dysletiker ?(stavas?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Min bonus dotter på 12 år har grymma problem iskolan . Och jag försöker hjälpa henne så gått det går.

Hennes mamma hävdar bestämt att dottern har adhd. Medans jag och pappan hävdar att hon farit illa av skilsmässan .maman och barnen flyttade 5 ggr på ett år... div killar mamman haft . (ca 10 st på 6 år)

jag tror inte hon har adhd. (inte dottern heller) Kan hon ha dyseleksi! (hon har problem med läs svårigheter ,problem med speciellt matten.)
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Kan hon ha dyseleksi!

Det kan hon väl ha, eller så har hon bara hjärnan ockuperad av en massa andra tankar, så det blir svårt att ta in kunskaper i skolan. Väldigt ofta är det så att barn med struliga föräldrar har så himla mycket att oroa sig för att de är mentalt närvarande i skolan med bara några få procent. Till och med när de sitter och skriver/räknar tänker de egentligen på annat, så de glömmer ord/bokstäver/siffror o s v. När de vuxna påpekar att de gjort fel börjar de känna sig dumma och dåliga, och så är den negativa spiralen igång. De förstår inte att de egentligen har en fullt fungerande hjärna, men att de använder den till så mycket jobbigt/sorgligt tankearbete som de flesta andra barn slipper.
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Min bonus dotter på 12 år har grymma problem iskolan . Och jag försöker hjälpa henne så gått det går.

Hennes mamma hävdar bestämt att dottern har adhd. Medans jag och pappan hävdar att hon farit illa av skilsmässan .maman och barnen flyttade 5 ggr på ett år... div killar mamman haft . (ca 10 st på 6 år)

jag tror inte hon har adhd. (inte dottern heller) Kan hon ha dyseleksi! (hon har problem med läs svårigheter ,problem med speciellt matten.)


då är ju frågan rätt enkel ÄR hon utredd alltså är det fastställt att hon har adhd :confused:
är hon INTE det då är det ju omöjligt att svara på frågan för barn som har adhd har inte BARA problem med att lära sig att läsa och skriva utan det finns ju många andra "problem"
har ni frågat flickan om det är något i skolan eller lärarna har dom märk något ?
tycker du gör det bra som VILL hjälpa din bonusdotter

:bow:
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

ja ..av en läkare som älskar att ösa div medicner på dottern .mamman behöver bara prata med honom så dimper det in starkare mediciner..
Jag har läst jätte mycket om adhd och liknade sjukdomar och det ända som "stämmer"in är att hon har svårt att koncentrera sig .

Jag har även pratat med henne. och hon upplever sig som bortglömd inte älskad. Men inte annorlunda...Hon har kompisar i skolan och är inte mobbad..
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

ja ..av en läkare som älskar att ösa div medicner på dottern .mamman behöver bara prata med honom så dimper det in starkare mediciner..
Jag har läst jätte mycket om adhd och liknade sjukdomar och det ända som "stämmer"in är att hon har svårt att koncentrera sig .

Jag har även pratat med henne. och hon upplever sig som bortglömd inte älskad. Men inte annorlunda...Hon har kompisar i skolan och är inte mobbad..

aha men det är INTE konstaterat att hon har adhd :confused:
alltså det står inte på några papper för då har hon ju rätt till extra hjälp i skolan.
kan inte din sambo flickans pappa gå med flickan till bup så får dom utreda.
äter hon starka medeciner så kan jag förstå att hon får koncentrations svårigheter mm och till och med abstinens om hon inte tar dom regelbundet
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Har ni flickan varannan vecka?

Det jag tycker du ska göra är att först och främst ta reda på om flickan är utredd, om hon är det, blev det någon diagnos satt? Vad säger skolan, din man går väl på utvecklingssamtal varje termin? Annars, ta kontakt med dotterns klassläare, denne kan tala om vilka extra resurser flickan har idag. Finns det åtgärdsprogram skrivna i skolan och vad säger dessa?
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Vi har bara henne varannan helg (och ibland vissa vardagar.)

Enligt mamman har denna läkare konstaterat adhd !Hur nu det gick till !

Det finns inga resuser att sätta in enligt skolan.??!Ibland har hon haft extra hjälp ..men det har varit om det varit någon praktikant eller liknade.
Hon blir "hotad" varje utvecklings samtal med att - skärper du inte till dig kommer du få gå om en klass.
Och va f*n hjälper det henne ,att höra nått sånt !
Som bonus mamma har jag märkt att man inte har så mycket att säga till om .....
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Skolan har ju inte vilka resurser som helst, det är den krassa verkligheten. Bara för att ett barn har en diagnos så betyder det inte automatiskt att barnet har assistent. Det finns många funktionshindrade barn som klarar sig utan assistans, dock kräver det ju att klassläraren anpassar undervisningen så att det passar "alla" barn.

Finns det åtgärdsprogram skrivna för flickan? Följs dessa upp ordentligt? Är din man med på alla samtal i skolan eller är detta andrahandsuppgifter från barnets mamma?
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Skolan har ju inte vilka resurser som helst, det är den krassa verkligheten. Bara för att ett barn har en diagnos så betyder det inte automatiskt att barnet har assistent. Det finns många funktionshindrade barn som klarar sig utan assistans, dock kräver det ju att klassläraren anpassar undervisningen så att det passar "alla" barn.

Finns det åtgärdsprogram skrivna för flickan? Följs dessa upp ordentligt? Är din man med på alla samtal i skolan eller är detta andrahandsuppgifter från barnets mamma?

Jag vet att mamman har "bråkat" med skolan ,För att få ass eller någon slags hjälp,,,,Det finns inga åtgärdspogram vad jag vet.
Oftast så är det andra hans uppgifter ,,då mamman oftast tar tider (utvecklingssantalen )då pappan jobbar.
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Be pappan ta kontakt med klassläraren för att boka ett eget samtal med klassläraren. Där tar ni upp era frågeställningar och be att få se barnets åtgärdsprogram (om flickan har sådana problem att hon "riskerar" att gå om ett läsår bör det finnas åtgärdsprogram skrivna.).

Det verkar helt otroligt att ett barn med stora svårigheter inte har någon som helst stöttning på skoltid, kolla för säkerhets skull med klassläraren. Dessutom har ju barnet en diagnos...
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Pappan pratade med läraren igår ..och vi fick "hemskt" gärna räkna med henne och använda miniräknare . För att jag vill testa henne ..Lite mera ..var det kör fast.

Kruxet är att ..så fort pappan /jag kommer på nått så blir mamman galen och menar på att vi ska bara acceptera att hon har adhd.

Men hon har liksom gett upp om att trycka på för "hjälp" iskolan . ..och tycker att det är hennes grej att ha hand om ..så pappan har inte brytt sig i att kontakta skolan ....
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Är det bara i matten hon inte hänger med eller är det generellt så i alla ämnen? Jag tycker iaf att din man personligen ska besöka klassläraren och prata igenom saken!
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

matten och engelska tappar hon i...

ska försöka prata med pappan mera om detta.
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

.Kruxet är att ..så fort pappan /jag kommer på nått så blir mamman galen och menar på att vi ska bara acceptera att hon har adhd.

Men har hon adhd så förstår jag mammans reaktion, för det finns inget som är så jobbigt att ha ett barn eller för all del ha adhd själv och hela tiden få höra att "det är bara det eller det osv".

Jag känner så många som får slåss otroligt mycket för att ens få till en utredning, och bara för att barnet/man själv får en diagnos så betyder det inte att mediciner kommer helt automatiskt.

Om hon nu har medicin för att underlätta för flickan så tror jag nog att det finns en diagnos. Både sömntabletter (vilket är en behandlingsmetod bland alla) och tex Concerta (som jag själv äter när jag inte ammar) är nog något de flesta läkare är väldigt försiktiga att skriva ut.

Men innan ni har en massa funderingar kring om hon har diagnos eller inte så kan väl flickans pappa helt enkelt ta kontakt med flickans läkare, svårare än så är det väl inte?

Citerar även detta:

jag tror inte hon har adhd. (inte dottern heller)

Har ni frågat en 12 årig flicka om hon tror att hon har adhd eller missuppfattar jag detta?
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Kruxet är att ..så fort pappan /jag kommer på nått så blir mamman galen och menar på att vi ska bara acceptera att hon har adhd.

Det låter ju som en grov undanflykt. Det är nämligen så att diagnoser som ADHD, ADD och annat skall hjälpa föräldrarna att kunna hjälpa sitt barn mer specifikt utefter dess behov, inte att man ska kasta in handuken och acceptera att ens barn misslyckas i skolan.

Depression, vilket skulle kunna vara resultatet av att ha en morsa som bara byter killar och bostadsort stup i kvarten och inte bryr sig om dottern, kan ge koncentrationsvårigheter. ADHD och ADD är starkt släktbundet, så har morsan det kan dottern väl ha det. Kanske något att nämna för henne för att få henne att sluta tjata om det.

Hoppas ni kan hjälpa dottern så gott det går, och få henne att känna att hon hör till.

Fny
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Varken mamman eller pappan har adhd ..

när jag träffade pappan så var hennes storesyster ca 10 år (idag 16),och det var ett jäkla tjafs ett tag.
Mamman träffade en kille
pappan träffade mig
bästa kompisen fixade så alla i klassen frös ut henne.
Hon drömde mardrömmar varje natt

självklart jävlades hon med mig och den nya killen .(även med mamman )

och det för står jag

mamman släppade med nya killen när de åkte till mallis en gång . Varpå flickan får ett hysteriskt samman brott,och mamman och killen släpar med henne till ett sjukhus och ger henne en lungnade spruta.
Mamman hävdar även här att hon har adhd !!

Även med henne har jag pratat med och fått fram att hon tyckte livet var kass.

Varför ska man sätta diagnoser ADHD så fort nått e fel ????
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Nu vet jag inte hur gamla barnets föräldrar är, men det troliga är att när de var barn fanns inte adhd som funktionshinder. Det finns faktiskt föräldrar som om de genomgick undersökningar idag skulle diagnosticeras med adhd...(Nu säger jag inte att barnets föräldrar har funktionshindret!!)

En sida om adhd.

Flickan måste ju ha genomgått ganska många undersökningar innan hon fick diagnosen, det är ju inte något man går till husläkaren och får papper på direkt.
 
Sv: dysletiker ?(stavas?)

Nu är jag inte helt hundra, men jag har för mig att psykolog måste vara inblandad för att kunna sätta en sådan diagnos.
adhd inbegriper flera områden av problematik, inte enbart koncentrationsstörning....
jisses vad många barn i våra skolor som skulle haft en diagnos i såna fall...:smirk:
en sådan problematik kan man ofta se redan i förskolan, så om hon har adhd borde föräldrarna uppmärksammats redan innan skilsmässan.....
adhd är ju inget som bara dyker upp en vacker dag, den finns där hela tiden....:smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 434
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 547
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp