka få ett hö som är slaget precis vid en tidpunkt när gräset innehåller mkt fruktan. Jag har nog förstått det som att man inte kan få gjort analyser av fruktanhalten på ett "vanligt" analyslab. Även fast en del av fruktanet försvinner vid torkningen så kan nog hö innehålla en hel del om man har otur. Men jag vet inte hur pass vanligt det är och hur pass mkt halten varierar i olika höpartier.

Jag vet inte om det är helt fel att vattna ur hö till en fånghäst om man misstänker att det innehåller mkt fruktan (hur man nu ska kunna misstänka det).

god jul allihop! nu är det värsta över...pust.

jag vattnar ur höet eftersom jag inte vet var och när det är slaget, tar helst inga risker om man säger så... och så vet jag ju också att hon får i sig vätska..
ja gräset dör efter två dgar när man slår det, men du vet ju inte då hur mycket fruktan det är i gräset... jag har sent slaget hö till henne nu, men förra balen var skogshö, slget vid samma tid ungefär, men under andra förutsättningar. så jag lakar ur höet för att vara säker..
nu ska jag se om jag kan jaga ifatt några plaststolpar med stålspets, för nåt annat är nog inte lönt att försöka få ner i backen... suck..
foton kommer så snart jag kan..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar