Varför gjorde de inget för det när de var vid makten i 8 år då? Det känns rätt konstigt? Då man inte vara jätteför? Eller?
Det får du fråga dem
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför gjorde de inget för det när de var vid makten i 8 år då? Det känns rätt konstigt? Då man inte vara jätteför? Eller?
Sammanlagt under alla år med alla transporttillägg så är det inte omöjligt...Jag upprepar mig: inte lika mycket dyrare. Eller kostar en liter mjölk 35 kronor?
Därför att Centern har varit emot och beslutet sedan 1980-talet har gällt.Varför gjorde de inget för det när de var vid makten i 8 år då? Det känns rätt konstigt? Då man inte vara jätteför? Eller?
En luftvärmepump ger en oerhörd utväxling runt nollan på termometern.
3-4 gånger insatt energi i värme. Då så är vi nere på kanske 2:-/kWh för värme. Vid minus 20 så ger den 1 till 1.
En solcellsanläggning ger bäst el på dagen när elen är som dyrast.
Det går att få ner kostnaderna betydligt med litet planering.
Min exmake har noll i elkostnader och då så kör han även sin elbil på det.
Även det i Mälardalen.
Du har rätt om priset, jag var lite väl pessimistisk.
EU anser inte att vi är ett elområde, lika lite som Danmark och Norge är det.
Då så borde vi även ha samma väder, samma temperatur och samma bostadspriser i hela landet
Och det vet ju även du att det inte är så.
Söder betalar för att det är dyrt att transportera ström så långt.
Tycker det är fullt rimligt med tanke på att det ffa är naturen i norr som fått ta stryk när det handlar om elproduktion.
Särskilt när allt annat inte är så jämställt över landet, som vägnät, allmänna kommunikationer, avstånd till viktiga samhällsfunktioner mm.
Isåfall vill vi här uppe ha samma priser på mat, transport, lika snabb postgång, lika långt till vc/sjukhus/skola/kultur/mm mm. Vi vill också isåfall ha tillgång till att öht köpa allt/få ta del av allt som finns söderut, krav på att företag ska skicka i hela landet?
Skulle förövrigt tro att en vanlig villa här uppe betalar mer för uppvärmning utslaget per år jämfört med en villa i Skåne trots skillnaden i elpris. Vi har kallare och framförallt många fler kalla månader. 7000kr är inte en särskilt konstig elräkning en vintermånad
Sammanlagt under alla år med alla transporttillägg så är det inte omöjligt...
Den el som importeras söderifrån används i huvudsak för att täcka elunderskottet i söder, det är ytterst sällan någon kraft går norrut och de gångerna beror det på låg förbrukning och stillastående vattenkraft i norr.Väder och temperatur är svårt att styra. Det är dyrt att transportera matvaror också så då är väl prisskillnaden rimlig även där?
När el importeras söderifrån, kostar den mer i norr än i söder?
Men inte per kWh omräknat till det blir priset väl 10 kr?Den el som importeras söderifrån används i huvudsak för att täcka elunderskottet i söder, det är ytterst sällan någon kraft går norrut och de gångerna beror det på låg förbrukning och stillastående vattenkraft i norr.
Jag kan glädja alla att vi inte bor i Finland eller Litauen, där är spotpriset uppe på €1000 mellan kl 07 - 08 i morgon!
Ja, jag menar ju Nordpoolspriserna som är i MW.Men inte per kWh omräknat till det blir priset väl 10 kr?
Förstod det men jag tänkte att alla kanske inte gjorde det, så bäst att förtydligaJa, jag menar ju Nordpoolspriserna som är i MW.
Tänkte inte så långt iom att jag hade länkat till Nordpools sida igår.Förstod det men jag tänkte att alla kanske inte gjorde det, så bäst att förtydliga
Läste att NordPool har ett tak vid 30 kr per kWh (för närvarande), intressant att se om priserna kommer slå i taket någon gång i vinter. Vad skulle du gissa på?Tänkte inte så långt iom att jag hade länkat till Nordpools sida igår.
Om O3 måste gå ner pga bränsleskada när det är kallt kommer vi garanterat att slå i taket tror jag. kanske rent av att det kommer kopplas bort last, vilket iofs kan hända även vid ett haveri hos grannländerna och vi importerar mycket.Läste att NordPool har ett tak vid 30 kr per kWh (för närvarande), intressant att se om priserna kommer slå i taket någon gång i vinter. Vad skulle du gissa på?
Den el som kommer söderifrån kostar mer att producera.När el importeras söderifrån, kostar den mer i norr än i söder?
Jag gissar på 50/50 chans eller risk kanske man bör säga att priset slår i taket i vinter.Om O3 måste gå ner pga bränsleskada när det är kallt kommer vi garanterat att slå i taket tror jag. kanske rent av att det kommer kopplas bort last, vilket iofs kan hända även vid ett haveri hos grannländerna och vi importerar mycket.
Vad tror du själv, januari?
Det kostar mycket att åka och handla p.g.a. de stora avstånden.Hur menar du att snittpriset blivit 35 kronor för en liter mjölk?
Det har alltid varit dyrare på Ica i Norrlands inland och har man bott där hela livet så har man lagt en jäkla massa mer pengar.Hur menar du att snittpriset blivit 35 kronor för en liter mjölk?