Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

pernilla_s

Trådstartare
Jag går imorog in i vecka 15 och valde att behålla barnet fast killen inte ville. Vi hade planerat att skaffa barn om några månader, men blev oplanerat gravid tidigare. KIllen krävde att jag skulle göra abort fast han visste att jag aldrig skulla klara av att göra det. KIllen har alltid sagt innan att om det skulle hända så skulle vi behålla barnet. nu var ju de orden inte menade. Han vill inte ha något med barnet att göra, men sagt att han får väl träffa barnet. TRoligtvis kommer ahn inte bli en riktig pappa tillbarnet. Är det elakt av mig att behålla barnet? Jag kommer ge ungen allt jag kan med kärlek trygghet mm, men jag kan ju aldrig bli pappan
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Snälla lilla flicka!
Om ert förhållande är så svagt att en tidigareläggning av en graviditet med några månader innebär att ett barn inte är välkommet då är ni på inga villkor mogna att ta ansvar för ett barn.
Ett barn är inget man fixar ett taskigt förhållande med, det är precis tvärtom, en stor prövning för förhållandet.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Snälla lilla flicka!
Om ert förhållande är så svagt att en tidigareläggning av en graviditet med några månader innebär att ett barn inte är välkommet då är ni på inga villkor mogna att ta ansvar för ett barn.
Ett barn är inget man fixar ett taskigt förhållande med, det är precis tvärtom, en stor prövning för förhållandet.

Dt är välkommet för mig och vi hade ett bra och starkt förhållande innan jag blev gravid. Jag kan knappast hjälpa att han ställer sig som han gör. Jag kan ju inte vara tillsammans med en kille som inte vill ha barnet. Det är ju inte schysst mot barnet.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Hola,

Nej, jag tycker inte alls att du är elak. Du gör helt rätt i att behålla barnet trots att pappan plötsligt ångrat sig.
Dock kommer pappan alltid att vara pappa till barnet och även om han inte säger sig vilja ha det i nuläget så är det inte ovanligt att det blir helt annorlunda när barnet väl tittar fram.
Naturligtvis skall du (i den mån du klarar av det) bjuda in killen till möjligheten att vara pappa. Det vinner alla tre på i längden.

Lycka till nu och var rädd om dig och lilla bebismagen.

mvh Eva
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Hola,

Nej, jag tycker inte alls att du är elak. Du gör helt rätt i att behålla barnet trots att pappan plötsligt ångrat sig.
Dock kommer pappan alltid att vara pappa till barnet och även om han inte säger sig vilja ha det i nuläget så är det inte ovanligt att det blir helt annorlunda när barnet väl tittar fram.
Naturligtvis skall du (i den mån du klarar av det) bjuda in killen till möjligheten att vara pappa. Det vinner alla tre på i längden.

Lycka till nu och var rädd om dig och lilla bebismagen.

mvh Eva


Jag kommer göra allt för att det ska fungera mellan barnet och pappan. Det är det viktigaste. Oavsett vad så kommer jag försöka allt jag kan, men i slutändan är det han som måste göra det. Men jag kommer uppmuntra det m.m.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Vilket tråkigt inlägg.
"Snälla lilla flicka?" :confused:

Och bara för att man inte har så stabilt förhållande betyder det väl inte att man är omogen?
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Nej, det är inte elakt. Det är starkt gjort.

Om ni pratat tidigare om att det var okej innan så fine, nu är det som det är och det viktigaste för dig och fadern är att ni ser till barnets bästa.

Jag betvivlar inte en sekund att du kommer att ge ditt barn all den kärlek som du kan ge men glöm för allt i världen inte bort att låta faderna få vara med trots att han nu säger att han inte vill.

Skickar många lycka till, både åt dig men även åt barnet och den blivande pappan.

Ps..Han har precis lika mycket ansvar som du att det blev som det blivit .ds
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

I min värld är ett barn beroende av en mamma och en pappa och att skaffa barn innan man har ett stabilt förhållande är omoget.
Barn är inget som är gulligt och puttinuttigt (bara ibland) tvärtom är de oftast rejält krävande och slitsamma och sätter ens tålamod på prov.
Om man funderar på att skaffa barn och det kommer några månader för tidigt då anser jag faktiskt att man kan ana en viss omognad.
Trådskaparen kan säkert bli en alldeles utmärkt mamma men jag kan som äldre människa inse vilka problem hon står inför. Hon kommer troligen att bli ensam mamma och det är jobbigt.
Som nittonåring har man oftast inte utbildning, arbete och ordnad ekonomi, saker som definitivt gör ett föräldraskap enklare.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Nu vet inte jag hur länge ni varit ihop, men han verkar vara en sådan som tror man kan styra och ställa över allt liv. Om ni ändå tänkte börja skaffa barn om några månader, so what?! Det är några månaders skillnad, att det kan påverka honom så mkt. Tänk om det hade varit så istället att ni hade svårt att få barn och kunde behöva försöka i flera år. Skulle han då lämna dig för det?! Ska allt passa honom?
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Det var ju tur att du blev gravid litet tidigare än vad KIllen ville.
Så att han fick möjlighet att visa hur barnsligt han reagerar när han inte får det exakt så som han vill ha det.
Akta dig för manipulerande män.
Man vet aldrig vad de vill bestämma över nästa gång, eller med vilka metoder de tänker driva sin vilja igenom.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Kan ju inte mer än hålla med om detta, ni skulle ju ändå skaffa/börja jobba på barn, vad gör det då att det kommer lite tidigare än beräknat?

Låter som en MYCKET omogen kille som när det inte går precis som HAN vill så blir han som en tjurig treåring och "vill inte".
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

I min värld är ett barn beroende av en mamma och en pappa

Men du kan väl knappast ha undgått att lägga märke till att det finns massor av folk som inte har en mamma och en pappa och som ändå klarar sig alldeles utmärkt i livet, och att det finns många som har båda dessa föräldraroller i sina liv och som ändå inte har det bra!?
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Hur ordentligt man än planerar och funderar blir det ibland fel det är jag fullt medveten om. En dålig parsamhet kan ändå vara två bra föräldrar men var för sig.
En ensam förälder kan vara alldeles utmärkt men också alldeles otillräcklig. Samma sak med ett fungerande par, de kanske båda är värdelösa som föräldrar.
Men att hamna i "ensamsituationen" direkt är att ge sig själv och barnet en dålig start. Diskussionen om frånvarande fäder har ju trots allt utgångspunkten i barnets behov av båda föräldrar.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Nu är hon ju faktiskt redan gravid! Det är ju en sak om hon ville bli gravid "mot pappans vilja", men nu har hon ju blivit gravid (dock lite tidigare än tänkt).

Tycker du att alla gravida kvinnor ska göra abort, om deras (omogna och egoistiska) män ballar ur? Bara för att alla barn ska ha en mamma och en pappa? Kärnfamiljen är det enda sanna och rätta sättet att fostra ett barn? Annars ska man göra sig av med barnet?


Till TS;Det är inte elakt, det pappan gör däremot är elakt. Hoppas dock du har någon som kan stödja dig under graviditet, förlossning och den första tiden med barnet (givtevis senare också, men denna tiden kan ju vara tung ensam). Kram och lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Hur ordentligt man än planerar och funderar blir det ibland fel det är jag fullt medveten om. En dålig parsamhet kan ändå vara två bra föräldrar men var för sig.

Här visar du ju att du fattar att det inte är konstellationen "en mamma och en pappa" som är avgörande för barnets väl och ve, utan en massa andra faktorer spelar in. Ibland lyckas två föräldrar svara för barnets behov, ibland inte, ibland lyckas andra konstellationer med detta, ibland inte. Då är det ju dumt att betona just kärnfamiljmodellen som du gör, när vi faktiskt känner till så många lyckade andra varianter och så många kärnfamiljer med hemska relationer.

Jag tycker alltså också att det är märkligt att beskriva alla avsteg från kärnfamiljen som planeringar som gått fel. Varför ska alla familjer jämföras med kärnfamiljen?

Jag känner inte till TS alls, men exemplet tyder ju på att den blivande fadern ser sitt föräldraskap som frivilligt vilket jag tycker är en förkastlig inställning, men jag kan inte se att det är kvinnan som ska lastas för detta.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Ska förtydliga lite jag och killen hade varit ihop i snart 2 år och var förlovade och planerade att flytta ihop i vinter. Jag har dåligt samvete mot barnet för att jag inte vet om pappan kommer finnas där eller inte. Jag har själv inte haft någon pappa och vet vad det innebär. Men jag var lycklig ändå. TYcker det är jättesynd det som har hänt, men känner at jag älskar detta barnet och klarar inte av att göra en abort.

Har många i mitt liv som stöttar mig, särskilt min mamma. Barnet kommer bli älskad av många, men tyvärr oönskad i vissa. Alla barn borde vara önskade av båda föräldrarna men det funkar inte alltid. Men det är inte synd om mig eller killen, den deet är synd om är barnet för det är alltid dem som kommer i kläm när det blir så här. Jag försöker få med killen på UL men vi får se hur det går, han verkar inte vilja men jag kommer fortsätta försöka det är ju lång tid till.

Tack så mycket för alla uppmuntrande meddelande!:bow:
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Men att hamna i "ensamsituationen" direkt är att ge sig själv och barnet en dålig start. Diskussionen om frånvarande fäder har ju trots allt utgångspunkten i barnets behov av båda föräldrar.

Jag vet inte om ni uppe på fjällen har missat mycket av hur dagens samhälle ser ut, jag tror att det är dags att ta sig ner därifrån och se hur det ser ut idag.
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

saker och ting kan förändras, det *kan* vara så att pappan faktiskt kommer att älska och önska detta barn när det väl föds !

Förhoppningsvis så kommer barnet att träffa sin pappa även om ni två inte bor ihop.

Lycka till !

tillägg:
jag undrar vad problemet egentligen är för honom om ni ändå hade planerat att skaffa barn och till synes haft en rätt stabil relation....
 
Sv: Elakt att behålla barn om pappan inte finns i bilden?

Hur ordentligt man än planerar och funderar blir det ibland fel det är jag fullt medveten om. En dålig parsamhet kan ändå vara två bra föräldrar men var för sig.
En ensam förälder kan vara alldeles utmärkt men också alldeles otillräcklig. Samma sak med ett fungerande par, de kanske båda är värdelösa som föräldrar.
Men att hamna i "ensamsituationen" direkt är att ge sig själv och barnet en dålig start. Diskussionen om frånvarande fäder har ju trots allt utgångspunkten i barnets behov av båda föräldrar.

Dålig start automatiskt för att vara enastående förälder? Vilket trams!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 333
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 779
Senast: Nixehen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 361
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp