dyra hästar

Sv: dyra hästar

Fast vad får man för 10 tusen som kan anses lovande? :confused:

Jag fick min för 10! Lite kompispris, men han är värd minst det dubbla nu...

Kan lägga till oxå att det har varit roligt (oftast iaf!) att få utveckla honom själv istället för att få en "färdig och klar" häst för de lite dyrare pengarna. Men allt handlar väl om vilka mål man har.

Senast ändrad:

Jag har köpt en häst som är ligger i ungefär den prisklassen som har gjort en hel del (enligt mina mått). Som jag tillsammans med mina föräldrar har sparat ihop till. För att kunna lära mig själv och få rutin så att jag sedan ska kunna köpa en mer oerfaren, billigare häst och utbilda senare när jag har större koll på vad jag sysslar med....

KL

Jag fick låna av min mamma för att köpa min häst. Ham var dock inte dyr... :o Men jag pluggade på gymnasiet. Dock är han helt betald nu. Han kostade hela 2500 kronor.... :angel: VÄldigt dyr pålle det där. :banana:

Alla mina tävlingshästar har legat över 100 000 pga av att jag vill ha rejäl kvalite på hästarna, och jag har tagit pengar från mitt "arvs" konto som mamma och pappa kallar det.

Ska man ha bra kvalite på hästarna och vill ha välridna så kostar dom mer!

Jag tycker det är upp till var och en vad man vill lägga pengarna på!

*KL*

Tror att det finns många olika prefenrenser här vad man vill ha för häst och olika kvaliteer på vad man vill med sin häst går inte att jämföra skogsmulle med en tävlinghäst för den hittar man inte för 10000 :angel:ehhh beroende vilka klasser man vill tävla .

Dock inget fel i att ha kul med sin häst och rida i skogen och träna/tävla lite klubbisar .

Men vill man något så räcker inte en travar fux med 4 vita strumpor .
Tyvärr kan dock vara värdens bästa kompis :love:

Miaa

Kan lägga till oxå att det har varit roligt (oftast iaf!) att få utveckla honom själv istället för att få en "färdig och klar" häst för de lite dyrare pengarna. Men allt handlar väl om vilka mål man har.

färdig o klar?
en annan köpte en icke inriden. Och det är samma jobb där med andra ord. Bara det att prislappen på hästen va högre.

Jag har iofs aldrig köpt en häst för 100' eller mer. Jag kan däremot stolt säga att jag alltid köpt mina hästar/ponnyer själv, för pengar som är mina egna, sen har de sålts dyrare så att jag kunnat köpa dyrare hästar.
Dyraste hästen jag köpt gick på 85000, denna blev 4 år senare utdömd för kronisk bronkit, men "lyckligtvis" var hon försäkrad för köpesumman så jag fick de pengarna tillbaks, dock alla stallhyror, veträkningar, skoningar, träningar osv. är ju förlorade pengar.

Den hästen jag har nu är mkt välutbildad och köptes (16 år gammal) för "bara" 50000, två, tre år tidigare var hon uppe i 100000 klassen (var iaf försäkrad för det då). Nu är ju hon en äldre häst(19), men vi tävlar och tränar fortfarande som vanligt.

Nu har jag alltid, utom den sista hästen, köpt unghästar och utbildat dem, då brukar man ju även komma undan med något billigare priser (är unghästen redan i den prisklassen, betyder givetvis det att den är ännu dyrare som "färdig", om inget oförutsätt händer givetvis)

Senast ändrad:

Vi tog ett lån när vi köpte min häst - jag tycker inte det är fel med det, som någon sa... :confused:

Däremot så tycker jag många fastnar i det här med vad hästen KOSTAR. alla hästar kostar ju UNGEFÄR lika mycket att ha i månaden, så köpesumman är ju faktiskt bara en engångskostnad.

Värt att tänka på! :smirk:

ena hästen köpte jag för pengar jag fått av min mormor och den andra för pengarna jag fick för min ponny + sparade pengar.

Häst, bil och dator är det mest oekonomiska som finns som man kan lägga pengar på!

Håller med fullständigt, om man bortser från häst.
Att köpa bil, dator eller andra tekniska prylar anser jag är fullständigt ovärt. De tappar ändå sitt värde inom kort tid. En häst däremot sänker lycka och upplevelser åt en. Vill man tävla behöver man troligen köpa en dyr häst. Jag kan inte tycka att det är fel att låna pengar till en häst, eftersom jag anser att en häst aldrig kan vara oekonomsik på det sättet som du troligen menar :)

Jeg har for tiden to P.R.E. hingstar, og anledningen til at jeg kunne kjöpa dom, var at jeg fikk trent fram en god varmblodstraver som jeg kjöpte billig. Jeg ga endast 20 000 SEK for denna hingst, men han vann flera lopp for meg, og jeg fikk også en fin sum pengar for honom.

Så jeg er ham evig takknemlig for at jeg nå har to P.R.E. hingster :love:

Om man har en dröm om å eie en dyr häst, f eks Frieser, P.R.E. eller et fint halvblod, så er det mulig å spare opp penger!

Mange gjör den "felen" at de i mellomtiden kjöper en billig häst. Man må huske, at det koster like mye å holde en billig häst, som en dyr. Og så lenge man har hest, er det inte så lett at spara pengar...

Om man inte har häst og har normal inntekt, kan man spare like mye penger hver måned som man normalt skulle brukt på stallleie, hovslager osv. Det er f eks 3 000 – 4 500 per måned. Om man sparer så mycket pengar, har man en dyr häst om to-tre år!!! :)
Så om man virkelig vil, går det ann. Man må bare ha tålmodighet og vara envis :banana:

färdig o klar?
en annan köpte en icke inriden. Och det är samma jobb där med andra ord. Bara det att prislappen på hästen va högre.

Jaa, man har ju oxå olika ekonomiska förutsättningar. Oavsett vilken nivå man hamnar på så hade jag nog tagit den lägre för att sedan se hästen öka i värde. Inte för att jag skulle sälja den, men det känns som sagt var bra att hästen har utvecklats med hjälp av mig.

Sen står ju olika hästraser i olika prisklasser. Min är relativt låg om man jämför med andra kanske, även om de har ökat på sistonde.

Jag skulle aldrig köpa 10 hästar för 10 tusen - bara för att slippa stå där "vackert" med skadad häst och inte ha något att rida på.

Så viktig är inte ridningen för mig.

Min dyraste häst fick jag låna till.

Min häst köpte jag för 40.000 kr, då behövde jag inte ta ett lån. (35 000 eget sparande, 5000 bospar). Idag, ett år senare har hon gått upp åtminstånde 15000 kr till och kommer förhoppningsvis stiga lite till :)

Men hade jag velat ha en riktigt bra häst och velat ut och tävla och träna på högre nivå hade jag tagit lån, för det kan det helt klart vara värt!

Är lite nyfiken på vad det är för häst ?

Som du gjort så bra affär på ,,,och hur det än är så har man inget värde i hästen förrän den är såld och man har pengar i handen ;)
Många hästägare överskattar priset på sina hästar .

Läser man hästannonser om dessa skönheter som dansar fram och sen ser man dessa skönheter på bild eller film och de är då framtunga ut med lågt ansatt
hals och trippar fram :eek:

Mia

Det er jo sant, men på den annen side er det mye lettere å få en rimelig hest til å stige i pris, enn en dyr :)

Man kan f eks få et riktig fint fullblod fra banen for 5 000 - 20 000 kr, og med omskolering kan mange stige endel i verdi :)

*kl*
Jo allt beor väl på vad man tycker är stor vinst. Vist har man fördubblat hästen i pris om man har fått den att gå från 10 - 20 men det är fortfarande bara en vnst på 10 (minus utgifter man haft för hästen.)

Syrran ex. gjorde en sådan "billig" affär. Hon köpte en häst för 25. Omusklad och knappt tränad från en bekant. Ett år senare sålde hon honom för över 50. Då hade hon tävlat honom och utbildat honom till en riktigt trevlig dressyrhäst. Det var såklart en vinst MEN det låg massor av arbete bakom.

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. De skadar sej alldeles för lätt. Hellre tio hästar för 10 000kr/st än en för 100 000kr! Blir den ende hästen halt så står man där så vackert! Och troligtvis är väl åtminstone någon av de tio billiga en dold talang?

Några i tråden snackar om lån. Det skulle jag aldrig göra eller råda någon till!! Om man lånar är det viktigt att man har den säkerheten att om det skulle gå åt pipan så kan man sälja den belånade prylen för samma värde! Och den säkerheten har man inte med varken häst, bil eller dator. Häst, bil och dator är det mest oekonomiska som finns som man kan lägga pengar på!

Håller med om att hästar och bilar är det mest oekonomiska man kan ha men att låna till häst kan väl vara helt ok bara man kan betala igen lånet med ex försäkringspengar vid ev dödsfall.

Jag har lyckats gå plus på alla hästar jag haft. Det är klart att om man räknar ifrån kostnader och arbetet så går man ju ändå minus, men det är ju för att det är kul och lärorikt man har hästen (om man har det som hobby alltså).
* köp1= 35 000:- sålde= 60 000:-
* köp2= 35 000:- sålde= 60 000:-
* köp3= 15 000:- sålde= 45 000:-
* köp4= 40 000:- sålde= 50 000:-

Vinst= 90 000:-
Så visst kan man succesivt byta upp sig men det tar ju ett tag innan man fått ihop pengarna.....Om man jämför med bilar så förlorar du ju oftas pengar medans tiden går, och här kan det ju ofta vara tvärt om!

Nu räknas väl inte 100 000 som dyrt för en häst men hästarna jag köpt som kostat mycket har mina föräldrar betalat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 048
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 708
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar