En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En chans till...

hej allihop!
nu håller jag på att ladda upp bilder på hovarna, tar dock en stund, suck.
jag tippar på att pållan hade ett fånganfall pga vårgräs en gång när hon var ung(tre år) och att hon sedan dess inte har fått den omvårdnad som hon skulle ha behövt, både vad det gäller foderstat, motion och framförallt HOVVÅRD.
eftersom hovarna är det uppenbaraste problemet nu, så börjar jag i den änden. hon står ochså på en sockerfri foderstat(så gott det går). när hon blir bättre och jag får klartecken från hovis och eventuellt veterinären också, så kommer hon att få dagliga promenader och kanske också tömköras lite.

här kommer bilderna..
det syns väldigt dåligt vad som är gjort med hovarna, det man kan se är väl att han har gett henne en plan yta att stå på, innan var hovarna helt runda undertill och hon kunde inte stå stilla på dom. han har ochså "sänkt dom och fått undersidan att se ut ungefär som en vanlig hov..(vilket den INTE gjorde innan..)
25330732.jpg

25330733.jpg

det var dom bilderna som det dumma programmet laddade upp.. hade bättre, men hinner inte göra om allt igen just nu.
det syns ganska dåligt vad som är gjort, men det syns mer live, jag lovar.

ser ju ut att bli bättre, sakta men säkert :P lycka till med allt tkr du gör ett toppenjobb :D

tackar:) blev själv lite förvånad när jag kollade på korten, det ser ju knappt ut som om han har gjor någonting! och ändå så har han det, jag stod själv där i en och en halv timme och tittade på. och live är det en massiv förändring..

tackar:) blev själv lite förvånad när jag kollade på korten, det ser ju knappt ut som om han har gjor någonting! och ändå så har han det, jag stod själv där i en och en halv timme och tittade på. och live är det en massiv förändring..

Tyvärr så räcker inte denna "massiva förändring". Förstår du inte hur illa och långt gånget detta är???

Bara bilderna tyder på att det är vanvård och borde omedelbart leda till ett besök från berörd kommuns djurskyddsinpektör för opartisk bedömning och åtgärd.

Hästen e så att säga körd!!! (tyvärr)

Man kan ju säga det lite snällare kanske men jag håller med ovanstående talare med reservation för att jag inte sett hästen själv.

*KL*

Jag är ju total amatör, och vill inte kritisera men satt länge och vände och vred på huvudet och tittade på bilderna, och blir det någon skillnad i själva belastningen på senor och leder osv med verkningen?

Jag förstår att hästen rör sig lite bättre och går lite mindre hindrat, men är vinkel eg ändrad?

Jag är alltså nyfiken. Jag har aldrig sett ens i närheten av sådana hovar irl, däremot ibland på TV och på bild, och vet att jag DÅ fascinerats över hur mycket man bokstavligt talat kapat av på en gång, och vilken enorm skillnad det blivit. Och då funderat på och fascinerats av hur 'mycket' ändring de klarar på en gång. Kan teoretiskt iaf förstå 'ta det sakta och fint' så hästen hinner vänja sig, men blir det skillnad i belastning etc om man gör som på TS ponny?

(och vill som sagt inte kritisera TS; det är inte h*n som verkat, bara nyfiken som sagt)

Man kan ju säga det lite snällare kanske men jag håller med ovanstående talare med reservation för att jag inte sett hästen själv.

Jag har heller inte sett hästen, bara bilderna, och det borde du liksom jag kunna bedömma i detta fall.

Hjälper det denna häst utifrån delgivna bilder om man skriver snällt???

Ursäkta men vad är det för klåpare till hovslagare du har då? :crazy:

Hur kan ni tro att hästen ska vara bekvämare när det är så lite gjort? I en så drastisk situation så krävs en extrem verkning, inget jävla fjuttande med tre veckors mellanrum! Hästen är akut sjuk och går med konstant smärta, det måste åtgärdas!

För det första skulle ingen seriös hovvårdare ta i såna hovar utan röntgenbilder först. Hovbenet kan vara totalt förstört och då är det grymt att hålla liv i hästen!

Om du själv inte har ekonomi att rehabilitera den och ge nödvändig vård, så skänk den till någon som kan det, eller ta bort den. I dagsläget är det du gör rent djurplågeri.

/Migo

I en så pass allvarlig situation som TS häst så hjälper det inte att ta lite i taget. Hästen har akut ont och behöver ganska drastiska åtgärder för att komma ur den situationen.

För det första ska det röntgas.
För det andra ska verkningen göras på klinik i ren miljö av någon som VET vad de håller på med. Inte skopåspikarKalle som gått en tappskokurs på åttiotalet.
För det tredje ska hästen sen hållas på slätt, flexibelt och rent underlag tills situationen i hovarna är stabil.
Att verka lite i taget utan röntgen är ren idioti och missriktad välvilja som enbart skadar hästen.

Ja, men det jag frågade var inte vad som är rätt vs fel. Utan om det på de bilder som finns före och efter verkning är någon skillnad på hur belastningen på senor/leder osv blir. Dvs är det någon vinkelförändring vad man kan se på bilderna?

Sen om den är för liten eller ej, det har jag ingen aning om. Men mitt amatöröga kan se skillnad, hoven har fått en 'ståyta', men jag ser ingen skillnad i hur belastningen på berörda delar blir, men jag har just amatöröga.

Jag är beredd att hålla med dig. Själv hade jag inte tagit med hästen utan att först ha gjort upp med klinik så jag kunde lasta direkt från säljaren till röntgen. Jag hade inte velat förlänga ett lidande som inte går att åtgärda. "Ur askan i elden" är ett uttryck som många gånger kan passa in på vanvårdsfall.

Många vill väl, men det blir inte bra bara för att man vill. Förutsättningarna måste vara de rätta.

Negativ? Nej, det tycker jag inte. När det gäller djurs lidande är det realism som gäller. Är det realistiskt att tro att hästen blir bättre och kan vi då rättfärdiga lidandet vi utsätter den för? Är chanserna små redan från början tar jag hellre mitt hästägaransvar och låter hästen somna in, hellre än riskerar att förlänga ett liv som bara innebär smärta.

Är det negativt?

Det är inte sådär som man skall göra.
Hoven skall röntgas och sedan formas efter var hovbenet befinner sig.
Och sådana tår kommer ju aldrig att behöva vara kvar.
Där finns inget hovben oavsett vad röntgen visar.

Så även om man nu inte kan få komma till röntgen just nu, så skulle de tårna ha kapats av som en minimiåtgärd.
Jag köpte en gång en häst som sedan när den kom till mig hade utvecklat utseendemässigt liknande hovar mellan köp och leverans.
Men röntgen visade inga hovbensförändringar alls så det var bara att verka till hoven så att den såg bra ut.
Så man skall inte ge upp bara för att det ser tokigt ut.
Men det där är inte rätt sätt att verka en sådan hov på.

Det du gör nu är också djurplågeri tyvärr :( Jag förstår att du menar väl, men din okunskap gör att hästen får lida om och om igen.
Som någon sa, ingen seriös hovslagare börjar jobba med dom där fötterna förrän h*n vet hur läget ligger, dvs. hur hovbenet ser ut.

Detta är anledningen att jag har svårt för detta med att "rädda" stackars plågade hästar. Ofta plågas de bara ännu mer. Tyvärr..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tog mig friheten att klippa ihop före-efterbilderna för att kunna jämföra lite bättre:
Namnlst-1.jpg

Vad som syns på de här bilderna så är inte vinklarna ändrade öht, det enda som gjorts är att plana ut hoven. Möjligen att hoven tom är något MER upprätad på efterbilden, men det kan bero på hur hästen är uppställd.
Bilder på sulan och hela benet från sidan skulle vara intressant.

/Migo

Nja jag tycker nog att man kan radikalverka dessa tår, gipsa samt sätta in ordentlig smärtlindring i väntan på att helgerna skall ta slut så att man kan få en tid för röntgen.
Jag har tillsammans med veterinär opererat hovbölder hemma i mitt eget stall för att hästen skulle slippa väntan och resa.
Vi skar bort en stor del av hoven och resultatet blev utmärkt.
Hemmabakteriena klarar hästarna av ganska så bra.

Och om man tar bort den förskräckliga tån och gipsar hoven så klarar hästen av resan till kliniken bättre.

... så kommer hon att få dagliga promenader och kanske också tömköras lite.

Just nu så skall hon inte röra sig alls.
Och helst även äta från "matbord" så att hon slipper vikta framåt på hovarna.
Alltså flyttas så litet som det bara går.

Jag kan berättta hur jag hade gjort för egen del.
Jag hade tagit ut en veterinär som fått lägga hästen på rompun samt bedöva den.
Och sedan så hade jag tillsammans med veterinär skurit till hoven som en fånghov bör vara verkad.
Hade vi på vägen stött på något problem så hade veterinären fått avliva medan bedövningen suttit i.

För om det är värre än vad sådan verkning kan lösa så är de i alla fall ingen idé att hålla på.

25330732.jpg

Jag har ritat in ett tänkt hovben och dess läge i hovkapseln. Sen har jag ritat in gröna sträck för hur man skulle vilja att hoven såg ut.
Troligen har den här hästen ett kraftigt deformerat hovben, men det jag försöker visa är hur fruktansvärt mycket material som finns kvar, och VART man ska börja verka.

Den plana ytan som verkats fram nu ställer hästen på hovbensspetsen mer än innan, vilket ytterligare ökar risken för div komplikationer och framför allt- smärta för djuret.

Jag hoppas innerligt att det inte är en utbildad hovslagare som gjort detta:crazy:

/Migo
(OBS: Notera att detta är en illustration för att förtydliga för TS att verkningens som gjorts inte är bra. Den ska inte användas i anatomiundervisning eller granskas med lupp. Den är hastigt ritad i paint med vänster hand, och är inte tänkt att vara 100% korrekt. Med det sagt kanske jag kan slippa påhopp;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar