T
tintin-1
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC
Aha!
men ojsan..de var lite hårda händer på vissa.
Aha!
men ojsan..de var lite hårda händer på vissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej nu har du läst lite dåligt. Du får tävla på vanligt snaffle (vanligt bett) upp till C-klass oavsett hur gammal hästen är.En tråkig regel är ju, att en häst ska ridas på stång när den är 6 år.
Inte alla är redo för att rida på stångbet när hästen är 6 år.
Om det var så att man kunna vänta med stång till man var redo, så det var snaffle tävlingar för äldre hästar även om man inte är novis
Då hade man också en möjlighet att döma dom som drar på stång tillbaka på snaffle.
Tänk hur pinsamt det skulle vara för en tränare att dömas till att rida på snaffle ett år!
Tyvärr är det svårt att få igenom då det inte är så i USA.
Alltså...jag har 0 koll på detta med Western och därmed ingen erfarenhet av det, men efter att ha vart på en cliniq (hur det nu stavas...ni vet vad jag menar, fast jag ser ju själv att jag har stavat fel) och sett precis det TS beskriver - på träningar, för en tydligen ganska (åtminstone "lokalt" som sagt, 0 koll) känd w-ryttare.
Han BAD dem alltså att rida precis så...med händer, (även tvåhandsfattning som det tydligen inte ska vara på stångbett, om jag förstått det hela rätt?) korta tyglar och joxande med bettet så att hästen böjer på nacken, vissa pass var helt koncentrerade på just detta...tvi.
Men vad vet jag...han kanske gjorde helt rätt efter hur det ska ridas i western, jag blev dock inte ett dugg imponerad och är det så det "ska" vara inom western så håller jag mig till skogsridning...
glömta bort at säga at det självklart också handler lite om at hästarna "Tänder up" på speedevents, specielt dom var fler hästar er på på samma tid...
En undran..kosse ryttare timeevents träningar..rider dem mkt lösgörande o eftergiftsövningar på sina träningar eller rider en sån tävlingsryttare dessa ,momement för någon annan eller skippar dem dessa moment i hästens o sin egen utbildning helt o bara vill gasa , svänga , stoppa?..Nej så ska INTE western ridas, iaf inte som jag ser det....
Western ska ridas med eftergift, hästen ska kunna bära sig själv och det kan man inte få den till genom att joxa med stången, däremot kanske man kan få det att se ut så.....
Stång från 6 år gäller ju bara på nationella och internationella tävlingar och nog kan man begära av de ryttare som startar på den nivån att de ska klara av det??????
Ett problem är ju att i stort sett alla kosseklasser, och även timed events, finns just bara på den nivån.....Alltså finns ingen plats att prova tävling innan man går in i den högsta divisionen. Dock ingen ursäkt att rida illa, träna först, sen ut i hetluften och träna i lugn takt så slipper det bli forcerade ritter med ryck och slit!
Kanske också personalen på framridningarna borde vara lite vassare och våga säga ifrån????
Skal berätta från Cirkeline, som säger at jeg kan anvenda hendes namn här...at hennes fux arab gick som den gjorda av det sället at dommaren hadde sagt at hon inte kunna rida med "tie down" och at hästen därför betedde sig på et sät så hon inte kunna rida han ordentligt, derav bildarna för hennes del...