Eget stall, kan inte jag?

pannis

Trådstartare
Varför känns det som en omöjlighet för mig att ha ett eget stall?

Min sambo är bonde, vi har mark så det räcker och eget foder, men ingen byggnad som går att göra om till stall. Men då är det bara att bygga ett stall, eller?
Så fort det kommer på tal blir det så jobbigt, min sambo tycker bara att hästar är till besvär. Han har föreslagit att göra en box till min häst hos korna eller göra en enkel ligghall, men i så fall skulle hästen få vara ensam. Den kan gå med grannens häst på dagen men halva dygnet skulle den få vara ensam och det tycker jag känns fel. Men det kan han absolut inte förstå. När jag nämner något om att köpa en ponny som sällskap kan han inte förstå vad jag ska med två hästar till.

Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att det har varit min högsta dröm ända sen jag var liten, att ha ett eget stall och hästar. Det känns som ett hån, att bo på en stor gård men inte kunna ha sin häst hemma:crazy:
Det finns ju jättemånga som har egna stall, varför kan inte jag ha det då?

Alltså, det är inte så att jag måste ha världens flottaste stall utan hade nöjt mig med tex uteboxar om de var placerade i närheten av sadelkammare och uppbindningsplats.

Den här tråden är inte menad som en fråga om själva snläggningen utan mer om tankesättet eget stall

Sv: Eget stall, kan inte jag?

Sadelkammare kan jag inte tipsa nå om. Men varför inte en ligghall? Gör en rätt sluten med dörrar. Och så man kan spärra av till två boxar om det skulle behövas.
Så har jag här hemma. Egentligen var det ett traktorgarage som jag gjorde om. Så portarna är enorma.
Sen ska jag göra ett till utrymme i anslutning till ena sidan som ska vara en plats att sköta hästen, binda upp för skoning osv. Ska även ha en sådan ute utan tak då jag helst sköter mina djur under bar himmel.
Anslutningen kommer alltså vara en extrabyggnad med snétak bort från skyddet. KOmmer bli guten platta både där och i traktorgaraget.
Eftersom jag inte rider med sadel så väldigt ofta så känns det för mej onödigt att ha sadelkammaren nära. Så jag har sadlar under huset i sambons garage. Och täcken hängtorkar jag i pannrummet.
Jag älskar det :)
Tyvärr tillåter inte mitt liv för tillfället att jag har häst så jag lämnade ut henne på foder. Men tills jag har möjlighet igen så ska det förberedas för den dag jag kan börja igen :)

Jag hade undrat varför inte mina drömmar och förhoppningar inte är så viktiga att min sambo vill hjälpa mej att förverkliga dem.
Att han inte förstår varför man måste ha två hästar spelar väl ingen roll. Det är väl inte han som ska sköta dem?
Jag frågade inte ens min sambo när jag köpte någon av våra hästar utan det fick han veta när köpet var klart och jag kom hem glädjestrålande. Inte heller när jag har köpt sadlar eller annat till hästarna. Han frågar inte mej om han får köpa en ny bil, traktor, fyrhjuling eller något annat och jag skulle aldrig ens tänka tanken att lägga mej i vad han införskaffar. Det är ju hans intresse och då får han göra som han vill precis som jag gör hur jag vill. Däremot är min sambo väldigt snäll och hjälper mej med hästarna nu när jag har blivit så sjuk och min dotter har flyttat hemifrån men det var verkligen inget jag räknade med eller tog förgivet utan det gör han för att han vet hur viktigt det är för mej att få möjligheten att ha häst.

Jag hade funderat på varför jag är så oviktig för min sambo om han hade gjort som din.

Tänker inte gå in på din samborelation...

Men visst går det att enkelt fixa ett "eget" stall. Vi byggde en ligghall som senare fick bli ombyggd till två uteboxar.

Vid sidan av har vi ställt en liten bod som fungerar som sadelkammare.

Behöver inte bli så mycket svårare än så :) . Hästarna trivs utmärkt! Nackdelen är väl när det är snorkallt ute... men det tycker jag är jobbigare än hästarna gör.

Dessutom går det ju att köpa färdiga ligghallar/uteboxar för ett par tiotal tusen, då slipper din sambo gnälla så mkt över att han måste vara engagerad ;)

Frågan är väl varför din sambo inte vill att du ska få vad du drömmer om?

Och varför lyssnar du på sambon och accepterar hans beslut? Kan du inte göra slag i saken själv, bygga ett stall, hägna in lite mark och köpa en ponny som sällskap?

Varför är det din sambo som bestämmer?

Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att det har varit min högsta dröm ända sen jag var liten, att ha ett eget stall och hästar. Det känns som ett hån, att bo på en stor gård men inte kunna ha sin häst hemma

Säg det åt honom. Sätt er ner, och du säger rent ut vad du tycker och känner.

Jag vet precis hur du känner! ;)

Hemma på vår gård har vi ett litet ridhus(!), stall som visserligen behöver inredning samt oändligt mkt mark (som vi hyr in kossor för att beta av :grin: ), ensilage som skänks till grannar. Mammas sambo VÄGRAR hästar. Med andra ord står hela stallet och rubbet tomt och jag hästlös. Hästar är bara besvär och det går inte för sig. En av argumenten har varit att de drar till sig råttor :grin: På den nivån är det alltså. ENVISA GAMLA bönder är nog det värsta som finns! :grin: :idea:

Jag ser inget problem i att bygga en hästbox i lagårn hos korna. Har jobbat på många gårdar där hästen får bo i lagårn, och de verkar då inte ha nåt emot sällskapet av kor.

Går det inte att bygga två boxar i lagården då? Hästar och kor brukar tycka om varandras sällskap när dem väl vant sig. I min barndom hade vi en nordsvensk och två russ. När båda russen var iväg på betäckning en sommar fick nordsvensken gå ihop med korna, i samma hage. Hon trivdes utmärkt och gnäggade glatt när hon fick syn på dem.

Sen undrar jag om det kanske inte kunde vara så att din sambo är så anti då han kanske tror att det kommer vara han som får göra det mesta av jobbet? Jag vet inte hur arbetsfördelningen ser ut hos er så jag bara spekulerar. Kan du inte ta tag i det själv? Själv börja bygga? Om han är villig att offra en liten del av kostallet för ett par boxar kanske han inte är lika anti längre om du hugger tag i det själv. Det är inte helt ovanligt att folk blir lite motsträviga om det lutar åt att det blir en massa merjobb för dem.

Min sambo är bonde, vi har mark så det räcker och eget foder, men ingen byggnad som går att göra om till stall. Men då är det bara att bygga ett stall, eller?
Så fort det kommer på tal blir det så jobbigt, min sambo tycker bara att hästar är till besvär. Han har föreslagit att göra en box till min häst hos korna eller göra en enkel ligghall, men i så fall skulle hästen få vara ensam. Den kan gå med grannens häst på dagen men halva dygnet skulle den få vara ensam och det tycker jag känns fel. Men det kan han absolut inte förstå. När jag nämner något om att köpa en ponny som sällskap kan han inte förstå vad jag ska med två hästar till.

Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att det har varit min högsta dröm ända sen jag var liten, att ha ett eget stall och hästar. Det känns som ett hån, att bo på en stor gård men inte kunna ha sin häst hemma:crazy:
Det finns ju jättemånga som har egna stall, varför kan inte jag ha det då?

Alltså, det är inte så att jag måste ha världens flottaste stall utan hade nöjt mig med tex uteboxar om de var placerade i närheten av sadelkammare och uppbindningsplats.

Den här tråden är inte menad som en fråga om själva snläggningen utan mer om tankesättet eget stall

Men vad är det han inte vill igentligen? Vill han inte bygga åt dig? (Det kan man ju förstå i och med att han säkert har annat eget att lägga tiden på. Men då kan du ju bygga själv!)

Vill han inte dela marken och byggnaderna med dig? (Om ni som sambos delar alla kostnader så ska du ju kräva att få dela det du betalar för också? Om inte kanske du kan erbjuda att vara med på kostnaderna?)

Vill man ha någonting så får man jobba för det, kanske är det så att han ser det som att han ska bygga boxar/stall åt dig. Slå stolp till hagar och fixa div utrymmen, tömma gödselhögen osv. Han tycker då att hästar bara är till besvär för honom, men om du gör jobbet, tycker han lika då?

Kan du inte pröva att bygga en box inne hos korna. Men få sambon att lova att om hästen verkar sakna hästsällskap, köps det in en ponny.

Delar mitt stall med pappas nötdjur.

Vad är sambons argument om att inte bygga eget stall till hästarna.

Jag har mina hästar inne i ladugården längst ner på ena kortsidan! Min ena häst är över 180 cm så där var vi tvungna att bila ut hennes box! Hon går ner på en liten ramp och det fungerar alldeles utmärkt.

Korna står på andra sidan ladugården i en stor fålla, det är lösdrift och det fungerar hur bra som helst att ha de i samma byggnad! (Jag menar för i tiden gick ju alltid hästar och kor ihop) Jag tycker att de tom verkar trivas bra ihop och böir lugna av varandras sällskap :)

Annars finns ju utestall att bygga, det är inte svårt kolla på uteboxen.se :)

Jag lyckades övertala min sambo om hästar och nu tyckar han det är riktigt roligt :) Jag har tom lyckats få upp honom på min märr :)

Lycka till :)

När jag och min sambo flyttade tillsammans till det hus vi har idag så fanns det en gammal ladugård här på tomten, samt också tillräckligt med mark för hagar. Min sambo visste då vi träffades att jag tidigare hade haft hästar, men att jag på grund av vissa omständigheter just då var utan. Det han inte visste var att då vi flyttade hit, då skulle det också dyka upp hästar, något som han fick erfara efter att vi hade bott tillsammans i knappt 1 år ;)
Då jag började prata om att skaffa mig hästar så var han helt totalt emot saken! Hästar var något onödigt som drog pengar och bara en massa jobb och problem. Dessutom så behövde ladugården byggas om rejält innan det skulle gå att lägga dit hästar, boxar och allt annat och han såg bara något tungt och jobbigt med hela saken. Jag förklarade då för honom att ska han vara med mig så får han räkna med att det kommer att komma hästar förr eller senare. Hästar har funnits i mitt liv sedan jag var 3-4 år gammal, och de kommer alltid att vara en del av mig och min själ. Dessutom så sade jag också att ska han ha sitt och sina intressen, som han alltid har fått ha för mig, då ska jag också ha mina intressen.
Det jag har märkt med många karlar är att de tror att vi kvinnor inte orkar med grovjobbet, sådant som är tungt osv. utan att det blir de som kommer att få stå för det jobbet, men då har de inte träffat på oss hästkvinnor ;) Så var det med min sambo från början, och det har han också erkänt för mig att han trodde, ända tills han verkligen fick se att jag inte var så liten och klen som jag ser ut :D
Jag tog saken helt i egna händer och började planera, mäta, skissade ritningar, funderade på lösningar för ladugården, började riva och sätta upp väggar m.m. Det tog inte många dagar innan också gubben var ute och började hjälpa till ska jag säga :D Han har sen dess också hjälpt mig med att sätta upp nya hagar, dra om el-band, fixa med diverse saker i stallet osv. Han hjälper också alltid till med att ta in hö och liknande då det kommer en leverans och många saker som jag behöver till stallet så fixar han via jobbet. Nu senast svetsade han ihop en ny täckehängare till mig, då den gamla gick sönder. Han hjälper också till vissa kvällar med att ta in hästarna. Jag brukar dock aldrig be honom om hjälp, utan det är han som kommer ut och hjälper till då han ser att jag börjar med något.
Nu senast en kväll då min sambo var ute på gården, så lämnade jag att stå och le för mig själv i köket då jag tittade ut genom fönstret. Han stod då plötsligt i stallet och pratade med hästarna och klappade om dom och gick runt och gav dem alla varsin morot. Han har aldrig någonsin haft något att göra med hästar innan han träffade mig, och även fast han har hjälp mig mycket så har han alltid visat upp en sådan fasad att han inte bryr sig om hästarna. Då jag kommenterade saken då han kom in, så bara flinade han och sade: "nå, kanske dom inte är så tokiga att ha i alla fall":love: Det var första gången som han mer eller mindre erkände att han kanske liite liiite tycker om dem i alla fall, men det tog nog verkligen länge innan jag fick höra eller se det från honom.

Jag tycker att du ska sätta dig ner och förklara för din sambo hur du känner. Förklara att hästarna är ditt intresse och något som du alltid har drömt om, något som får dig att må bra. Du kan ju också lägga till att han inte behöver göra grovjobbet, utan att du kan fixa det själv (om du har tänkt det så) Kanske han är lite som min sambo: hästarna behöver växa på honom en tid, innan han tycker det är något att ha överhuvudtaget :) Du kan ju också ta saken lite i egna händer och börja planera för boxar m.m.
Och jag tror inte att hästen kommer att må dåligt av att stå med korna. Finns ju många hästar som delar sitt liv med kor, och de mår jättebra. Huvudsaken är, som jag ser det, att de har någon sorts kompis, om det då är en ko/många kor, må så vara. Det är bättre än att stå helt ensam i alla fall.
Lycka till och jag hoppas att du får ditt eget stall inom en snar framtid :)

Jag skulle inte ha något emot att ha hästarna ihop med korna, men jag vill inte att min häst ska vara utan hästsällskap. Det finns inte plats att göra två boxar i ladugården. Sen är det mjölkkor också så jag vet inte om det finns regler som säger att det inte får bo hästar i samma stall.
Han har inget emot att dela med sig av marken eller så för jag har haft min häst hemma på bete (med annat hästsällskap) så jag vet inte vad han har emot det egentligen. Jag antar att det största problemet ligger i att man inte tjänar några pengar på hästar, sen att det är underbart att hålla på med dem fattar han nog inte.
Att jag byggde något själv skulle han aldrig gå med på...

Nån gång har han sagt att han ska bygga ett stall, men det känns som att det är mest för att han vill ha slut på diskussionen och då kan jag inte vara glad över beslutet. Då känner jag mig som en hemsk människa som tjatat mig till det.

En 5*6 m båghall kostar ca 25000 kr utan moms är avdragsgill på företaget är flyttbar ,säljbar och användbar till annat om hästarna säljs.

Som ett halft rör klyvet på längden ,byggsats , används ganska ofta till köttdjur och hästar .Jag har själv en till hästarna.Säljs av lantbruksfirmor jag köpte av ladugårdsinrede.TB

Jag antar att det största problemet ligger i att man inte tjänar några pengar på hästar, sen att det är underbart att hålla på med dem fattar han nog inte.

Detta ansåg min sambo också: onödigt att ha för de bara kostar pengar, man tjänar inget på dem. Jamen det var ju enkelt fixat tyckte jag, och så byggde jag flera boxar och hyrde ut dem jag inte skulle ha själv ;) vilket resulterade i att jag inte lägger ut så mycket pengar på egna hästar eftersom de "flyter med" i hyrespengarna jag får för de andra boxarna. Lite fult? Njaa, kanske lite, men jag tror att det är många som gör på det viset men inte många som erkänner det :D Då ska det tilläggas också att här runtomkring så finns det stallplatser till höger och vänster, och vi bor dessutom väldigt avsides, men jag hittade ändå hyresgäster.
Kanske något som också du/ni skulle kunna fundera på? Då skulle du ju också få häst/ponnykompis till din häst. Behöver ju inte vara många boxar, en till räcker ju så har du en kompis till pållen :)

Men alltså, både Scarry och pannis: Pratar man itne om sådant här med sin blivande sambo innan man ens köper något att flytta ihop i/flyttar ihop? Vad var liksom kraven på erat boende baserade på om ni i efterhand lägger fram att ni vill ha hästar hemma? jag fattade det som att ni båda gick in med att ni ville ha häst hemma men att er sambo inte visste/inte ville det. Reder man inte ut det innan man flyttar ihop? Jag hänger inte med :p

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 626
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18