Från engelsk dressyr till western

Sv: Från engelsk dressyr till western

Jag skulle vilja se lite mer av "western" i de högre dressyrklasserna (läs Worldcup och dylikt).
Om man läser innantill om sits, följsamhet och hjälparnas inverkan, så står det bla att man ska rida med så små och obemärkliga hjälper som möjligt, men tittar man på de ryttare som är med i dessa "fina" klasser slänger de ofta fram och tbx skäkler mer än 50 cm, vidSkäkelvikningar, öppna, sluta, galoppfatningar och byten (Anki von är väl värst med hälarna nästan uppe på korset på hästarna) Denna bruk av hjälparna skulle ju glatt leda till 0 i protokollet på lokal och regional nivå.

Mitt drömekipage skulle därför vara kombinationen av westernryttarens använding av hjälper (va jag förstått i de flesta fall enbart består av vikthjälperna och ledande tygel) och westernhästens lyhördhet för dessa hjälper, tillsammans med dressyrhästens hållning i rörelserna.

Omöjligt? Nej jag tror inte det, kommer med glädje, och fortfarande beundran, ihåg den damen som visade upp dressyr på Klassisk(som spanska ridskolan i wien), st-george och grand prix nivå i Globen för 14-15 år sedan ridande på "nakna" hästar. Om reglementet tillåtit ritt utan sadel och träns skulle hon lätt ha vunnit värdscuptävlingen i Globen det året.

Precis såna saker vill jag också slippa se. När dom utför galoppombyten i varannat eller varje, det är ett jäkla flängande med benen på en del, nu har jag inte ridit så höga klasser... men det borde gå att göra med lite mer finess.
Vet att det var en tjej för ett par år sedan som var med i de högre klasserna på en PRE? (dåligt minne, en vit häst ialla fall) och det syntes knappt när hon utförde sina byten...vackert! :love:

Oo.. måste jag googla och se om jag hittar någon liten filmsnutt på den uppvisningen...:idea:

Det är väl liksom dit vi alla vill komma, alla bara flyta fram tillsammans med sin häst, med omärkbara hjälper och helt avslappnad, följsam häst som gör det du ber om med glädje... Så att det aldrig behöver bli en kamp mellan häst och ryttare...

Mvh Domino_s

Vinkar tvärs över "dammen" till Domino och säger:
Äntligen någon som förstår va jag menar:bow:

jag gick över från engelsk dressyr till western för ungefär 10 år sedan. Det var tack vare min dåvarande Welsh Cob, han hade gått som jakthäst i Wales tidigare och tyckte det här med dressyr var urlöjligt och fruktansvärt uttråkande. Han kunde stanna och stå still i 10-15 minuter eller på annat sätt demonstrera att detta verkligen inte var vad han hade tänkt att vi skulle syssla med.

Jag hade tidigare varit och tittat på ett par western clinics och det föll sig naturligt att prova detta. Jag började rida med längre tyglar, lät honom ta mer ansvar för att hålla gångart och tempo. Vi började träna på roll backs m m och jag fick en ny häst, han var glad och positiv och vi hade jätte kul. Sen var jag fast och har inte ångrat detta en sekund. :)

Det går alldeles utmärkt att göra galoppombyten i med tillsynes omärkbara hjälper. Hemligheten är att hela tiden rida med lättare och mindre hjälper, "do less and get more". Till slut räcker det med att tänka galoppombyte och vår kropp gör omedvetet det lilla som behövs för att hästen ska göra perfekta byten. Hur häftigt som helst! Samspel av högsta graden!

Vad roligt att du hittat något som känns bra för både dig och din häst!

Hade jag inte kunnat rida dressyr så hade jag helt klart ridit western. :)

KL

Bild från i veckan nere på klubben, har börjat släppa på tygeln, inte så jättelång på just denna bild. Det fungerar jättebra och hon bär sej fint själv utan min hand.

På onsdag får jag reda på när sadelutprovaren kommer, sen får jag äntligen min westernsadel, som är väldigt efterlängtad! :D

Mvh Domino_s

Vad roligt att du hittat något som känns bra för både dig och din häst!

Hade jag inte kunnat rida dressyr så hade jag helt klart ridit western. :)

Ja, det känns liksom helt självklart nu när jag har låtit det smälta in lite att jag faktiskt ska byta gren. Jag vet inte vem som är mest taggad på det dock.. jag eller min lilla häst...:angel:;)

Mvh Domino_s

Vad roligt! Ibland är jag sugen på att byta gren helt, även om vi inte har några problem. :d

Jag kan ändå inte hävda mig i dressyr. Jag har en ponny och är 21 år.

Ponnyn min ser lite ut som en westernhäst. :angel: Halvlång man och bred bak. :D

Är det inte du som har en urtjusig häst med fräck färg?
*svagt minne av nån bild i nån tråd*

Man kan göra både och -dressyr och western, det går alldeles utmärkt att kombinera i dom flesta fall. :D

Fräck färg har hon! Hon växlar lite. Ibland brun, röd, prickig etc.

lookingback_by_tarjeis-d30jy9q.jpg

Söt är hon också! :love:

bi.jpg

En fin bred bak har hon också. :d
DSC00384.jpg

Senast ändrad:

Hon är reggad som "fux". :)

Det är en import ifrån holland, okänd härstamning. Men vi har ställt ut henne utom tävlan, då har domaren tyckt att hon är lik en New Forest.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 856
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 887
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Secret Santa 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur