Nå, jag vet inte vad skillnaden är i dag och för 17 år sedan när jag bodde 1,5 kr från två vindkraftverk, men det är säkert som du skriver.Den som bor så långt ifrån vindkraftverk, så att ljuden inte hörs, det blixtrande vita ljuset inte syns, märkliga skuggor inte uppstår, och genom att vara tillräckligt långt borta, därför heller inte märker vibrationer och infraljud från vindkraftverken, störs naturligtvis inte.
Jag, som bör i östra Götaland, störs ju inte av vindkraftverk fem-tio mil bort, eller på Gotland eller i Norrland.
Observera: Störningar från Vindkraftverk är inte estetisk fråga! Det handlar inte om att "tycka att de är fula".
Vore de rimligt höga, och vare sig avgav oljud eller skapade ljus som liknar det som förekommer i ett åskoväder, så vore de inte mer estetiskt mer besvärande än någon variant på telemast, vilket åtminstone jag ser som godtagbart.
Då vore det enda, men stora problemet, vara att Vindkraftverk är miljöskadliga (se mitt tidigare inlägg i tråden) och ineffektiva.
Nu är det inte så enkelt, för de som har moderna, 250-350 meter höga vindkraftverk nära sig, blir inte sällan sjuka av ljud- och ljusstörningar, får sömnproblem med mera.
Ju högre vindkraftverken har blivit desto fler variabler runt störningar för människor och djur verkar uppstå.
Som vindkraftverken såg ut för 10 år sedan, så gav de t.ex. inte upphov till nämnvärda vibrationer i marken, många kilometer från respektive vindkraftverk. Multiplicerar man dessutom störningarnas effekter med t.ex. 30 st verk (=vindkraftspark med 30 st 300 meter höga vindkraftverk, typisk vindkraftsinitiativ idag), så uppstår det naturligtvis väldigt mycket mer störningar, än från fem (5) st 150 meter höga vindkraftverk...
Dagens regelverk för vindkraftverk, t.ex. hur stort avstånd det ska finnas mellan vindkraftverken och människors bostäder det bör vara, för att undvika störningar, är anpassat till hur vindkraftverk såg ut för 10-15 år sedan, alltså med en maximal höjd under 150 meter.
Jag tror inte vi bara ska ha kärnkraftverk utan tycker att vindkraftverk borde kunna byggas lite här och där. Inte några stora parker av dem, utan som de jag bodde vid, några 1-2 eller så här och där. Vad jag förstod av några av grannarna jag pratade med så skapade de inga problem för dem då i alla fall. De var byggda på åkrar, närmaste granne var bilvägen, och det är ju den möjligheten man ändå kan ha här i Skåne, att ta ett hörn av en åker där husen inte ligger precis intill.
Det är när man hela tiden tänker storskaligt som det blir problem och störningar, tycker jag.