Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några intervjuer med "folk på gatan", som huvudsakligen hade invändningar mor vindkraft som handlade om att de "störde utsikten", en intervju med ett kommunalråd i Skåne (sydkusten), som ansåg att att en vindkraftpark i havet skulle vara negativt för besöksnäringen, och en rätt meningslös diskussion, där en företrädare för MP och L diskuterade den kommunala vetorätten avseende via teknikaliteter i den utredning som gjorts, och där L nog egentligen ville få fram att det borde byggas Kärnkraft (och all möjlig annan "kraft"). Möjligen så tenderade L mot att anse att utredningen begränsar kommunernas rätt att säga nej, lite för mycket, eftersom kommunerna redan måste ha bestämt sig för om de vill ha vindkraft INNAN det finns reella initiativ, genom att ange var (inte "om") de vill ha vindkraft i de kommunala översiktsplanerna.

Någon som helst saklighet, resonemang om det är miljövänligt, bra för den biologiska mångfalden, om människor och tamdjur kan lida skada m.m. förekom inte alls.

Något slags klimatetablissemang tycks ha stipulerat att vår allt mer ökade aptit på energi bara ska tillfredsställas, och det tycks vara så att människor bara ska köras över.

Alla resonemang om att "vi" borde lägga om vår livsstil en aning, eller att energi också måste förflyttas (kraftledningar) tycks bannlysta.

Något slags klimatetablissemang tycks ha stipulerat att vår allt mer ökade aptit på energi bara ska tillfredsställas, och det tycks vara så att människor bara ska köras över.

Alla resonemang om att "vi" borde lägga om vår livsstil en aning, eller att energi också måste förflyttas (kraftledningar) tycks bannlysta.
Bara för att media rapporterar på ett sätt betyder inte det att det sitter "något slags klimatetablissemang" bakom det. Luktar konspirationsteori för mig det där.

Jag som ändå är aktiv i miljörörelsen på stor skala icke-politiskt ser definitivt att bredare diskussioner förekommer och tar upp alla perspektiv. Media däremot, i princip all media, är rädda för kritik mot status quo. SVT skrev ju till och med för några dagar sedan att icke-vålds aktioner från miljösidan är "odemokratiska", så de har väl tagit sin sida i saken. Men som sagt, vi som faktiskt är engagerade i de här frågorna ser definitivt nyanser och problem som måste lösas på andra sätt.

Bara för att media rapporterar på ett sätt betyder inte det att det sitter "något slags klimatetablissemang" bakom det. Luktar konspirationsteori för mig det där.

Jag som ändå är aktiv i miljörörelsen på stor skala icke-politiskt ser definitivt att bredare diskussioner förekommer och tar upp alla perspektiv. Media däremot, i princip all media, är rädda för kritik mot status quo. SVT skrev ju till och med för några dagar sedan att icke-vålds aktioner från miljösidan är "odemokratiska", så de har väl tagit sin sida i saken. Men som sagt, vi som faktiskt är engagerade i de här frågorna ser definitivt nyanser och problem som måste lösas på andra sätt.
Ingen konspiration, utan snarare ett tunnelseende hos våra politiker.

Kan man kalla något för klimatvänligt, så gör man det, oavsett om det är långsiktigt bra eller ej, för miljö och klimat.

Ingen konspiration, utan snarare ett tunnelseende hos våra politiker.

Kan man kalla något för klimatvänligt, så gör man det, oavsett om det är långsiktigt bra eller ej, för miljö och klimat.
Image är viktigare än utfall.

Det har kommit väldigt många ökade krav på t.ex byggbranchen också. Förut kunde större företag bara ta ut en större mängd containrar och blanda avfall som sedan kördes för sortering. Nu finns krav på att sådant som gips, isolering, byggplast och liknande separat ska sorteras ut.

Sedan att det fortfarande inte finns anläggningar som kan eller har kapacitet att ta emot det är oviktigt för det SER bra ut. Byggplast är brännbart är brännbart rätt och slätt. Den plasten kan inte effektivt tas om hand om än, men statistik och rapportmässigt kan man ju få det att se fint ut när man påpekar att minsann sorterar ut avfallet.

Man skulle ju önska att det börjades i andra änden istället.

Jag kan förstå kritiken mot vindkraften, bor i ett område med många vindkraftverk och som tur är så har jag sovrummet på nedervåningen och störs inte så av dem. Mina grannar som bor precis bredvid kan inte sova med fönstren öppna på somrarna eftersom det dova mullret hörs konstant om vinden ligger på från det hållet. Det hörs ännu värre för grannarna som bor närmre.

Som en liten fotnot är mina närmsta grannar verkligen typexemplet på Nimby-människor. Gröna vågare, men vindkraft är dåligt för de stör, och sopsortering i flerfack var tydligen också döden 🙄

Vi har nu bundet på 1 år, på drygt 37 öre. Elområde 3. Det går dock ut sista januari, ingen rolig tid på året att behöva förhandla om.. Så kollade läget nu och tog ett erbjudande på drygt 64 öre (inkl moms), bundet i 3 år från 1 februari då. Vi har hög förbrukning (35-40 000 kwh/år), har dock precis beställt bergvärme då vår frånluftsvärmepump håller på att lägga av, så hoppas att den kommer gå ner en del av det..

14 dagars ångerrätt..vad tror ni? Är det blåst eller okej? :nailbiting:
Kollade med Compricer och fick (med ett annat bolag) 60,39 öre ist för 64,45, så nu blir det byte.. 😅

Som en liten fotnot är mina närmsta grannar verkligen typexemplet på Nimby-människor. Gröna vågare, men vindkraft är dåligt för de stör, och sopsortering i flerfack var tydligen också döden 🙄

Lite så jag kände om inslaget på Aktuellt igår. "Vi har flyttat från Sthlm och vill ha natur och lugn och ro och nu ska de bygga vindkraft - Buhuuu". Ja så hade vi i Norrland det länge utan nån förståelse söderifrån :angel:

Har bundit vårt avtal i 1 år nu, elområde 3 till 71 öre/kWh. Känns överkomligt även om priserna skulle sjunka under nästa år.

Har bundit vårt avtal i 1 år nu, elområde 3 till 71 öre/kWh. Känns överkomligt även om priserna skulle sjunka under nästa år.
Jag band för några dagar sen i område 3, till 84öre i ett år🙄 (Det verkar sjunkit sen jag band, iaf de ettåriga)
Har omteckningsrätt så jag får väl helt enkelt hålla utkik och vara lite kall..

Nu verkar det som en intressant diskussion kommer till stånd:
"20 oktober 2021 06:30
Energiminister Anders Ygeman (S) är redo att luckra upp Sveriges elområden för att sänka elpriserna i Skåne.
– Dagens prisskillnader är orimliga, men vi måste först utröna vad som beror på elprisområdena och vad som beror på andra förhållanden, säger Ygeman till HD och Sydsvenskan."

Japp, sätt igång. Under tiden byter jag elbolag och sätter solceller - offerten accepterades igår. Bring it on!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka