Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från -1964 var Sverige i framkant och framsynta.
Vad som hänt med regeringarna därefter bör alla nog ta sig en funderare på.

Dessutom finns två forskningsreaktorer i Studsvik, numera stängda. Deras uppgifter var bland annat att producera radioaktiva isotoper till sjukhus och industrin

Ber om ursäkt om jag redan postat detta men det tål att upprepas nu när : "

Larmet: Elen kan stängas av – här​

”Inte skett i modern tid”

Från -1964 var Sverige i framkant och framsynta.
Vad som hänt med regeringarna därefter bör alla nog ta sig en funderare på.

Dessutom finns två forskningsreaktorer i Studsvik, numera stängda. Deras uppgifter var bland annat att producera radioaktiva isotoper till sjukhus och industrin

Ber om ursäkt om jag redan postat detta men det tål att upprepas nu när : "

Larmet: Elen kan stängas av – här

”Inte skett i modern tid”

Tyvärr har energismarta regeringsalternativ inför valet en direkt kostnad i form av sänkt människovärde för vissa av mina medmänniskor. Vilket är värre än en energikris.

Men jag önskar från botten av mitt hjärta att centerpartiet tar sitt förnuft till fånga och slutar ha allergi inför ordet kärnkraft. Svag förhoppning även om Miljöpartiet, om nu namnet ska ha någon slags relevans även för klimathotet.

Såg nu elen för juli månad...och jag förbrukade tydligen 35% fler kWh än 2021! 😳 Och jag kan inte förstå varför...🤔 Tänkte först att jag kanske var hemma fler dagar under semestern i år men nej, sen kom jag på att även förra året var ju en covid-sommar...

Det enda jag kan komma på att jag gör mer är att jag försöker laga mer mat hemma. Men det har inte blivit en stor skillnad, inte så att det väl kan förklara så sån ökning...?

Kan inte komma på vad det är. Har ingen AC eller liknande.

Såg nu elen för juli månad...och jag förbrukade tydligen 35% fler kWh än 2021! 😳 Och jag kan inte förstå varför...🤔 Tänkte först att jag kanske var hemma fler dagar under semestern i år men nej, sen kom jag på att även förra året var ju en covid-sommar...

Det enda jag kan komma på att jag gör mer är att jag försöker laga mer mat hemma. Men det har inte blivit en stor skillnad, inte så att det väl kan förklara så sån ökning...?

Kanske har frys kyl jobbat extra om det varit väldigt varmt?
Frysen avfrostad? Annars drar ju den endel då.

Kanske har frys kyl jobbat extra om det varit väldigt varmt?
Frysen avfrostad? Annars drar ju den endel då.

Tycker inte att juli varit särskilt varm överlag här. Några dagar, men inte någon utstickande längre period. Frosten skulle kunna ha växt på litegrann, det ska jag kolla. Men det känns som att det inte kan vara hela förklaringen, för det är inte mycket även om det skulle vara mer än det var tidigare månader.

Ajdå då är det svårare. Tror inte kyl/frys gör sådant påslag.
Uppvärmning av ugnen och att köra torktumlaren är det som drar mest hos oss, men vi pratar om någon enstaka kwh per tillfälle.
40 kwh motsvarar ca 40 tvättar i tvättmaskinen.

Har ingen torktumlare, jag tror dock att det körts fler "småtvättar" denna sommar. Typ 1-2 plagg i 30 grader/15 min. Men då snackar vi om skillnad på 1 sån i veckan -> 2-3 i veckan, så det förklarar inte heller den stora ökningen. Ett mysterium detta...🤔

Golvvärme i badrum/handdukstork på/av? Det syns direkt när jag slår av dem eller låter något eller båda vara igång.

Jag fick en rejäl höjning en vinter en gång. Betalar bara hushållsel så det var inga enorma pengar men minst en fördubbling av den vanliga kostnaden. Pratade med elbolaget som såg att det var på natten min förbrukning helt plötsligt hade dragit iväg. Funderade över vad sjutton jag använde för el på natten när jag låg och sov...? Visade sig att timern till motor-/kupévärmare hade pajat så den stod och gick hela tiden. O_o

40 kWh på 31 dygn motsvarar bara ca 54 W kontinuerligt... kan det ge någon ledning? Ett kylskåp eller frys som går mer än det brukar, kanske pga blockerad ventilation eller dörr som inte stänger ordentligt... Någon ny lampa eller fläkt... utomhusbelysning?

Fick just elräkningen för maj-juli och den har gått ner lite jämfört med den tidigare. Iofs har jag inte lagat särskilt mycket mat men ffa tror jag att min frys på stenålderskyl/frys har pajat har gjort skillnad. Så det kanske till slut blir värt att byta ut den.

Verkligen stor skillnad beroende på vilket elområde man bor i.
Min räkning för juli. Lägenhet, 62 kvm. Totalt 262 kr.

20220811_055806.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 442
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som... 18 19 20
Svar
385
· Visningar
16 230
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31