glittra

Trådstartare
Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni som inte är gifta (eller heter samma sak av en slump) gör med barnens efternamn. Får barnet ett av föräldrarnas namn och i så fall vems eller går det att smäcka till med båda namnen?
Personligen tycker jag att det ser lite trist ut med två efternamn. Dessutom vet jag att jag läste i DN för något år sedan att det inte är tillåtet att sätta bindestreck mellan två vanliga namn. Tydligen är bindestrecken reserverade för vissa särskilda släkter som till exempel Tarras-Wahlberg. Det verkar i och för sig som om många ignorerar detta i vardagliga sammanhang.

Hur har ni gjort?
 
Sv: Efternamn

Mina föräldrar har behållt sina respektive efternamn, de är gifta. Vi barn heter pappas efternamn. Min moster och hennes man har också behållt sina efternamn, men mina kusiner heter sin mors efternamn (alltså samma som min moster och mamma heter).
 
Sv: Efternamn

Jag och sambon är inte gifta. Jag vill, men inte han.. Så, nu när vi snart (förhoppningsvis) får vår bebis, så kommer den att få mitt efternamn.

Detta har jag och sambon pratat om, och eftersom det är han som inte vill gifta sig så får barnet mitt efternamn. Hade han sagt att "ok, vi gifter oss om x år" då hade barnet fått hans namn utan tvekan...
 
Sv: Efternamn

Hur har ni gjort?
Först tänkte jag mig att barnet skulle få pappans efternamn. Men det lutar åt att barnet får båda våra efternamn. Lite krångligt på ett sätt, men då kan barnet själv välja när det blir större vilket efternamn det vill använda. Mitt lite ovanligare eller pappans -son-namn.
 
Sv: Efternamn

kl

Jag vill nog att mina barn får pappans efternamn! Tycker det hör till på nåt sätt! Om barnen har mammans namn känns det på nåt sätt att pappan blir utanför..(jo, jag är lite gammaldags:angel: )
Dubbelnamn tycker jag är hemskt och hör till frun ifall hon vill ta båda!! Tänk nu om Johnsson-Malmberg gifter sig med Gren-Henriksson och vill ta makens namn dåå blir det bra jobbigt...:rofl:
 
Sv: Efternamn

Barnen får dubbelnamn givetvis. Eller rättare sagt, ett mellannamn. Vilket jag är väldigt trevligt och logiskt.

Sen finns ju andra anledningar också till olika namn i familjer. Man kan ju tex vara gift men behålla sina respektive efternamn.
 
Sv: Efternamn

Hur fungerar det då? Väljer man själv att ett av namnen blir mellannamn och att det andra kommer användad i officiella papper mm.

Själv gillar jag inte två efternamn. Tycker att det kan vara trevligt i länder som Spanien där det är tradition att man får ett namn från pappans respektive mammans släkt, men annars tycker jag inte att det ser särskilt snyggt ut.
 
Sv: Efternamn

Vad var skälet till att du ville att barnet skulle få pappans namn *nyfiken*?
Hade det varit jag så hade jag nog valt det ovanligare namnet.
 
Sv: Efternamn

Eftersom ingen av oss är så förtjust i dubla efternamn och jag har ingen direkt stark känsla för mitt efternamn så, ja det blir pappans efternamn. Lite krångligare att stava visserligen men va sjutton, skulle vi någon gång mot förmodan gifta oss så ja då har dom ju rätt namn redan.
Hade någon däremot tvingat på mig att barnet skulle haft pappans efternamn, att det vore självklart, då hade jag nog pinsamt blivit lite kinkigare :o
 
Sv: Efternamn

vi är gifta men behöll våra efternamn.. vårt barn kommer få mitt efternamn. ingen av oss har, enligt mig, så speciellt vackra efternamn men jag verkligen avskyr hans efternamn.... av flera anledningar.

barnet får ju dessutom automatiskt mammans efternamn vid födseln om du inte ändrar det... låter smidigt tycker jag :)
 
Sv: Efternamn

Vår dotter har fått mitt efternamn.
Vi valde det för att det är ett namn som inte är så vanligt & om vi ska gifta oss så tar vi mitt efternamn.. Ingen av oss vill heta Johansson.
 
Sv: Efternamn

vad är det för fel på det? :)

(jag heter det, och mitt barn kommer ju få det också)

Kan iofs bara nämna att pappans namn också är ett "tråkigt" -sson namn..hehe
 
Sv: Efternamn

Just nu har barnet mitt efternamn, men vi har i dagarna postat ett namnbyte till skatteverket, så min son får ha sin fars efternamn. Vi planerar att gifta oss och ser då ingen anledning till att sonen ska ha mitt namn när även jag kommer byta. Anledningen till att det tagit ett år är att vi helt enkelt glömde skriva under faderskapsintyget :o Och då godtogs inte sambons efternamn. Vi har båda rätt så ovanliga efternamn, i alla fall jag, men eftersom vi planerar att gifta oss var det inget svårt beslut. Dessutom passar sambons efternamn bättre till min sons namn, då min sons namn slutar på ett "s" och mitt börjar på detsamma. Det flyter inte lika bra då.

Ett barn kan bara ha ett efternamn, vill man att det ska heta t.ex. Pettersson Björklind måste det första av namnen anmälas som mellannamn.
 
Sv: Efternamn

Vi har pratat om det och bebisen kommer få pappans namn, någongång ska vi gifta oss är det tänkt och då kommer jag byta namn. Två efternamn vill jag inte att h*n ska få.
 
Sv: Efternamn

Vårt barn har fått pappas efternamn, då detta är ett vanligare namn och därför enklare att senare söka arbete på etc. dessutom slipper man bokstavera det varje gång man säger dte till en myndighet etc.

Vi planerar dessutom att gifta oss, och då väljer vi hans efternamn av samma anledningar!
 
Sv: Efternamn

Först tänkte jag mig att barnet skulle få pappans efternamn. Men det lutar åt att barnet får båda våra efternamn. Lite krångligt på ett sätt, men då kan barnet själv välja när det blir större vilket efternamn det vill använda. Mitt lite ovanligare eller pappans -son-namn.

Barnet kan välja själv när som helst oavsett utan att belastas med ett extra namn hela uppväxten. Det är bara att byta eller lägga till!

Mina barns pappor har fått välja. Den första heter som pappan, den andra som jag.

I båda fallen blev det det namn som är enklast att stava till.
 
Sv: Efternamn

Vår son har fått mitt efternamn..

Anledningen är att jag har ett typiskt svenskt o fadern har ett arabiskt efternamn. Mycket vackert men vi vet hur mycket ett efternamn betyder när de är dags att söka jobb. Hur folk dömer en om man heter "fel".

Vist är det en tråkig anledning! Men vi tyckte att det skulle bli lättare för Jakob såhär.. Vill han byta när han blir äldre så får han GIVETVIS göra det!
 
Sv: Efternamn

Sebastian fick mitt efternamn som mellannamn och sin pappas som riktigt efternamn. Enda skälet till att jag ville ha med mitt efternamn är för att chansen för att pappas efternamn ska leva vidare är minimal. Bara döttrar, varav hans sista fru har tagit bort hans namn från deras barn. Så det är bara jag och min äldre syster kvar, och jag ska gifta mig om några år är det tänkt - och då byta till sambons efternamn. Syster min hoppas väl också på giftermål senare så.. Det kändes skönt att ha en liten påminnelse om morfar i hans namn, eftersom han aldrig ens kommer att få träffa honom dessutom, så att det lever vidare en stund till.

I övrigt gillar jag inte mitt efternamn direkt. Det finns som förnamn också, och jag får alltid förklara att det visst ÄR mitt efternamn. Pappans namn är lite mer ovanligt, lättstavat (Vilket mitt också är, förstår inte hur folk kan stava fel..) och jag kommer att byta till det i framtiden.
 
Sv: Efternamn

Mina föräldrar var gifta och jag och mina helsyskon har pappas efternamn, likaså har mamma även om de skilde sig för många år sedan.

Min sambo och jag är inte gifta ännu, även om vi pratar om det. Vår son har fått sambons efternamn och det var jag som valde det så, till sambons stora glädje. Jag tycker dubbla efternamn är en styggelse.

Sambon vill att vi ska ha samma efternamn alla tre, så det lär bli så snart. :)
 
Sv: Efternamn

Vår dotter har fått sin fars efternamn..finare så..Tyra Paradis..
Mitt efternamn kommer från min far men han har sedan bytt till sin mors flick-efternamn så det finns ingen anledning att föra vidare mitt efternamn tycker jag..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 785
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp