Eget stall, kan inte jag?

Sv: Eget stall, kan inte jag?

Håller med helt och hållet!
Sen har jag oerhört svårt att förstå folk som frivilligt sätter sig i samma hus med någon som inte ens förstår/accepterar ens största intresse. :confused:

Om någon på allvar skulle uttrycka sig och mena det dom säger att "dom bara är till besvär och kostar pengar" Att dom inte är värda att hålla på med, ja då är den personen inte värd att umgås med. Jag har många härliga människor runt mig som inte kan någonting om hästar och aldrig i livet skulle välja dom själv. Men alla har dom den goda kännslan att acceptera att jag uppskattar dom enormt och ser vinsten för MIG att ha hästar i mitt liv.

Sen undrar jag över "Jag antar att det största problemet ligger i att man inte tjänar några pengar på hästar, sen att det är underbart att hålla på med dem fattar han nog inte.
Att jag byggde något själv skulle han aldrig gå med på..."

Du skämtar??? :crazy: Ska du dela ditt liv med en person som inte kan hålla på med något som inte genererar pengar? Ska din nya hobby resten av livet vara att handla med aktier nu då eller?
Inte bygga någonting? Aldrig gå med på? För att????

Att jag byggde något själv skulle han aldrig gå med på..."

Du skämtar??? :crazy: Ska du dela ditt liv med en person som inte kan hålla på med något som inte genererar pengar? Ska din nya hobby resten av livet vara att handla med aktier nu då eller?
Inte bygga någonting? Aldrig gå med på? För att????

Fast det där förstår jag till viss del. Jag och min blivande stallkompis har fria händer att röja ur och städa i stallet på min och sambons gård men han vill definitivt vara med om vi ska göra mer än så. Rätt logiskt eftersom vi inte kan något praktiskt om byggande och blir det fel enbart pga att vi inte tagit hjälp är det ju helt ofantligt korkat.

Jag hoppades alltså att det var något i den stilen TS man menade, men det vet jag ju inte såklart!

ja om det är så pannis menade... men man gör väll en skiss och en ritning och diskuterar med sin livskamrat och kommer fram till vad och hur det passar att göra, eller??

Jag kan bara svara för mig själv. Till saken hör ju att han har sitt intresse som jag inte delar överhuvudtaget, är inte det minsta intresserad, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. MEN, hans intresse kostar inte hälften så mycket som mitt intresse för hästar, och eftersom han aldrig har haft intresse för hästar, och aldrig någonsin hållit på med dem, så förstår jag att han reagerade som han gjorde då jag sade att jag kommer att skaffa hästar igen. Han visste ju om att jag tidigare hade haft hästar i mitt liv, och han visste nog om att jag skulle skaffa nya i framtiden, men han visste ju inte när, och jag tror han blev lite... chockad :D då jag tog upp det så snabbt efter att vi hade flyttat hit. Ingen av oss är några "höginkomsttagare", och med hus, gård, familj, hundar, räkningar, lån och hela köret så förstår jag att han tänkte i första hand på de pengar som hästarna skulle dra iväg med. För så är det ju, det ÄR ruskigt dyrt att ha hästar, oavsett om man har dem hemma eller inhyrda hos någon annan. Men nu "löste" jag ju det problemet genom att börja hyra ut boxar också så då blev det lite mindre... rädsla för honom att vi inte skulle ha råd att leva ;) Nu, efter att han själv har varit rätt så mycket delaktig i hästarna och allt, så tror jag inte han heller skulle vilja vara utan dem. Det är dock inget han säger rent ut till mig, men jag känner honom så pass bra att jag vet att även han skulle tycka att det skulle kännas rätt tomt om de försvann från gården.

Jag är inte delägare i gården. Jag vet inte hur mycket det kostar att bygga ett enklare stall men ett par uteboxar skulle jag ha råd med. Det är också såpass mycket billigare att ha två hästar på hemmaplan än en inhyrd någonstans att det pengamässigt skulle gå jämnt upp ganska snart.
Det är möjligt att det skulle gå att hyra ut en box men i så fall ökar kraven, tror knappast att någon vill hyra in sin häst där det inte finns nåt utrymme för utrustning?
Han visste redan innan jag flyttade hit att jag ville ha hästen här hemma.

Att han inte skulle gå med på att jag byggde ett stall själv är väl för att jag inte är så bra på att bygga, men sen kan jag helt ärligt inte svara på om jag skulle FÅ göra det även om jag kunde. Jag har frågat säkert tjugo gånger om vart man skulle kunna bygga eller sätta upp uteboxar men han kan inte komma på ett enda ställe. Jo ett ställe som man skulle kunna göra till lösdrift, på baksidan av en grannes fallfärdiga ladugård finns en gammal gödselplatta med tak, men hela den hagen som ligger runtomkring är lervälling i princip året runt och så kommer vi ändå till det problemet att hästen inte kan bo där själv. Den ligger dessutom rätt avigt till så jag inte tror en endaste människa skulle vilja ha sin häst där.

När jag köpte ponny (var 10 år) så fick han en box mitt inne i kostallet.
Gick ensam i hage på dagen och sällskapade med korna på natten. Han var mycket nöjd med den lösningen.
Efter några år köpte jag en shettis som sällskap men det var inte så att han blev själaglad över en kompis men det var ok ;)
Shettisen fick en liten box bredvid i kostallet.
All utrustning hämtade jag från källaren och det blev ju en vana att man gick ut genom källardörren och tog med sig vad man behövde.

Min nuvarande häst fick det tvärtom, eget stall men bete med korna på dagen (nytt ställe) han var bästis med tjuren som slickade honom :eek:
Sen fixade jag hästsällskap till honom också och det var populärt värre :laugh:

Klarar sig din häst utan hästsällskap i hagen så hade jag definitivt byggt en box i kostallet och sen kan man ju alltid försöka lirka sig till en plats till när väl den första hästen är på plats ;)

delvis kl

Tycker TS ska sätta sig ner med sin sambo och förklara att det är viktigt för henne och helt enkelt fråga varför hon inte får. Tills dess att du kan ha två hästar hemma - ha den inhyrd om du kan. Det är inte rättvist eller sjysst att hålla hästen ensam med kor som sällskap. Hästsällskap är en förutsättning för att de ska må bra.

Är det pga hans okunskap om hästar som han inte reder ut det hela? Han vet inte vad hästar behöver och därför ser han heller inte vad som behöver göras?

Jag tycker inte att du ska köra lösdrift eller uteboxar bara för att få ha hästarna hemma. Istället är det väl bättre att ni pratar om det, tänker igenom det hela och bygger boxar där det är bekvämt att ha hästarna hemma.

Jag tycker att din sambo är oerhört trångsynt och faktiskt respektlös mot dig som motarbetar att du ska få ha hästen hemma på gården. Det finns ingen vettig anledning alls, förutom att han inte vill. Eftersom han visste att du ville ha hästen på gården redan innan du flyttade dit så ser jag honom som klart självisk och respektlös som inte kan hjälpa till att ordna så att du får som du vill.

Man tycker ju att han i alla fall borde tycka att det vore bra att du sparade tid och pengar. Man får en känsla av att han inte planerar att vara tillsammans med dig en längre tid.....:crazy:

Jag är inte delägare i gården. Jag vet inte hur mycket det kostar att bygga ett enklare stall men ett par uteboxar skulle jag ha råd med. Det är också såpass mycket billigare att ha två hästar på hemmaplan än en inhyrd någonstans att det pengamässigt skulle gå jämnt upp ganska snart.
Det är möjligt att det skulle gå att hyra ut en box men i så fall ökar kraven, tror knappast att någon vill hyra in sin häst där det inte finns nåt utrymme för utrustning?

Hur skulle du vilja ha det om du fick bestämma? Att bygga en box i ett kostall kan vara en bra lösning om takhöjd och allt stämmer, annars blir det ju dyrt att öppna upp i taket alternativt bila och gjuta ny betong.

Att ha ett par uteboxar är ju inte gratis heller, men det beror ju på hur man vill ha det. Ett par boxar kostar runt 30.000:- och så ska man väll gjuta platta och det lär ju gå på minst lika mycket. Sen bör man väll dra el till lyse och något system för att hålla vattnet flytande på vintern bl.a. (grannen fick betala 20.000:- för att få el indraget i ett garage.)Så det drar iväg, men om du räknar med att bekosta det själv och kan skaffa hjälp att göra mycket av jobbet så kanske läget är ett annat.

Sen att tro att det är så mycket billigare att ha hästen hemma är nog att lura sig själv. Det ska ju byggas och underhållas, det ska till el, hagar (stolp, stängsel, betesskötsel, dikning mm), gödselhantering.

Största vinsten med att ha häst hemma är just lyxen att ha dom nära.

Jag kan bara svara för mig själv. Till saken hör ju att han har sitt intresse som jag inte delar överhuvudtaget, är inte det minsta intresserad, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. MEN, hans intresse kostar inte hälften så mycket som mitt intresse för hästar, och eftersom han aldrig har haft intresse för hästar, och aldrig någonsin hållit på med dem, så förstår jag att han reagerade som han gjorde då jag sade att jag kommer att skaffa hästar igen. Han visste ju om att jag tidigare hade haft hästar i mitt liv, och han visste nog om att jag skulle skaffa nya i framtiden, men han visste ju inte när, och jag tror han blev lite... chockad :D då jag tog upp det så snabbt efter att vi hade flyttat hit. Ingen av oss är några "höginkomsttagare", och med hus, gård, familj, hundar, räkningar, lån och hela köret så förstår jag att han tänkte i första hand på de pengar som hästarna skulle dra iväg med. För så är det ju, det ÄR ruskigt dyrt att ha hästar, oavsett om man har dem hemma eller inhyrda hos någon annan. Men nu "löste" jag ju det problemet genom att börja hyra ut boxar också så då blev det lite mindre... rädsla för honom att vi inte skulle ha råd att leva ;) Nu, efter att han själv har varit rätt så mycket delaktig i hästarna och allt, så tror jag inte han heller skulle vilja vara utan dem. Det är dock inget han säger rent ut till mig, men jag känner honom så pass bra att jag vet att även han skulle tycka att det skulle kännas rätt tomt om de försvann från gården.

Men jag undrar varför ni inte pratade om det innan (om jag fattat rätt)? Varför diskuterade ni inte om när ni skulle skaffa häst? Hade du låtit bli att ta upp det/skaffa häst om det råkade bli så att ni köpte en för liten gård (jag fattar det som att ha häst inte ingick i planen när ni skaffade boendet?)?

I ert fall löste det ju sig jättebra, det är inte det jag undrar över. Kul för er båda! :laugh:

Att han inte skulle gå med på att jag byggde ett stall själv är väl för att jag inte är så bra på att bygga, men sen kan jag helt ärligt inte svara på om jag skulle FÅ göra det även om jag kunde. Jag har frågat säkert tjugo gånger om vart man skulle kunna bygga eller sätta upp uteboxar men han kan inte komma på ett enda ställe. Jo ett ställe som man skulle kunna göra till lösdrift, på baksidan av en grannes fallfärdiga ladugård finns en gammal gödselplatta med tak, men hela den hagen som ligger runtomkring är lervälling i princip året runt och så kommer vi ändå till det problemet att hästen inte kan bo där själv. Den ligger dessutom rätt avigt till så jag inte tror en endaste människa skulle vilja ha sin häst där.

Han visste att du ville men ni hade inte diskuterat någon lösning? Trodde du att det skulle lösa sig av sig självt, kom det som en överraskning att han satte sig så på tvären?

Jag håller till stor del med Ramona men tycker TS har en del i problemet också. Man är trots allt två om ett förhållande och båda två behöver ju vara tillräckligt engagerade i kommunikationen för att veta var den andre står.

*KL*

Jag och min tjej bor på tjejens gård. Hon vet att jag älskar min segelbåt, och inte kan leva utan den.
Trots det hävdar hon att jag gott kan ha den inhyrd vid en brygga 15 km härifrån.
Jag tycker hon ska bygga en sjö åt mig. Det finns ju massor med mark här som det ändå bara odlas spannmål på.

;)

Jag trodde det var tydligt att det var sett från en killes synvinkel.
Vissa i tråden menar ju på att han självklart ska bygga ett stall åt sin tjej.

Sen att tro att det är så mycket billigare att ha hästen hemma är nog att lura sig själv. Det ska ju byggas och underhållas, det ska till el, hagar (stolp, stängsel, betesskötsel, dikning mm), gödselhantering.

Största vinsten med att ha häst hemma är just lyxen att ha dom nära.

Allt med hagar och gödselhantering är ju redan gratis i och med korna och själva bygget kostar inte SÅ mycket eftersom det redan finns material liggande. Så ja, det blir rätt bra mycket billigare. Och sen givetvis är det en stor vinst att kunna sköta om hästen precis som man vill:)

När jag köpte ponny (var 10 år) så fick han en box mitt inne i kostallet.
Gick ensam i hage på dagen och sällskapade med korna på natten. Han var mycket nöjd med den lösningen.
Efter några år köpte jag en shettis som sällskap men det var inte så att han blev själaglad över en kompis men det var ok ;)
Shettisen fick en liten box bredvid i kostallet.
All utrustning hämtade jag från källaren och det blev ju en vana att man gick ut genom källardörren och tog med sig vad man behövde.

Klarar sig din häst utan hästsällskap i hagen så hade jag definitivt byggt en box i kostallet och sen kan man ju alltid försöka lirka sig till en plats till när väl den första hästen är på plats ;)

Fast jag kan inte ha någon hästutrustning i källaren för då luktar det häst:grin: Jag har en unghäst och tycker verkligen inte det är rätt att låta honom vara ensam. Han är fortfarande orolig när han är ensam i hagen.

Jag trodde det var tydligt att det var sett från en killes synvinkel.
Vissa i tråden menar ju på att han självklart ska bygga ett stall åt sin tjej.
Det är ju djävligt stor skillnad på att slänga upp ett stall på en redan befintlig jordbruksfastighet där det redan finns djur och att göra om hela landskapet.

Den arbetsinsatsen du snackar om och den arbetsinsatsen som görs för att bygga ett stall ligger i helt olika ligor.

Sen är det väl ingen som sagt att sambon ska bygga stallet. Vad som sägs är att det är konstigt att han inte tillåter att det byggs ett stall på gården trots att det är den han älskars stora dröm. Hur svårt ska det vara att göra sin sambo lycklig när alla förutsättningar finns?

Vi diskuterade inget om NÄR jag skulle skaffa häst igen, men vi hade pratat om ATT jag skulle skaffa häst igen. Men ingenting om när, var jag skulle ha den eller liknande. Sen skaffade vi gården och då fick jag möjlighet att kunna ha häst hemma, något som jag insåg direkt, gammal hästgalning som man är, men något som jag inte tror att min sambo tänkte på alls före jag tog upp det med honom igen ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 626
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18