Killen missade att hans elavtal löpte ut. Fick inga påminnelser. Han upptäckte det två månader senare och då var det försent. Låg på fast innan och nu rörlig.
Helt sjukt, förra månaden fick han en räkning på 6000kr, eluppvärmt hus på det med och inte ens vinterns kallaste månad än.
Jag sa lite halvt om halvt på skämt/allvar att han kunde bo hemma hos mig de veckorna han inte har grabbarna.
Jag har fortfarande mitt elavtal bundet till 2023 och jag vill minnas att jag fick påminnelser att det löpte ut per mail.
Helt sjuka nivåer det ligger på. Mitt låsta elavtal ligger på 43,20 öre/kWh utan moms.
Jag har använt 675 kW föregående månad och då låg min räkning på 1275 kr. Vet en kall vinter månad är det inte alls ovanligt att det legat på 2000-2500 kr.
Med rörlig hade jag knappt vågat tänka på.
Killen hade som mest 1,75 kr/kWh jag har för mig han sa att han lyckades låsa det på ett halvår på 1,25 kr/kWh men ändå.
Han likt många andra börjar nu fundera på solpaneler för att hjälpa till med sin egen elförbrukning och få ner den lite, men just nu finns inte kaptial för att köpa det.