MissFideli

Trådstartare
Jag planerar att köpa häst om nått år eller så och har därför kollat upp min ekonomi rätt noga. Har en bra lön (får ut ca 22) men räkningarna äter upp det mesta känns det som :( Förvisso har jag en hyra på typ 8500, men ändå, jag borde ha en hel del över kan jag tycka. Är det nån här som är bra på det här med budget osv? Vill inte sluta leva, men ändå måste det ju gå att spara in någonstans tycker jag.

Gör en intäkts- och utgiftsbudget, utifrån din uppfattning om verkligheten. Följ upp den praktiskt genom att notera, spara kvitton etc, under någon månad eller två för att se hur bra den stämmer. min uppfattning är att det stora dragspelet ofta är matkontot. Det går att göra nästan hur stort, eller litet, som helst. Här hemma lägger vi t ex lika mycket på mat nu, med två vuxna, som vi gjorde när vi hade tre hemmaboende barn. Visserligen har priserna gått upp litet sen dess, men mest beror det på att vi äter dyrare mat. Huruvida man tar med sig matlåda till jobbet eller köper lunch är också en grej som gör stor skillnad. Sedan är det ju generellt lätt att matkontot slirar iväg i ett ensamhushåll jämfört med om man är två eller fler, är min uppfattning.
Hyran låter hög i mina öron, det beror förstås på i vilken region man bor och jobbar, men kanske behöver du försöka titta på något billigare boende.

Läser du de frekventa trådarna om hur mycket pengar folk lägger på sina hästar så ser du att mediankostnaden för de som stallar upp sina hästar hos någon annan nog ligger mellan 3000-4000 kr. De som kommer märkbart under 3000 har ofta egen gård där de har andra förutsättningar för hyra, arbetsinsats och foder. Så det är någonstans runt den summan som du skulle behöva frigöra.
Ett bra tips som många föreslår är att börja med att anpassa ekonomin och spara den summan varje månad i ett år. Då ser du hur det fungerar, och har dessutom en startpeng till hästinköp och/eller buffert för oförutsedda händelser.

Gör en intäkts- och utgiftsbudget, utifrån din uppfattning om verkligheten. Följ upp den praktiskt genom att notera, spara kvitton etc, under någon månad eller två för att se hur bra den stämmer. min uppfattning är att det stora dragspelet ofta är matkontot. Det går att göra nästan hur stort, eller litet, som helst. Här hemma lägger vi t ex lika mycket på mat nu, med två vuxna, som vi gjorde när vi hade tre hemmaboende barn. Visserligen har priserna gått upp litet sen dess, men mest beror det på att vi äter dyrare mat. Huruvida man tar med sig matlåda till jobbet eller köper lunch är också en grej som gör stor skillnad. Sedan är det ju generellt lätt att matkontot slirar iväg i ett ensamhushåll jämfört med om man är två eller fler, är min uppfattning.
Hyran låter hög i mina öron, det beror förstås på i vilken region man bor och jobbar, men kanske behöver du försöka titta på något billigare boende.

Läser du de frekventa trådarna om hur mycket pengar folk lägger på sina hästar så ser du att mediankostnaden för de som stallar upp sina hästar hos någon annan nog ligger mellan 3000-4000 kr. De som kommer märkbart under 3000 har ofta egen gård där de har andra förutsättningar för hyra, arbetsinsats och foder. Så det är någonstans runt den summan som du skulle behöva frigöra.
Ett bra tips som många föreslår är att börja med att anpassa ekonomin och spara den summan varje månad i ett år. Då ser du hur det fungerar, och har dessutom en startpeng till hästinköp och/eller buffert för oförutsedda händelser.

Jag bor i Stockholm, så att få tag på billigare boende är i princip omöjligt. Jag vet ungefär hur mycket det kostar, det var mer hur jag ska kunna få undan det ur dagens lön. Som det är nu har jag typ 6000 kvar efter att räkningarna är betalda. På det finns ju inte utrymme för häst, men kan jag minska räkningarna så kan det ju bli bättre.

Börja med att lägga undan summan det kostar att ha häst i början på varje månad, ta gärna till lite extra det brukar bli dyrare än man tror. Då märker du ju om det går att klara sig på det som blir över.

Som jag skrev tidigare, för att komma dit behöver jag minska räkningarna.

Ring runt till de olika företagen där dina räkningar kommer ifrån! Det går att pruta med än man tror på t.ex försäkring och boränta.

Jämför elavtal med varandra och räkna på hur mycket du ringer för per månad t.ex. Jag hade ett abonnemang förut för 249 kr/månad där jag "fick ringa för allt", men jag ringde bara för 50 spänn i månaden så det var ju en väldigt dålig deal.
Behöver du ha alla tv-kanaler eller det snabba bredbandet?

Många små bäckar blir stora tillsammans :)

Lägenheten är ju makabert dyr, där finns verkligen pengar att tjäna om du kan hitta något billigare. En boendekostnad på ca hälften låter vanligare, förutsatt att man inte verkligen prioriterar detta boende, men då gör man ju det på bekostnad av hästen.

Mitt tips är att kolla upp din försäkringdeal. Nu är jag i och för sig student, men jag gick från olycksfallsförsäkring på 91:- i månaden, till en hemförsäkring med olycksfall, drulle, ansvar etc etc för 40:- i månaden. Det är helt sjukt egentligen att man för 51:- mindre i månaden får fler försäkringar! Kanske inte låter mycket, men många bäckar små är min melodi!

Jag planerar att köpa häst om nått år eller så och har därför kollat upp min ekonomi rätt noga. Har en bra lön (får ut ca 22) men räkningarna äter upp det mesta känns det som :( Förvisso har jag en hyra på typ 8500, men ändå, jag borde ha en hel del över kan jag tycka. Är det nån här som är bra på det här med budget osv? Vill inte sluta leva, men ändå måste det ju gå att spara in någonstans tycker jag.

Du hade väl en tråd om ditt boende för några år sedan? Där du valde mellan några olika alternativ och valde det dyra eftersom du tyckte att det var värt det. Så i alla fall då fanns det ett billigare alternativ. Det borde gå att få iaf en bostadsrätt för billigare är 8500/månad, det är mer än vad vi betalar för vår trea och då har vi ändå en avgift på 4600.

Du hade väl en tråd om ditt boende för några år sedan? Där du valde mellan några olika alternativ och valde det dyra eftersom du tyckte att det var värt det. Så i alla fall då fanns det ett billigare alternativ. Det borde gå att få iaf en bostadsrätt för billigare är 8500/månad, det är mer än vad vi betalar för vår trea och då har vi ändå en avgift på 4600.

Ja, det kan tänkas. Men nått val har jag aldrig haft. Det här var det enda jag kunde få.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat