Domino_s
Trådstartare
Sv: Från engelsk dressyr till western
Precis såna saker vill jag också slippa se. När dom utför galoppombyten i varannat eller varje, det är ett jäkla flängande med benen på en del, nu har jag inte ridit så höga klasser... men det borde gå att göra med lite mer finess.
Vet att det var en tjej för ett par år sedan som var med i de högre klasserna på en PRE? (dåligt minne, en vit häst ialla fall) och det syntes knappt när hon utförde sina byten...vackert!
Oo.. måste jag googla och se om jag hittar någon liten filmsnutt på den uppvisningen...
Det är väl liksom dit vi alla vill komma, alla bara flyta fram tillsammans med sin häst, med omärkbara hjälper och helt avslappnad, följsam häst som gör det du ber om med glädje... Så att det aldrig behöver bli en kamp mellan häst och ryttare...
Mvh Domino_s
Jag skulle vilja se lite mer av "western" i de högre dressyrklasserna (läs Worldcup och dylikt).
Om man läser innantill om sits, följsamhet och hjälparnas inverkan, så står det bla att man ska rida med så små och obemärkliga hjälper som möjligt, men tittar man på de ryttare som är med i dessa "fina" klasser slänger de ofta fram och tbx skäkler mer än 50 cm, vidSkäkelvikningar, öppna, sluta, galoppfatningar och byten (Anki von är väl värst med hälarna nästan uppe på korset på hästarna) Denna bruk av hjälparna skulle ju glatt leda till 0 i protokollet på lokal och regional nivå.
Mitt drömekipage skulle därför vara kombinationen av westernryttarens använding av hjälper (va jag förstått i de flesta fall enbart består av vikthjälperna och ledande tygel) och westernhästens lyhördhet för dessa hjälper, tillsammans med dressyrhästens hållning i rörelserna.
Omöjligt? Nej jag tror inte det, kommer med glädje, och fortfarande beundran, ihåg den damen som visade upp dressyr på Klassisk(som spanska ridskolan i wien), st-george och grand prix nivå i Globen för 14-15 år sedan ridande på "nakna" hästar. Om reglementet tillåtit ritt utan sadel och träns skulle hon lätt ha vunnit värdscuptävlingen i Globen det året.
Precis såna saker vill jag också slippa se. När dom utför galoppombyten i varannat eller varje, det är ett jäkla flängande med benen på en del, nu har jag inte ridit så höga klasser... men det borde gå att göra med lite mer finess.
Vet att det var en tjej för ett par år sedan som var med i de högre klasserna på en PRE? (dåligt minne, en vit häst ialla fall) och det syntes knappt när hon utförde sina byten...vackert!
Oo.. måste jag googla och se om jag hittar någon liten filmsnutt på den uppvisningen...
Det är väl liksom dit vi alla vill komma, alla bara flyta fram tillsammans med sin häst, med omärkbara hjälper och helt avslappnad, följsam häst som gör det du ber om med glädje... Så att det aldrig behöver bli en kamp mellan häst och ryttare...
Mvh Domino_s