Men de styr elpriserna.Väder och temperatur är svårt att styra
Så det hänger ihop.
Just nu är problemet bl.a. att vattenmagasinen har frusit.
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-elpriset-som--stiger-med-179-procent--/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men de styr elpriserna.Väder och temperatur är svårt att styra
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-elpriset-som--stiger-med-179-procent--/
Nä, det är isläggning för att isen inte ska gå sönder och hamna i intag och turbiner. När isen lagt sig kan de reglera som vanligt igen.Men de styr elpriserna.
Så det hänger ihop.
Skåne har ett kärnkraftverk! Det heter Barsebäck.Den el som kommer söderifrån kostar mer att producera.
Om man inte vill bo i iskalla ödemarken nära vattenkraften så får man betala för problemet med att frakta den söderut.
Det blir stora förluster på vägen och vi har inte tillräckligt med kraftledningar för att frakta det som behövs.
I norr så kostar kommunikationer mera då avstånden är större. T.ex. så är det långt till det mesta vilket kostar bränsle.
Om elpriset är ett stort problem för dig så är du välkommen att flytta till lägre elpris med det som det medför.
Om du vill påverka priset på politisk väg så är det nog ett nytt kärnkraftverk till Skåne som är rätt väg att gå.
Barsebäck var rätt felplacerat som kärnkraftverk.Skåne har ett kärnkraftverk! Det heter Barsebäck.
Nej vänta... det var något grannland som hade åsikter, kan det ha varit.. jo ta mig tusan, DANMARK, som hade skarpa åsikter om det
Den el som kommer söderifrån kostar mer att producera.
Om man inte vill bo i iskalla ödemarken nära vattenkraften så får man betala för problemet med att frakta den söderut.
Det blir stora förluster på vägen och vi har inte tillräckligt med kraftledningar för att frakta det som behövs.
I norr så kostar kommunikationer mera då avstånden är större. T.ex. så är det långt till det mesta vilket kostar bränsle.
Om elpriset är ett stort problem för dig så är du välkommen att flytta till lägre elpris med det som det medför.
Om du vill påverka priset på politisk väg så är det nog ett nytt kärnkraftverk till Skåne som är rätt väg att gå.
Det kostar mycket att åka och handla p.g.a. de stora avstånden.
Lägg det till kostnaden för mat.
Det har alltid varit dyrare på Ica i Norrlands inland och har man bott där hela livet så har man lagt en jäkla massa mer pengar.
Jag vet inte vad som skiljer exakt. På frukt och grönt är det rätt stor skillnad. Mjölk är det ingen skillnad på direkt.
Köpa hus är billigt men man får ju inget för huset sen. Min mamma köpte för en 40 år sen och får knappt igen priset om hon säljer idag. Jämfört med svärfar som fick några mille i förtjänst även om huset nu var dyrare att köpa.
Norrland kan få ha billigare el. I alla fall inlandet. Guldkusten kan betala som vi andra...
Nu.är ju detta bara en parentes på att der skulle vara billigt att bo i Norrland.
Men de styr elpriserna.
Så det hänger ihop.
Ja mycket bättre att bomma igen det och låta det stå och vilja ha el av Norrland och betala hutlösa priser istället.Barsebäck var rätt felplacerat som kärnkraftverk.
13km över öppet hav till centrala Malmö, 20 km över öppet hav till centrala Köpenhamn, lite för centralt placerad i Öresundsregionen.
Du menar de där två nerlagda verken som danskarna ville köpa el från? Iställer för Amager och Kyndby där de bränner kol och säljer till oss?Skåne har ett kärnkraftverk! Det heter Barsebäck.
Nej vänta... det var något grannland som hade åsikter, kan det ha varit.. jo ta mig tusan, DANMARK, som hade skarpa åsikter om det, så nu har inte Skåne ett kärnkraftverk längre. Danskjä.....!!
Bidrar inte de med el till oss skåningar?
Yes,Ja mycket bättre att bomma igen det och låta det stå och vilja ha el av Norrland och betala hutlösa priser istället.
Det brukar vara den vanligaste kommentaren när det klagas över regionala problem.Som jag skrivit tidigare: jag känner mig veterligen ingen skåning som är emot kärnkraft.
Och nej, jag kan inte flytta. Barnet har en pappa som hindrar det. Dessutom hade jag inte flyttat inom Sverige isf.
(Förutom att det är en arrogant syn på invånarna i dyrare elzoner. När folk säger sånt till invånare i norra Sverige brukar det inte vara populärt.)
Nej just det.Att det hänger ihop är ju inte ett argument eftersom det ändå inte går att styra.
Det brukar vara den vanligaste kommentaren när det klagas över regionala problem.
Att man kan flytta till ett ställe där det är bättre, om man hittar något.
Nej just det.
Det går inte att styra.
Skall du klaga på Gud då?
Eller Klimatet?
Vad menar du med "orimligt"?Elpriserna har varit orimligt höga under åtminstone två månader. Det är inte särskilt övergående.
Jag anser alltid att det är rimligt att flytta om man inte får ihop sitt liv där man bor.Och då brukar de som bor i norra Sverige gå igång på att det inte är en rimlig kommentar. Så varför är det helt plötsligt rimligt som argument för de som bor i söder?