Eftergift o stöd

Sv: Eftergift o stöd

Det som jag tycker är en genväg är om man böjer hästhalsen mer än resten av överlinjen vilket ofta blir resultatet av "sågande" eller graman.
Jag upplever att många lyckas böja just halsen - men inte hela överlinjen.

Håller med helt och fullt där. Poängterade flera gånger i gramantråden att jag absolut inte vad ute efter att knyckla ihops stackars halsen, bara visa som ett direktiv, här vi jag att du ska vara smatidigt som ridngingen naturligtvis kom bakifrån. :D

Jag skriver att ju kortare tygel ju högre form, men det förutsätter att hästen är stark att gå i en sådan högre form (och att ryttaren kan forma hästen med sitsen) så att reultatet inte bara blir att hästen hamnar - bakom lod, eller - hopdraghen uppåt.
Rundningen i överlinjen måste vara jämn.

Absolut. :D

Sv: Eftergift o stöd

För att testa min balans så lånade jag en bomlös, em Knights. Jag var skiträdd och ville inte sitta i ridhuset ensam. Ägaren till sadeln sa: " du kommer vingla både hitåt och ditåt, men du kommer o skratta" Jag kände inte av någonting. Alla gångarter fungerade så jag drog min egna slutsats till att min balans är godkänd. Däremot saknade jag stödet för knäna. Men jag har olika storlekar på klossarna och nåt säger mig att jag behöver de mindre för att sjunka ner mer i sadeln, istället för att förlita mig på klossarna. Du har faktiskt rätt i att jag låter hästen styra lite. :angel: Jag har inte hela hästen med mig i varje steg. Jag vill låta henne hitta sin balans med min balans och inte sitta och joxa hela tiden. I voltarbete försöker jag koncenetrera mig på att ställa lite inåt men drar bak ytter skänkel för att inte rumpan ska sticka ut och hon tvärar. Jag är helt övertygad om att en god ryttare vet vilket av de 300 olika sätten fungerar just för denna häst, att det inte finns en enda slagen utväg som man kan känna av då man (jag) rider för en C tränare som jobbat på ridskola hela sitt liv. Man måste ju lyssna på hästen, det ska inte alltid vara tvärtom att hästen MÅSTE anpassa sig efter hur ryttare ger sina hjälper, var, när och hur... Men man måste nog ha en utarbetad plan...
Så, tack bukisar, jag känner lite nu, att jag ska hitta min väg och promota den starkare då jag frontas med olika ridstilar som jag själv inte känner är vad som funkar för just OSS.

Nu är det tajm att dra ett pass!
Må gott
/cj

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 489
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Uppdateringstråd 30