eksemhästar i avel? (alla raser)

em76

Trådstartare
Hur vanligt förekommande är det att hingstar tas ur avel pga eksem? Det enda fallet jag känner till är shetlandshingsten Skäpperöds Asterix för mer än 10 år sedan.
Följs eksemhingstarnas avkommor upp?
Stambokförs ston med eksem?
Jag har sett att det ibland står MS, betyder det att hästen har eksem?

Sv: eksemhästar i avel? (alla raser)

Nu är en islandshingst tagen ur avel pga eksem.

em76 skrev:
Det enda fallet jag känner till är shetlandshingsten Skäpperöds Asterix för mer än 10 år sedan.

Hoppsan, han blev väl exporterad till Finland och användes sedan i aveln där, vad jag kommer ihåg? Också en lösning på problemet...

Är du säker på att Asterix hade eksem? Verkar konstigt att de skulle fortsätta använda honom i aveln. Det är före min tid så jag vet inte hur det var i just det fallet.

Säker är jag inte men domaren (?) sa det när en son visades. Ska se om jag hittar något i en gammal Ridsport eller Hästen.

Jag vet inte hur det är med olika raser och så, men ett russto får inte avelsdiplom som treåring om hon visar symtom på man och svansskorv.
Är det samma sak som eksem?

Annars tror jag att det är fritt fram att använda eksemston i avel, även om jag inte skulle göra det!!!

Vännerna på ett shettisstuteri häromkring hade en supersnygg unghingst, som tyvärr fick sommareksem. Han kastrerades och visades sedan på sommarpremiering, och fick 98897=41p!
Trist att han inte kunde visas som hingst, men det blir ju avelspoäng till stoet i allafall!

Häls Embla

Enligt Statens Jordbruksverks föreskrifter SJVFS 1999:106 om djurskyddskrav vid avelsarbete

Inledning
1 § Syftet med dessa föreskrifter är att förhindra att avel sker utan hänsyn till djurskyddsaspekter.

Generella krav
3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.
Nötkreatur, hästar, svin, får och getter får inte heller användas för
reproduktion om det visat sig att djuret med stor sannolikhet nedärver disposition för hög frekvens konstaterade sjukdomsfall, förlossningssvårigheter eller dödlighet hos avkomma i samband med födsel.
Ett avelsdjur som genom sin härstamning eller genom sina egna
egenskaper kan förmodas vara bärare av ärftliga anlag eller defekter som anges i första och andra styckena och för vilka frihet kan bevisas med tester, får användas i avelsarbete under förutsättning att sådana tester med frikännande resultat genomförts.

Hingstar
8 § Vid besiktning av hingstar för individprövning, enligt Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1994:82) om hästdjur som används till avel, skall defekter från djurskyddssynpunkt och som kan vara av betydelse för avelsarbetet bedömas och registreras i bedömningsprotokollet. Dessa registreringar skall tillsammans med uppgifter som avses i 4 § ligga till grund för avkommeprövningen. När resultat från avkommeprövning av en hingst som även individbedömts för egenskapen ifråga föreligger, skall resultatet från avkommeprövningen gälla som bedömningsgrund.
Allvarliga fel som försämrar en hingsts användbarhet som avelsdjur
skall framgå av det avelsvärderingsbevis som skall utfärdas i enlighet med de i första stycket nämnda föreskrifterna.

Bilaga
De letalanlag, defekter och övriga anlag med ärftlig bakgrund som avses i 3 § första stycket anges nedan för respektive djurslag (indelning enl. Leipold).
Häst:
Enkla isolerade defekter:
Skalle:
Allvarliga bettfel (över- eller underbett)
Rörelseapparaten:
Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar
Centralt nervsystem:
Lillhjärna: Cerebellär hypoplasi (slinger)
Hud:
Helalbinism
Man- och svansskorv med kroniskt förlopp
Könsorgan:
Kryptorkism, Testiklar med kraftiga skillnader i
storlek och konsistens
Pungbråck (Hernia inguinalis)
Luftvägar: Struppipning (Hemiplegia laryngis)

I Svenska Hästavelsförbundets Hingstreglemente 2004 och Svenska Hästavelsförbundets Storeglemente 2004 finns bestämmelser om hur eksemhästar skall hanteras vid premiering och stambokföring. Bl a gäller det i de gemensamma bestämmelser för ponny att "Sto med man- & svansskorv kan inte erhålla annan avelsvärdeklass än G. Man- och svansskorv ska antecknas i protokollet."

Ston som stambokförs i vissa stamböcker skall markeras i stamboken med markeringen MS. Det sker dock sällan...

Hlsn Helena

Tror att det är samma med alla raser ang. man och svansskorv. Shetlandshingstar fick ju lämna in intyg på det inför generalmönstringen (tror att det var en hingst som hade det)

em76 skrev:
Säker är jag inte men domaren (?) sa det när en son visades. Ska se om jag hittar något i en gammal Ridsport eller Hästen.
Efter en stunds letande hittade jag detta i Ridsport nr 6/1994
"Hectors far Skäpperöds Asterix är urtagen ur avel p g a man-och svansskorv. För att vara på säkra sidan i detta avseende beträffande Hector får han visserligen betäcka i år men måste visas fram i sommar och då konstateras vara fri från åkomman innan han får sitt B-98."

Ralph v h Heidseveld RS 199 fick anmärkning på man- och svansskorv i Vetlanda förra året, är han i eller ur avel?

Hector är ju i alla fall i avel fortfarande. Fotate honom i somras, fin hingst!

Det var Ralph jag tänkte på, han hade ju massa man och svans men de kanske dom kan ha trots man- och svansskorv? Är så dåligt insatt i det där. Ralph sänktes ju till C samtidigt men togs han verkligen ur avel?

Fanns ju andra hingstar som hade mindre man som såg ut att vara kliad men det beror kanske på hur snäll veterinär man har också :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård