Jag tror inte att 20% faktiskt är så rasistiska som det verkar. Däremot anser de troligtvis att något väldigt fel i samhället idag och upplever det som att SD är de enda som vågar vara icke-PK och säga högt vad problemet beror på. Glöm inte hur det var för några år sen. Glöm inte hur mycket skit dåvarande Folkpartiet fick för sitt förslag om obligatoriskt svenskaprov för medborgarskap. Det ansågs rasistiskt att kräva att svenska medborgare skulle kunna svenska. Naturligtvis kommer det en motreaktion. Jag tror att svenska folket (ja, även de flesta av dessa 20%) vill hjälpa folk och är goda människor men sättet det har gjorts på tidigare har inte varit genomtänkt. Det har ju även S och M insett nu och kraftigt ändrat sina åsikter i frågan. Ingen vinner på att man tar emot fler än man kan hjälpa på ett värdigt sätt (det tror jag att vi alla kan vara eniga om oavsett politisk tillhörighet). Och nu skiljer sig folks åsikter om hur detta ska genomföras.
Jag tror inte att vi lyckas omvända dessa väljare som röstar på SD genom att utmåla dem som rasister.
Jag röstar inte på SD men håller inte med om den migrations- och integrationspolitik som förts i Sverige. Det är inte bra för någon att invandrare samlas i miljonprogramsområdena och bara umgås med varandra och aldrig kommer in i det svenska samhället. Bidragen har varit för generösa och jobbmöjligheterna för små. Alldeles för många står utanför samhället. Det är inte bra för någon. Det är det problemet övriga partier varit för sena att belysa. Ibland undrar jag vad som hade hänt om dåvarande Fp hade stått fast vid den politik de förde ett tag (obligatoriska svenskaprov osv). Hade SD varit lika stora idag? Eller om någon av de andra partierna hade tagit tag i frågan med den misslyckade integrationen tidigare?
Så du menar att exempelvis
Eller att det här med att hjälpa i närheten är så mycket bättre än vad vi kunnat erbjuda i Sverige?