Dyr försäkring

Sv: Dyr försäkring

Jag har Folksam till min hund (samt hem- och reseförsäkring) och jag har ju verkligen använt hundförsäkringen MYCKET ( akut och mer planerat) och jag är väldigt nöjd. Det har aldrig krånglat, snabba att betala in ersättning, jag tycker jag betalar helt okej (under 2000:-/år) och varje gång jag varit i kontakt med de via telefon/mail har de varit trevliga och velat hjälpa mig. Så jag rekommenderar Folksam, dock är det ju alltid värt att kolla runt bland de bolag som finns, bara för att Folksam är bra betyder det ju inte att det inte går att få bättre :)

Tänk på risken med att byta bolag bara!

Allt som fanns innan försäkringen tecknades, och komplikationer till det - oavsett om det var dolt eller ej, omfattas inte av den nya försäkringen.

Ett enkelt exempel - hunden är pigg, fräsch och ua och du byter bolag 1/4 2013.
På hösten är hunden stel på mornarna och ovillig att hoppa in i bilen. Koll hos veterinär visar artros. Du kommer mest troligt inte få en krona varken i vetvård eller liv på försäkringen, då det kommer anses att begynnande artros förelåg när försäkringen tecknades (dvs du bytte bolag). Om man inte har råturen att ha en röntgenbild tagen från april 2013 på aktuell led som visar att det inte finns artros, så är det grymt svårt bevisa att hunden inte hade artros vis bytet.

Samma sak om hunden skulle visa sig ha invärtes tumörer, något organfel etc.

Oftast går det ju bra att byta (du kan få reservationer kopplade till det hunden fått vetvård för innan dock, var beredd på det men det går ju kolla innan man byter), men OM man har oturen att hunden drabbas av något som förelegat/kan ha förelegat innan bytet men som inte visat minsta lilla symptom innan - ja då riskerar man att stå helt utan försäkringsskydd! Bara man är medveten om detta och beredd på detta så kan man ju välja själv. Men många vet inte om det och inser det inte förrän det är försent, därför jag brukar tjata om det..

Jag betalar en premie på 10 000 kr/år och min smärtgräns är nådd för LÄNGE sen - droppen kom när försäkringen till i år höjdes med över 1800 kr/år och det TROTS att de dragit av bonus för skadefritt år!! Men jag törs helt enkelt inte byta, pga ovan.

Jag har mycket positiva erfarenheter av Folksam :)
Men när jag köper nästa hund blir det Optimal Djurförsäkring.

Ja det är ju ett problem med att byta men 3000 kr mer per år är mycket pengar. Måste kolla upp - den ena är ju allergisk. Tjänar ju ändå 1500 på att byta på den andra. Ska fundera lite mer.

Jag har mycket positiva erfarenheter av Folksam :)
Men när jag köper nästa hund blir det Optimal Djurförsäkring.

Jag har haft koll på just Optimal några år sedan det startade och ska flytta över mina två hundar till dom under våren, när nuvarande försäkringsperiod går ut. Jag kommer tjäna typ en tusing per hund och år på bytet.

Jag har aldrig haft problem med Agria, men gillar inte alla höjningar dom gjort och främst inte efter dom "bakat in" allting som tidigare fanns i vissa tilläggsförsäkringar. Det känns inte relevant för mig med vissa extrema behandlingar vad gäller veterinärvård och är inte riktigt överens att behöva betala för dom i försäkringen.

Det Agria numera har som är kanon, är att veterinärvårdsdelen inte sjunker med åldern - det gör dom på de flesta andra bolag. Å andra sidan tjänar jag in detta flera gånger pga billigare försäkring i annat bolag.

Som det ser ut i dagsläget så kommer jag inte få några som helst restrektioner om jag byter bolag då jag har friska och krya hundar - och jag har även varit i kontakt med Optimal om just den biten för att försäkra mig om så inte sker.

fast den självriskperioden är ju 365 dagar per skada eller sjukdom! så bryter hunden benet är det självriskperiod på den skadan i 365 dagar, händer något annat, att den blir sjuk är det ny fast självrisk + ny självriskperiod för just den sjukdomen.

fast den självriskperioden är ju 365 dagar per skada eller sjukdom! så bryter hunden benet är det självriskperiod på den skadan i 365 dagar, händer något annat, att den blir sjuk är det ny fast självrisk + ny självriskperiod för just den sjukdomen.

Var hittar du det? Jag kollade försäkringsvillkoren igår, mest för jag aldrig hört talas om Optimal. Och det står ingenting om att det är per skada?

Självrisk veterinärvårdsförsäkring
Självrisken består av en fast del som är 1 700 kronor plus en rörlig del på 20 procent av de kostnader som överstiger 1 700 kronor för varje självriskperiod. Självrisken vid ett andra kejsarsnitt är dock alltid 5 000 kronor plus 20 procent av överskjutande kostnad.

Vi gör avdrag för en fast självrisk för varje självriskperiod. En självriskperiod omfattar 365 dygn räknat från första veterinärbesöket. En ny självriskperiod påbörjas därefter vid nästkommande behandling.

Vid skada orsakad av rovdjur (varg, lodjur, björn, järv eller örn) eller av vildsvin gäller försäkringen utan självrisk.

Vi gör avdrag för en fast självrisk för varje självriskperiod. En självriskperiod omfattar 365 dygn räknat från
första veterinärbesöket. En ny självriskperiod påbörjas därefter vid nästkommande behandling. Vid skada
orsakad av rovdjur (varg, lodjur, björn, järv eller örn) eller av vildsvin gäller försäkringen utan självrisk.

jag vet att man inte tolkar det så, men ring och kolla om du inte tror mig :)

Vi gör avdrag för en fast självrisk för varje självriskperiod. En självriskperiod omfattar 365 dygn räknat från
första veterinärbesöket. En ny självriskperiod påbörjas därefter vid nästkommande behandling. Vid skada
orsakad av rovdjur (varg, lodjur, björn, järv eller örn) eller av vildsvin gäller försäkringen utan självrisk.

jag vet att man inte tolkar det så, men ring och kolla om du inte tror mig :)

Den skrivningen, om man använder sig av vedertagna skrivtekniska regler och syftningsregler, ska ju utläsas som att efter 365 dagar så startar en ny självriskperiod och en ny självrisk tas ut vid nästa behandling. Dvs precis samma som alla andra bolag har, att efter självriskperioden är slut, så första besöket efter det kommer ny självrisk och ny period börjar räknas.

Så är det som du säger, så är det ju en mycket, mycket ful tillämpning - och jag är faktiskt tveksam om de skulle klara sig och kunna tillämpa det som du säger vid en rättslig granskning. Texten är ju om det är som du säger rent vilseledande - och troligen med flit!

Tillägg: Jag var så nyfiken så jag kunde inte låta bli att ringa och kolla. Och de säger INTE som du säger! Enligt dem så är det EN självrisk per självriskperiod om 365 dagar, och kan vara hur många skador som helst under den tiden! Jag exempelfrågade tom, att "om hunden först får magsjuka, och sen får något annat så...?" Svaret blev att "Ja, om den först får magsjuka, och sen bryter den benet, och sen får otit - så är det inom samma 365 dagar är det EN självrisk om 1700 kr och sen bara 20% för resterande tid"
Dvs precis samma regler som alla andra bolag med kortare självriskperioder.

Senast ändrad:

ja det är sjukt smart för det låter ju outstanding vad gäller villkor för självriskperioder!

ja det är sjukt smart för det låter ju outstanding vad gäller villkor för självriskperioder!

Jag vet inte om du hann se det, men gjorde ett tillägg efter att ha ringt dem. Och de säger som sagt inte som du säger, utan en period = en självrisk oavsett antal skador.

Så, de har outstanding villkor på den fronten om de inte regelrätt ljuger i telefon, men det har jag svårt att tro.

Fast jag fattar inte HUR de kan ha det ska erkännas. Hur får de ekonomi i det? Speciellt inte när jag av nyfikenhet kollade premie för Viktor. 3060 kr/år för liv 7000 kr och dubbel vetvård. Vilket är BILLIGT!

Fast jag fattar inte HUR de kan ha det ska erkännas. Hur får de ekonomi i det? Speciellt inte när jag av nyfikenhet kollade premie för Viktor. 3060 kr/år för liv 7000 kr och dubbel vetvård. Vilket är BILLIGT!

Kanske för att dom inte ersätter vissa behandlingar som andra bolag numera ersätter - som t ex strålbehandling. Med andra ord så sparar dom in på vissa svindyra behandlingar som troligtvis bara ett fåtal försäkringstagare är villiga att genomföra, men som alla får betala för i sina premier.

Man måste jämföra olika bolag noga, då dom ersätter olika saker och olika mycket - därav de olika försäkringspremierna.

Har aldrig haft problem med folksam - dock till häst. Själv har jag mina hundar i optimal djurförsäkring.

Japp ena CC är allergisk mot kyckling. Är ej utredd men får hon något med kyckling i så kliar hon sig direkt.
Vi lutar nu åt att byta till Dina försäkringar på den andra - vi har andra försäkringar där och det var vettiga priser.

Kl

Jag har if, tycker de är kanon. Kanske dyra, men aldrig tjafs eller strul, och kanonbemötande.

Jag skulle aldrig byta försäkringsbolag hur missnöjd jag än var med mitt nuvarande bolag. Det kan uppstå skador och sjukdomar som bolaget sedan hävdar uppstod FÖRE du gick över till dom..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
2 189
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 184
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 538
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?
  • Annonsera mera hundar 2