Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Du är absolut inte elak!! Du är stark och modig som inte låter dig övertalas till en abort.
När jag var yngre blev jag övertalad att göra abort av fd.killens familj, som jag oxå bodde och jobbade med. Hörde deras"tjat" och när jag sa emot blev dom otrevligare och rent av elaka.
Fortfarande tänker jag på det mycket, och kan känna saknad. Trots att jag lever i ett lyckligt förhållande och har en son och en till på väg...hihi.
Barnet kan få ett bra liv trots allt,. Med bra mor och farföräldrar anann släkt och vänner. Tid nog träffar du en man som välkommnar ditt barn( om killen inte gör det).
Lycka till och gör som hjärtat säger.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Jag förstår att du har hamnat i en både jobbig och kanske även förvirrande situation. Ena dagen ett till synes bra och stabilt förhållande med ihopflytt och barn i "pipe-linen" och nästa dag plötsligt ett känslomässigt kaos pga oplanerad tidigare graviditet och en pojkvän som får stora darren... För i mina öron är det precis vad det låter som - killen har blivit livrädd för det plötsliga vuxenansvaret som tränger sig på!

Han är inte den första och inte den sista som reagerar så och det gör INTE honom till en dålig människa för det. Omogen möjligen, men är vi inte alla det innan vi riktigt landat i vuxenlivet med familj och barn? Jag tror att det bästa du kan göra just nu är att ta ett steg tillbaka, inte puscha honom eller kräva delaktighet som han inte är redo för, men samtidigt ge honom en ständigt öppen dörr in i ditt och barnets liv igen. Förutsatt att det är vad du innerst inne vill? Visst är det lättare att ge råd som "totaldissar" honom som en "riktig loser" som ni har "det bättre" utan. Men frågan är om det är det bästa alla gånger... Människor i "panik" är inte sig själva och reagerar och agerar inte alltid ens utifrån sin egen innersta vilja. Jag tror att om du orkar ge honom "space" är chansen mkt stor att han kommer att ändra sig och vilja ta vid där er relation plötsligt slets sönder, pga att han fick panik. Sådant har hänt förr.

Frågan är vad du vill? Ditt val att behålla barnet ska du under inga omständigheter må dåligt över.

Lycka till/Halvhalt
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Som det är nu så är vi så kallat tillsammans på "prov" för att se om vi kan lösa det. Jag ställer absolut inga krav på honom nu med barnet för det får bara motsatt verkan och han flyr. Min högsta önskan är att vara tillsammans med honom och ha barnet. Jag älskar verkligen honom, men när barnet kommer så kommer jag ställa krav på honom om att ta ansvar för sitt barn( läs träffa barnet och vara en pappa). Det enda jag försöker just nu är att få med honom på ultraljudet, men tror att han kommer följa med.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Jag hamnade i en liknande situation som dig, men då var jag 25 år. Han tjatade, men trodde det skulle ta längre tid att bli gravid, övergav oss när hon var 2 månader. Först efter 2 år så funkar nu allt bra med kontakten med min dotter och hennes pappa :)

Har man en nära omgivning som man får prata av sig med om barnets första steg m.m, alla glädje och sorgstunder så klarar man det, människan är starkare än vad man tror.

Fanns fördelar med, slapp bråka med någon hur jag ska uppfostra henne, vilken mat hon ska äta m.m :rofl:
Skämt åsido, det går bra. Lycka till, verkligen!
Och strunta i om omgivningen har åsikter,visst är det synd om pappan inte vill engagera sig, men i dagens samhälle finns så många personer för barn oftast att stötta sig emot, så som vänner, familj, skolan osv...
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Jag hade antagligen inte valt att behålla barnet om jag visste att förutsättningen var att jag skulle bli ensamstående förälder. Å andra sidan skulle jag inte kunna leva med en man som tvingat mig till abort.
Det finns ett helt gäng ensamstående föräldrar som klarar det utmärkt, förhoppningsvis har du bra backup runtom dig som kan stödja dig. Allt går bara man vill!
Något man ska tänka på är dock att om man skaffar ett barn med någon mot dennes vilja så kommer man ändå att höra ihop resten av livet genom barnet. Det är ingen lätt situation att dela umgänget med pappan om man inte tror att han är en bra förälder till barnet när barnet är där. Eller om barnet säger att pappans nya fru inte är snäll. Det måste kännas fullkomligen hjärtskärande.
Det finns många par som har det tufft att enas om uppfostran, smakisar och empati trots att de bor tillsammans, frågan är hur lätt det blir som separerade när ena parten kanske är bitter över att ha blivit förälder mot sin vilja.
Jag förstår att du hoppas att pappan ska ändra sig och jag hoppas att allt går bra för dig och bebben i framtiden.


Jag går imorog in i vecka 15 och valde att behålla barnet fast killen inte ville. Vi hade planerat att skaffa barn om några månader, men blev oplanerat gravid tidigare. KIllen krävde att jag skulle göra abort fast han visste att jag aldrig skulla klara av att göra det. KIllen har alltid sagt innan att om det skulle hända så skulle vi behålla barnet. nu var ju de orden inte menade. Han vill inte ha något med barnet att göra, men sagt att han får väl träffa barnet. TRoligtvis kommer ahn inte bli en riktig pappa tillbarnet. Är det elakt av mig att behålla barnet? Jag kommer ge ungen allt jag kan med kärlek trygghet mm, men jag kan ju aldrig bli pappan
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Som det är nu så är vi så kallat tillsammans på "prov" för att se om vi kan lösa det. Jag ställer absolut inga krav på honom nu med barnet för det får bara motsatt verkan och han flyr. Min högsta önskan är att vara tillsammans med honom och ha barnet. Jag älskar verkligen honom, men när barnet kommer så kommer jag ställa krav på honom om att ta ansvar för sitt barn( läs träffa barnet och vara en pappa). Det enda jag försöker just nu är att få med honom på ultraljudet, men tror att han kommer följa med.

Jag blev gravid efter att ha varit ihop med killen i ynka 3 veckor, jag upptäckte det när jag var i 7: de veckan pga att jag hade mens som vanligt. Hur som helst jag sa åt honom att han var välkommen att gå om han ville men om han skulle stanna kvar så var han tvungen att ställa upp och vara en pappa också.

Idag lever vi fortfarande ihop och pojken våran blev 6 i april :)

Visst allt har inte varit en dans på rosor och vi levde som särbos ett tag, jag tror att han behövde det för att tänka på hur han ville leva i framtiden.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Jag vet att du gärna vill strypa mig efter mina inlägg i dina tidigare trådar, tror inte ens du var gravid då? *hrm*

Kändes lite som "var var det jag sa" när jag såg din tråd.

Har ni verkligen pratat ordentligt om barn och allt som hör till? Det verkar inte riktigt så. Gav du verkligen din kille tid att tänka efter?

Jag har velat skaffa barn med min sambo i över 2 år. Och det är 2 år sen han sa att vi kan försöka efter semestern för då vet han om han får fortsätta på jobbet. Min inte blev det så, ingen bebis på långa vägar!

Jag tror inte du ska vara för på, låt honom komma till dig/er. Erbjud honom att komma på Ul, visa honom bilderna. Förhoppningsvis kommer han till slut känna sig mogen att bli pappa. Han borde ju veta hur en bebis blir till ;)

Ni kan inte föröka gå till någon familjerådgivare eller vad de nu heter? De har säkert haft många liknande fall som ert!

Visst klarar man att vara ensamstående förälder, men det är tufft. och så mkt roligare om man är två!

Min sambos föräldrar skiljde sig när han var 5 tror jag det var. Visst växte han upp precis som vilket barn som helst, men innerst inne så hade han det jätte, jätte jobbigt och kan knappt prata om det idag utan att bryta ihop.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Jag vet att du gärna vill strypa mig efter mina inlägg i dina tidigare trådar, tror inte ens du var gravid då? *hrm*

Kändes lite som "var var det jag sa" när jag såg din tråd.

Har ni verkligen pratat ordentligt om barn och allt som hör till? Det verkar inte riktigt så. Gav du verkligen din kille tid att tänka efter?

Jag har velat skaffa barn med min sambo i över 2 år. Och det är 2 år sen han sa att vi kan försöka efter semestern för då vet han om han får fortsätta på jobbet. Min inte blev det så, ingen bebis på långa vägar!

Jag tror inte du ska vara för på, låt honom komma till dig/er. Erbjud honom att komma på Ul, visa honom bilderna. Förhoppningsvis kommer han till slut känna sig mogen att bli pappa. Han borde ju veta hur en bebis blir till ;)

Ni kan inte föröka gå till någon familjerådgivare eller vad de nu heter? De har säkert haft många liknande fall som ert!

Visst klarar man att vara ensamstående förälder, men det är tufft. och så mkt roligare om man är två!

Min sambos föräldrar skiljde sig när han var 5 tror jag det var. Visst växte han upp precis som vilket barn som helst, men innerst inne så hade han det jätte, jätte jobbigt och kan knappt prata om det idag utan att bryta ihop.

Näedå inte har jag velat strypa dig, alla har ju rätt att få ha sina åsikter även om dem går emot mina egna.

Vi hade pratat ut om det med barn och han var positiv till det. DÅ när jag blev gravid nu (oplanerat) så ville han behålla det inga problem där inte förrän hans föräldrar höll på och säga till honom att han aldrig skulle klara av det och dem hjärntvättade honom i princip och höll på med honom varje dag.

Hade inte hans föräldrar ställt sig som dem gjorde hade vi inte haft problem idag, så pass känner jag honom. Dem förbjöd mg till exempel att komma hem till dem så länge jag var gravid. Jag har försökt få honom att vi ska prata med någon men det vägrar han. Jag är inte på honom med barnet nu utan låter honom smälta allt, men jag har fått honom att säga att ahn ska med till ultraljudet.

Jag har växt upp utan pappa och var lycklig och mådde bättre utan pappa än med pappa i mitt liv. Dock vill jag ju att mitt barn ska ha en bra pappa i sitt liv, men jag vet inte om det är möjligt men det får tiden utvisa-
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Det kommer nog att lösa sig !

Men jag är bekymrad över att han tar sånt från sina föräldrar - han är väl vuxen ? Det känns på ditt senaste inlägg som om det är det verkliga problemet egentligen.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

I min värld är ett barn beroende av en mamma och en pappa och att skaffa barn innan man har ett stabilt förhållande är omoget.
Barn är inget som är gulligt och puttinuttigt (bara ibland) tvärtom är de oftast rejält krävande och slitsamma och sätter ens tålamod på prov.
Om man funderar på att skaffa barn och det kommer några månader för tidigt då anser jag faktiskt att man kan ana en viss omognad.
Trådskaparen kan säkert bli en alldeles utmärkt mamma men jag kan som äldre människa inse vilka problem hon står inför. Hon kommer troligen att bli ensam mamma och det är jobbigt.
Som nittonåring har man oftast inte utbildning, arbete och ordnad ekonomi, saker som definitivt gör ett föräldraskap enklare.
Är du på riktig??? Ska man behöva läsa sådant av någon som kallar sig "äldre". Alla strular vi till det gång efter annan och "bara" för att man är 19 år och en kandidat för att bli ensamstående mamma innebär väl det inte att det beror på omognad på något sätt alls. Jag tycker det är urstarkt och genomföra detta på egen hand oavsett om idealet är en kärnfamilj eller inte!
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Det kommer nog att lösa sig !

Men jag är bekymrad över att han tar sånt från sina föräldrar - han är väl vuxen ? Det känns på ditt senaste inlägg som om det är det verkliga problemet egentligen.

Det största problemet är dem, eftersom han bor hemma kan påverkas han mycket mer av dem än av mig och dem bearbetar honom mycket. SÄger hela tiden vilken katastrof detta är och att han aldrig kommer bli lycklig eller klara av det och att en abort är hur enkel som helst att göra. Så länge han bor hemma så kommer det gå åt helvete, får hoppas han flyttar snart...
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Inte en chans att mina föräldrar kan bestämma så över mig, inte ens om man bor hemma!

Klarar man inte ens av att ha ett "eget liv" hemma, hur ska man då klara av att ha ett eget boende och sköta allt som hör till?

Varför bor han inte med dig?
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Han bor inte med mig för att jag med bor hemma. Vi skulle flyttat ihop i vinter, men det lär ju inte bli av.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Jag tycker du är stark och modig.

Behöll själv ett barn, med en dejt, var jättedprimerad, gick på medicin, min lillebror hade gått bort samma år, sen farfar, sedan en vän innom loppet av 3 månader, söp varje dag för att glömma, sen var jag gravid, slutade, dricka, slutade ta alla tabletter tvingades att leva som alla andra och stänga in mig.

Nu rekommenderar jag inte alla med problem att skaffa barn, men det räddade mitt liv.

Att vara enstamstånde mamma är ingen lätt väg, men man kan gå framåt, för min del så är det inte hälften så jobbigt som alla olyckskorpar kraxat i mitt öra att det kommer att bli.
Visst allt blir tuffare, särskilt om man är ung utan fast jobb men det går, för att det måste gå.
För min del är det min son som får mig att gå upp varje morgon och sova tryggt varje natt, som fått mig att sköta mig som människa för HANS skull.Han betyder ju allt :love:

Ang pappor, min sons pappa var borta nästa hela graviditeten, habn kunde inte förstå, ville inte förstå föränn sista veckan innan sonen kom, Har många kill kompisar bla som älskar min son men säger att om de gjort en tjej men barn så skulle de dra långt åt skogen av rädsla, så tänkte även min sons pappa, han förstod inte något förän sent i graviditeten, en del är inte med föränn efter förlossningen, för killar kanske det är svårare att se vad en graviditet verkligen är, för många killar verkar barn vara en stoppkloss för allt normalt leverne för all framtid, och det tar ett tag att inse vad barn egentligen är.

Numera är min son 15 månader och gar två föräldrar som älskar honom dock på varsitt håll...

Det låter mycket som att din killes föräldrar styr killens liv och att det är det största problemet?

Kan du prata med dem ensam? ev prata med din kille utan deras samtycke?

Antar att han är såpass gammal att han kan klippa navelsträngen och leva sitt eget liv?

Stå på dig

Kram
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Nej det är inte elakt. Ensamstående får adoptera i Sverige.

Det är skitsnack att ett barn måste ha både biologisk mamma och pappa för att få bra förebilder av bägge kön.
Alla har ju killkompisar, bröder eller en pappa som barnet kommer umgås med. Dessutom kommer du knappast vara singel resten av livet så det kommer förmodligen dyka upp en ny fadersfigur förr eller senare. Vilket kanske t.o.m. blir bättre för barnet eftersom en sådan ynkrygg som den biologiske fadern verkar vara kanske inte är någon bra manlig förebild ändå.

Lycka till och kört hårt. Det kommer bli bra! Vi lever inte på 1800-talet, ensamma föräldrar är vardagsmat!
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Men varför kan han inte bo med dig? Jag och min sambo bodde hemma hos hans mamma och man i över 1 år innan vi skaffade oss eget, fast hon ville inte att vi skulle flytta ;)
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Han skulle aldrig gå med på det. Han vill inte bo med min pappa. Det är fullt förståeligt varför tänker jag inte gå in på men men. Vi ahde inte fått plats i lägenheten, är redan trångbott och sen bor jag ju hos mamma ibland också och henne vågar han inte träffa efter att ahn ställde sig som han gjorde för att han vet att mamma är jättebesviken på honom.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Men varför flyttar ni inte till en egen lägenhet? Ska ni nu bli föräldrar till ett litet barn så är det en klar fördel att själv ha hunnit bo borta från hemmet. Hur har ni tänkt försörja er och barnet? Vad har ni för planer om utbildning och jobb?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 333
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 779
Senast: Nixehen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 361
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp