Sv: Efternamn

Mina barn heter mitt efternamn, resonerade som så att om vi gifter oss en dag så byter jag och barnen efternamn då...

Nu gifte vi oss aldrig så jag är glad att jag gjorde som jag gjorde, särskilt nu när deras pappa har bytt efternamn:o hade varit lite knepigt att reda ut det hela för barnen när de var små, mamma heter det och pappa det varför heter vi så då:confused: :rofl: :rofl: :rofl:

så har jag o min bror det,vi e dom ända i "familjerna" med samma efternamn...
 
Sv: Efternamn

Nej, det kan man inte. Men eftersom min f.d styvmamma gifte om sig litemindre än 1 år efter att min pappa dött, så gick det ju. Barnen fick hennes nya mans efternamn. Väldigt synd, för dom minns inte ens pappas efternamn längre. Eller honom för den delen, men det är en helt annan historia om min styvmor.
 
Sv: Efternamn

Vad var skälet till att du ville att barnet skulle få pappans namn *nyfiken*?
Hade det varit jag så hade jag nog valt det ovanligare namnet.

Fråga är visserligen inte ställd till mig men jag gav våran son det efternamnet som var lättast, det blev pappas Lindgren istället för mitt Starlind.

Starlind är ovanligt jobbigt och svårt för folk att stava och uttala då är Lindgren lättare att leva med tycker jag.
 
Sv: Efternamn

Barnen får dubbelnamn givetvis. Eller rättare sagt, ett mellannamn. Vilket jag är väldigt trevligt och logiskt.

Sen finns ju andra anledningar också till olika namn i familjer. Man kan ju tex vara gift men behålla sina respektive efternamn.

Givetvis? Man kan väl göra på olika sätt. I min bekantskapskrets så är det två par med olika namn som har barn. I det första paret bestämde de sig innan de fick barn att pojkarna skulle få mammans namn (ett ovanligt namn som bara finns i hennes släkt) och flickorna hans. I det andra paret fick det första barnet pappans efternamn och det andra barnet mammans efternamn.
 
Sv: Efternamn

När har det här med bra ett efternamn beslutats? Jag är strax över tjugo år och har två efternamn. Båda namnen stå med i pass, körkort mm som efternamn, men utan bindestreck på körkortet iaf (som jag har närmast till hands just nu).

Jag har inte upplevt något men av att ha två efternamn. Tvärt om så tycker jag det är rätt positivt eftersom folk brukar komma ihåg mig som hon med två efternamn (varav ett svårt för svenskar att uttala, det är finskt). Mina föräldrar är gifta men har behållit sina respektive efternamn.

Jag skulle nog inte vilja byta ut mina namn vid ev giftermål, kanske däremot lägga till ett tredje (om det nu går). Svårt med vad ev barn då skulle få för namn.
 
Sv: Efternamn

Jag gifte mig för två år sedan & vi har behållit respektive namn. Vi får vårt första barn nu i augusti & har inte pratat om vad han/hon skall heta i efternamn.
Anledningen till att vi behållit våra namn är att vi båda har "ovanliga" efternamn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 785
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp