Sv: Efternamn

Man anmäler namnen till folkbokföringen. Men ett mellannamn används hela tiden så det blir vad du skriver, två efternamn, även om det inte heter så längre.
 
Sv: Efternamn

Är visserligen gift men har behållit mitt flicknamn så barnen har fått dubbelnamn ,mitt som mellannamn. De är mer eller mindre vuxna nu och har alltid tyckt det var kul med 2 namn och har dessutom 3 förnamn var så det blir ju lite att fylla i på ansökningar mm. Älsta flickan har mer och mer gått över till mitt efternamn o mellanbarnet ,sonen sin pappas och yngsta också flicka ,vill ha båda.Hon tycker det är fräckt med dubbelnamn, så gör ni vad som passar er bäst.
 
Sv: Efternamn

vad är det för fel på det? :)

(jag heter det, och mitt barn kommer ju få det också)

Kan iofs bara nämna att pappans namn också är ett "tråkigt" -sson namn..hehe


Det är väl egentligen inget "fel" på det namnet, men ingen av oss vill heta det..
Min sambo har sedan han var liten velat ha sin fars efternamn istället för sin mors (hans nuvarande) men fick inte byta det då.

Därför kommer vi att välja bort Johansson vid eventuellt giftermål.
 
Sv: Efternamn

Min äldsta har sin biologiska pappas efternamn. Jag får inte ta bort det eller byta utan pappans tillåtelse utan i så fall får jag gå till tingsrätten och försöka få en dom om att det vore för barnets bästa att byta efternamn. Jag skulle kanske få igenom det men nu har barnet vant sig så det får vara.

Alla andra i familjen heter samma i efternamn så när jag fick enskild vårdnad om barnet la jag till familjens efternamn som mellannamn. Det för att barnet inte ska behöva känna att det inte får heta som vi.
Barnet har inte haft kontakt med biologiska fadern på 11 år.
 
Sv: Efternamn

Man kan inte ha två efternamn längre....

Men man kan ha ett av efternamnen som mellannamn.

Mina döttrar har mitt efternamn och sonen har pappans.
 
Sv: Efternamn

Förmodligen kommer barnen (om vi nu får några) få mitt efternamn. Och det blir garanterat inga dubbla. Dubbla son-namn är INTE roligt. (Det skulle bli Olsson Nilsson och det vill ingen människa heta...).

Även om jag har ett helt vanligt sketet son-namn så har jag ett speciellt förhållande till det och det skall mycket till för att jag skall byta. Även om jag gifter mig. Så det är mycket möjligt att vi inte kommer ha samma efternamn även om vi gifter oss. Vi får väl se vad som händer. Jag kommer iaf INTE att byta till Nilsson...
 
Sv: Efternamn

Jag har två efternamn å hatar det! Det är så jobbigt när man ska säga båda och dessutom bokstavera det ena som är finskt.

Mitt barn kommer få pappans efternamn då även jag planerar att byta i framtiden.
 
Sv: Efternamn

Han dog för ett antal år sedan.

Mina barn har fått det efternamn som varit roligast.
De två stora har sin pappas namn.
Ett klassiskt och vackert gammalt Dalanamn.

Och den lilla har mitt efternamn.
 
Sv: Efternamn

Min dotter heter bägges efternamn. Först tänkte vi bara ge henne mitt efternamn som är ovanligare och som vi kommer att ta om vi gifter oss. Men sedan bestämde vi att vi båda är föräldrar och det ska markeras. Ingen av oss tycker att det verkar praktiskt att tex ringa någon om sitt barn och sen inte ha samma efternamn ("hej jag heter anna svensson, jag ringer om min dotter klara berggren"). Likaså utomlands vill vi inte att det ska uppstå någon förvirring kring släktskapet.
 
Sv: Efternamn

Vad var skälet till att du ville att barnet skulle få pappans namn *nyfiken*?
Hade det varit jag så hade jag nog valt det ovanligare namnet.

Jag vet egentligen inte... rent traditionstänk tror jag.... :o Men som sagt: nu har vi väl gemensamt bestämt att det blir båda namnen istället.
 
Sv: Efternamn

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni som inte är gifta (eller heter samma sak av en slump) gör med barnens efternamn. Får barnet ett av föräldrarnas namn och i så fall vems eller går det att smäcka till med båda namnen?
Personligen tycker jag att det ser lite trist ut med två efternamn. Dessutom vet jag att jag läste i DN för något år sedan att det inte är tillåtet att sätta bindestreck mellan två vanliga namn. Tydligen är bindestrecken reserverade för vissa särskilda släkter som till exempel Tarras-Wahlberg. Det verkar i och för sig som om många ignorerar detta i vardagliga sammanhang.

Hur har ni gjort?


Jag kommer att ge barnet pappans efternamn.
 
Sv: Efternamn

Mina barn har mitt efternamn och sin pappas efternamn som mellannamn, precis som jag hade när vi var gifta.
 
Sv: Efternamn

Min man tog mitt efternamn då vi gifte oss,våran äldsta dotter har fått namnet göransdotter som mellannamn
 
Sv: Efternamn

Mina barn heter mitt efternamn, resonerade som så att om vi gifter oss en dag så byter jag och barnen efternamn då...

Nu gifte vi oss aldrig så jag är glad att jag gjorde som jag gjorde, särskilt nu när deras pappa har bytt efternamn:o hade varit lite knepigt att reda ut det hela för barnen när de var små, mamma heter det och pappa det varför heter vi så då:confused: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Efternamn

Vi är bara sambos, men vill ha samma efternamn inom familjen då bebisen kommer i höst. Så vi har bestämt att jag ska ansöka om att byta till sambons efternamn & hoppas på att det går igenom. :)
 
Sv: Efternamn

Mina tjejer fick sin fars efternamn. Kände att jag kunde bjuda på det efter att ha fått uppleva graviditeterna och den delen av föräldraskapet på ett mer påtagligt sätt än han... *S*

sen är väl tanken att vi någon gång ska gifta oss, sån jag får samma efternamn som resten av familjen.
 
Sv: Efternamn

Dottern heter samma som min sambo, vid ev giftemål konverterar jag med :angel: Dotterns namn lät mkt bättre med sambons efternamn och det var ett sätt för mig att binda ihop de två ännu mer, att sambon skulle känna sig mer som pappa. Dottern fick sina mellannamn helt från min sida så det är ganska rättvist hihi
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 785
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp