Eget stall, kan inte jag?

Sv: Eget stall, kan inte jag?

Fast TS och sambo tycks ju inte ha diskuterat att ha hästar hemma, förrän nu. Det som diskuterats innan, var att TS nån gång ville ha häst igen. Jag tycker nog att detta skulle ha diskuterats innan, iom att det TS vill ha/behöver är en ny byggnad på gården.

Vi diskuterade inget om NÄR jag skulle skaffa häst igen, men vi hade pratat om ATT jag skulle skaffa häst igen. Men ingenting om när, var jag skulle ha den eller liknande. Sen skaffade vi gården och då fick jag möjlighet att kunna ha häst hemma, något som jag insåg direkt, gammal hästgalning som man är, men något som jag inte tror att min sambo tänkte på alls före jag tog upp det med honom igen ;)

Fast TS och sambo tycks ju inte ha diskuterat att ha hästar hemma, förrän nu. Det som diskuterats innan, var att TS nån gång ville ha häst igen. Jag tycker nog att detta skulle ha diskuterats innan, iom att det TS vill ha/behöver är en ny byggnad på gården.

Typ lite halvt kl eller nåt?

Jag fattar faktiskt inte alls hur man kan ha så lite planer innan man flyttar ihop? Känns som att jag och sambon är helt konstiga som redan när vi började titta på hus/tomt hade väldigt klart för oss vilka byggnader och vilken plats vi behöver till våra respektive intressen. Sedan sållades det hårt (mest pga min häst som behöver hagmark) och befintliga byggnader värderades utifrån hur mycket tid och pengar som skulle behöva krävas för att få vad vi vill ha. Är det bara vi som planerat vårt fastighetsköp så mycket :o

Fast jag hade ju redan hästen när vi flyttade ihop, och han visste att jag ville ha den hemma. Det kanske var dumt att vi inte bestämde helt klart var, när och hur hästen skulle kunna vara uppstallad hemma, han tyckte att vi skulle lösa det när det blev aktuellt att flytta hästen, för det skulle jag inte göra direkt och jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle kunna vara så svårt att hitta plats för ett par hästar. Han sa att jag skulle få ha hästen här hemma.

Är det bara vi som planerat vårt fastighetsköp så mycket :o

Nej. Så är det här också!
Min sambo är införstådd att nästa hus vi köper så ska det finnas möjlighet (befintlig eller byggnadsmöjlighet) att ha mina hästar och andra djur. Jag är införstådd att med nästa hus vi köper ska det finnas möjlighet (befintlig eller byggnadsmöjlighet) för honom att ha sina bilar och andra motorfordon.

(Huset vi bor i idag var vi ense om att köpa även om hästarna inte får plats, däremot har mina andra djur tagit upp stor del av hus och jag har en stor sadelkammare i källaren. Sambon har dubbelgarage. Huset är ett planerat "övergångshus" som steget mellan lägenhet och gård).

Sen att tro att det är så mycket billigare att ha hästen hemma är nog att lura sig själv. Det ska ju byggas och underhållas, det ska till el, hagar (stolp, stängsel, betesskötsel, dikning mm), gödselhantering.

Största vinsten med att ha häst hemma är just lyxen att ha dom nära.

Beror lite på det där. Jag har utan tvekan kommit undan billigare med att hästen hemma. Det beror lite på var man bor och vilken typ av hästhållning man har. Men anser att köpa stolp och tråd är en engångs-kostnad. Det tjänar jag in på året som jag sluppit betala hyra eller bensinpengar.

Sköter man om sina saker tar det flera år innan man behöver köpa nytt.
Gödseln har hittills andra tagit hand om gratis åt mej. Jag frågade en man om han va intresserad och han kom dagen efter och hämtade allt.:) (Har man lösdrift blir det inte så mkt spån så det multnar bra och används gärna av hobby-bönder till täckter mm).
I det här huset blev det mindre eftersom jag inte mockar hagarna. Dom är för stora för at pyssla med sånt.. Lite blir det men det kan man använda själv till blommorna när det multnat klart.
Dikning ska skötas om man har mark vare sej man har häst eller inte så där är det ingen extra kostnad.

Senast ändrad:

Typ lite halvt kl eller nåt?

Jag fattar faktiskt inte alls hur man kan ha så lite planer innan man flyttar ihop? Känns som att jag och sambon är helt konstiga som redan när vi började titta på hus/tomt hade väldigt klart för oss vilka byggnader och vilken plats vi behöver till våra respektive intressen. Sedan sållades det hårt (mest pga min häst som behöver hagmark) och befintliga byggnader värderades utifrån hur mycket tid och pengar som skulle behöva krävas för att få vad vi vill ha. Är det bara vi som planerat vårt fastighetsköp så mycket :o

Nej ni är inte ensamma. Jag och min sambo gjorde likadant. Lika självklart som att alla barn skulle ha eget rum var det att det skulle finnas mark och finnas eller enkelt gå att uppföra både stall och garage.
Vi letade i fem år efter det perfekta stället så det tog tid men det var det värt.

Hade det varit jag som varit i din situation så hade jag nog i det långa loppet inte kunnat fortsätta förhållandet med sambon. För mig är det obegripligt att en sambo kan neka sin partner en av dennes stora drömmar i livet trots att möjlighet både i utrymme och pengar finns (jag förutsätter att det finns). Jag skulle bli ledsen och till slut bitter och så ska inte ett förhållande vara.

Hade det varit jag som varit i din situation så hade jag nog i det långa loppet inte kunnat fortsätta förhållandet med sambon. För mig är det obegripligt att en sambo kan neka sin partner en av dennes stora drömmar i livet trots att möjlighet både i utrymme och pengar finns (jag förutsätter att det finns). Jag skulle bli ledsen och till slut bitter och så ska inte ett förhållande vara.
:bow::bow::bow:

Jag kan svara att det inte verkar lika omöjligt längre:) Tack vare flera av svaren här så insåg jag att det inte är så svårt, omöjligt eller orimligt och det var till min fördel i diskussionen:)

Jag är inte delägare i gården. Jag vet inte hur mycket det kostar att bygga ett enklare stall men ett par uteboxar skulle jag ha råd med. Det är också såpass mycket billigare att ha två hästar på hemmaplan än en inhyrd någonstans att det pengamässigt skulle gå jämnt upp ganska snart.
Det är möjligt att det skulle gå att hyra ut en box men i så fall ökar kraven, tror knappast att någon vill hyra in sin häst där det inte finns nåt utrymme för utrustning?
Han visste redan innan jag flyttade hit att jag ville ha hästen här hemma.

Att han inte skulle gå med på att jag byggde ett stall själv är väl för att jag inte är så bra på att bygga, men sen kan jag helt ärligt inte svara på om jag skulle FÅ göra det även om jag kunde. Jag har frågat säkert tjugo gånger om vart man skulle kunna bygga eller sätta upp uteboxar men han kan inte komma på ett enda ställe. Jo ett ställe som man skulle kunna göra till lösdrift, på baksidan av en grannes fallfärdiga ladugård finns en gammal gödselplatta med tak, men hela den hagen som ligger runtomkring är lervälling i princip året runt och så kommer vi ändå till det problemet att hästen inte kan bo där själv. Den ligger dessutom rätt avigt till så jag inte tror en endaste människa skulle vilja ha sin häst där.

Det är ju trots allt så att om du inte äger gården så är det ju inte ditt beslut. Det ska gjutas, byggas och betalas material, det är ganska mkt pengar och om din sambo inte vill göra jobbet blir det ännu dyrare, så jag tycker egentligen inte att man kan BEGÄRA detta innan man är gifta och överens om det. Det är hans gård, (som han kanske ärvt?) och inte din. Min sambo skulle inte ha ngt att invända det vet jag, men alla är ju olika, han kanske inte är beredd att offra mark och så till detta i nuläget. Vi vet ju inte hans motiv.

Jag måste ju ha världens bästa kille. När vi blev tillsammans hade jag 3 st hästar inackoderade. Dock va ett föl, mamman till den (som dessutom va skadad och gick som sällskap) och en häst som jag tävlade.
Han har alltid vetat att jag aldrig tänker sluta med hästar och att jag hellre lever på vatten och bröd än slutar helt (irroni men det handlar ju som alla vet om prioriteringar);).
Har aldrig haft eget stall tidigare utan alltid haft dem inackoderade och när det va som värst, hade just fått barn, hade bara en häst men där den stod med alla kostnader inräknat (även träningar och tävlingar) så va kraken uppe i en kostnad av minst 8 papp i månaden.
Min sambo har beklaga sig då och då över kostnaderna men han vet att det är en stor del av mitt liv och att ska han bli av med hästarna så sticker jag med:angel:
Trotts alla kostnader så har han stöttat mig till tusen och gick till och med in och betalade hala min nuvarnade häst (över 100 000kr) för att jag skulle kunna utvecklas och komma någonstans med min ridning. :love:
Nu letar vi nytt boende och det finns inga andra alternativ för någon av oss än en gård för att JAG ska kunna hålla på med det som jag älskar.

Nu blev det ett långt inlägg men jag tror ändå att man, om jag som inte tjänar några större summor själv kan få det man vill om man pratar med sin sambo och är tydlig med det man vill och faktiskt behöver för att må bra. Jag menar INTE att varje sambo ska vara med och betala för ens intressen men jag anser att en rak kommunikation är A och O i varje relation oavsett vad det gäller.

Det är hans gård, (som han kanske ärvt?) och inte din.
Sant, men det mesta går att återställa vid en eventuell flytt. Det är inte alls säkert att det behöver gjutas. Jag vet flera som har köpt uteboxar, men inte gjutit golv utan istället lagt sand och gummimattor (klickmattor) ovanpå. Torrt och fint och det dränerar ner i backen.

En vanlig vattenslang går att dra väldigt långt och så får man ta vatten från en annan befintlig byggnad i närheten. Elen är enkel att gräva ner och koppla in och väldigt lätt att ta bort ifall man skulle flytta.

Dessutom var ju ts beredd på att betala för kalaset själv.

Jo för all del, men gården kanske tom är hans föräldrars tex, och vi vet ju inte det. Det kan ju finnas såna förklaringar. Jag vill inte verka elak, men vi vet ju inte ens hur stabilt förhållandet är osv.

Min första ponny hade jag i en box i kostallet! Korna funkade utmärkt som sällskap i stallet och i hagen har du ju som sagt grannens häst som sällskap. Om inte annat; bygg två-tre uteboxar och ha en inackordering i den/de andra = inkomst och kanske lite hjälp med utsläpp och fodringar. Kanske kan det vara ett argument för sambon?

kl*
Haha, gud vad jag känner igen mig! Min sambo avskyr hästar och att jag håller på med dem (mest på utsidan :p) men har tycker egentligen att det är bra att jag har ett intresse! Har helt enkelt fått acceptera att han inte kommer hjälpa mig med någon "skötsel" av hästarna och att det kommer bli lite motsättningar när jag vill bygga nytt fint lyxstall och han tycker att det räcker att sätta upp plankor i ladugården :p Men jag skaffade en liten shettis som sällskap, en del gnäll från sambon till en början men jag tror att de börjar bli kompisar, lite mer en häst i hans storlek haha!

tänkte bara säga att jag tror att man behöver söka speciella tillstånd om man ska ha två olika djurslag i samma stall, iaf behövde vi det när vi hade hästar och får! kolla upp iaf innan ny bygger! :)

Lite funderingar ,äger han gården själv eller är den äldre generationen eller syskon inblandad .Om han äger själv finns den äldre generationen kvar .

hmm..
När jag har träffat någon så har jag tidigt gjort klart för dem att ska de vara med mig så kommer hästar och andra husdjur vara med i bilden. Kanske inte nu men i framtiden. Så jag har aldrig haft ditt problem. Men om han nu gnäller på att man inte tjänar pengar på hästarna så kan väl du bara säga att du inte behöver tjäna pengar på dem? Det är han som är bonde och du jobbar väl med något annat? Alternativet är ju att du har din häst uppstallad och det kostar ju ännu mer än om den står på er gård.

Sen som någon nämnde så kanske ni kan få en eller två inackorderingar istället för att köpa en sällskapshäst. Då blir det ju lite ekonomi om ni ändå har marken.
Jag kan tycka att så länge man kan finansiera sitt intresse så har ens karl inget med det att göra. Om jag var du så skulle jag skaffa mig en häst om jag ville det. Ha den uppstallad och strunta i vad han tycker om det. Om han tycker det blir tråkigt när du lägger tid hemmifrån så lär han ju förr eller senare gå med på att bygga eller låta dig bygga stall. Bara för att ni råkar bo på en gård så ska ju inte han få bestämma vad du gör på din fritid. Det skulle ju vara lika absurt som om du vägrade honom att träffa sina kompisar, se på fotboll eller vad han nu har för egna intressen.

Min sambo har inte varit särskilt förtjust i hästarna. Men precis som någon tidigares anekdot så hjälper han till frivilligt och jag är glad för att vi har roligt tillsammans. Sen kvittar det för mig om vi har kul med min häst eller om vi skulle gjort något annat. Nyckeln tror jag är att jag aldrig har brytt mig om vad han tycker om mitt intresse, jag har aldrig letat hans stöd men sen så har jag aldrig tjatat eller bett om hans stöd heller. Det känns som att din sambo inte förstår ditt intresse och inte vill ha något att göra med det. Men om du inte låter det hindra dig så tror jag han kommer att falla till föga om han inser att hans vägran att hålla hästen på gården inte kommer göra någon skillnad.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 626
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18