Gör en intäkts- och utgiftsbudget, utifrån din uppfattning om verkligheten. Följ upp den praktiskt genom att notera, spara kvitton etc, under någon månad eller två för att se hur bra den stämmer. min uppfattning är att det stora dragspelet ofta är matkontot. Det går att göra nästan hur stort, eller litet, som helst. Här hemma lägger vi t ex lika mycket på mat nu, med två vuxna, som vi gjorde när vi hade tre hemmaboende barn. Visserligen har priserna gått upp litet sen dess, men mest beror det på att vi äter dyrare mat. Huruvida man tar med sig matlåda till jobbet eller köper lunch är också en grej som gör stor skillnad. Sedan är det ju generellt lätt att matkontot slirar iväg i ett ensamhushåll jämfört med om man är två eller fler, är min uppfattning.
Hyran låter hög i mina öron, det beror förstås på i vilken region man bor och jobbar, men kanske behöver du försöka titta på något billigare boende.
Läser du de frekventa trådarna om hur mycket pengar folk lägger på sina hästar så ser du att mediankostnaden för de som stallar upp sina hästar hos någon annan nog ligger mellan 3000-4000 kr. De som kommer märkbart under 3000 har ofta egen gård där de har andra förutsättningar för hyra, arbetsinsats och foder. Så det är någonstans runt den summan som du skulle behöva frigöra.
Ett bra tips som många föreslår är att börja med att anpassa ekonomin och spara den summan varje månad i ett år. Då ser du hur det fungerar, och har dessutom en startpeng till hästinköp och/eller buffert för oförutsedda händelser.