Sv: dyra hästar
Den som köper billig häst av snålhet är nog ute och cyklar, ja!
Jag köpte min för 10k och fick en häst som efter ett par ET-behandlingar (det hade jag gett vilken ny häst som helst om så bara "för säkerhets skull", nu hade ju denna sneda höfter precis som så många andra hästar oavsett prisklass som inte blivit kollade då och då!
) blev en häst med låg underhållskostnad.
Behöver bara regntäcke vid snöoväder på vintern, kan gå barfota på sommaren, lättfödd och behöver oftast inget kraftfoder mer än lite tillskott, har inte krävt någon vet.vård. Ett par hundra har jag dock lagt på att behandla hovröta, och en flaska flugmedel per år behöver vi allt!
Ingen häst jag behöver vara rädd ska gå sönder utan jag tränar på för fullt och behöver aldrig *peppar peppar* börja om med kondis- och muskeluppbyggnaden.
Dock tävlar jag inte - ytterligare billigare månadskostnad!
(den skulle kunna tävla på lägre nivå med en del träning och en ryttare med intresse för det).
MEN - trots den billiga prisklassen så skaffade jag inte häst förrän jag hade råd att avvara minst 6000:- per månad. Ett lån hade dragit ner hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad och jag hade inte tålamod att vänta!
Min poäng är väl egentligen att man kan inte sätta en prisstämpel - vill du ha en "ok häst" ska du leta efter minst det här priset. Dels för att det är så olika vad man är ute efter (jag tyckte det hade känts urfånigt att betala för tävlingsresultat eller -kapacitet när jag inte har några tävlingsambitioner, vilket man ofta får göra även på knappt utbildade hästar) och dels eftersom det är så individuellt. En häst för hundratals kronor kan vara "dyr i drift" och skadedrabbad, en häst för knappt slaktpriset kan vara billig i drift om man har tur.
Sen är det ju oftast inte så att man kan köpa sig framgångar genom att skaffa en riktigt dyr häst eftersom en klåparryttare kan förstöra dom snabbt.