Dyr försäkring

Luff

Trådstartare
Pang sa det så gick jyckarnas ras upp en riskgrupp och försäkringen blev DYR. Kollade upp alternativ och vill veta hur Folksam är? Är det ett bra bolag att ha att göra med?

Sv: Dyr försäkring

Har ingen erfarenhet av folksam. Men när jag kollade försäkringsbolag sist var optimal mest prisvärt. Sparar runt 2000 jämfört med agria har jag för mig. och då ingår samma saker. Att deras självriskperiod är ett år gör ju det hela inte sämre.

Jag tycker det verkar vara ett bra bolag.
Jag har själv haft det till häst (inte behövt utnyttja dock) samt har till min valp nu (inte heller behövt utnyttja). Min kompis har sin blandras i folksam och har aldrig haft några problem med försäkringen när hon har behövt utnyttja den.

Ja fy vad den har gått upp!
Nova kostade 2800kr förra året och när räkningen kom idag för detta år är den på 3900kr :eek:

Herrejösses! Vad är det för bolag som höjer så, och varför? Jag har Folksam och har en riskras (Cancer/tumörer) men den har aldrig blivit höjd.

Nu hade jag sedan innan bestämt mig för att byta från Sveland till Agria så berör ju inte mig egentligen men passade ändå på att ringa och fråga och de hade gått upp en nivå för de blivit sjukare. Tycker ändå höjningen är enorm och hade nog börjat titta efter något annat bolag om jag inte redan hade bestämt mig för att byta.

Har haft 2 hundar, 1 häst försäkrade och nuvarande bil och hund i Folksam och aldrig några problem med något.
En av de fd hundarna var hos vet hela tiden och aldrig några problem och inget ifrågasättande när han fick tas bort.. Allt gick snabbt och smidigt från deras sida.

Hjälpsamma, snabba med utbetalning om man varit hos vet.
Har inget att klaga på.

Vi har båda våra labbar i Folksam. Har aldrig varit några problem, även katten var försäkrad där. Hade även hästarna försäkrade i Folksam under alla år. Aldrig något tjafs.
Jag är bara nöjd!

Vi har lite olika försäkringar på familjens 5 hundar här hemma och alla bolag har fungerat bra och är använda flitigt. Så tror att du utan problem kan ta den med bäst kostad.

Det ända försäkringsbolag vi har blivit avrådda från är AGRIA pga deras allt sämre villkor och allt sämre ersättningar (sagt av veterinärerna vi rådfrågat) AGRIAs försäkring har tex ett maxbelopp för vad livmoderopration får kosta trots att det är akut och nödvändigt. Veterinärerna här menar att det fins få veterinärer i Sverige som kan operera bort livmodern utan att överskrida det maxbeloppet AGRIA har satt. Och tydligen är det flera sådan grejer så här är det bolaget inte så populärt bland veterinärerna. Är väl i inte allt för roligt att behöva tala om för förtvivlade djurägare att ingreppet på deras djur kommer överskrida maxbeloppet för vad det får kosta enligt försäkringsbolaget i tid och otid.

Men det skulle ju i och försig vara veterinärerna här i Norrland som är extra dyra också men ja tror inte det.

Ser inte var d står att de ändrat det villkoret? På din länk ser man bara exempel på hur mkt ägaren får betala vid olika kostnader hos vet.. Jag kanske är korkad :)

delvis kl

Har bara negativa erfarenheter av Agria sedan jag jobbade på klinik, de strulade alltid mest av alla.. Men det kan ju ha ändrats då det var några år sedan, men inte hört mkt positivt. Själv betalar jag rätt saftiga summor till sveland men är mycket nöjd med dem, mina två tikar kostade dem mer än 40k förra året så premien på 3k/jycke kändes ändå välinvesterad. Optimal är trevliga men då de är så nya och har väääldigt snälla villkor mot övriga kommer jag ge dem ett par år för att se så de går runt. Då jag vill ha skydd för snitt på mina avelstikar är utbudet begränsat- agria och if går bort.

Senast ändrad:

KL

Jag har Folksam på min äldsta hund och Agria på mina andra (hade även Agria till min häst när jag hade henne). Är jättenöjd med bägge företagen, det har aldrig varit krångel eller problem med ersättningar osv.

Alla mina kommande hundar kommer att registreras in i Agria, då jag är väldigt nöjd med företaget ochmin personliga försäkringsagent :).

Har folksam till hundarna och när jag hade häst så hade jag folksam till dem. Har utnyttjat försäkringen till hästarna mycket och även en hel del till ena hunden och har aldrig varit problem. Snabba utbetalningar utan minsta tjafs.

KL
Jag har Folksam till hundarna få jag alltid haft det, inga problem alls på hundsidan. Efter att haft stora problem med dom på hästsidan har jag hästarna hos Sveland.

Ska ev köpa en till hund nu kollade jag, Sveland skulle kosta 1600 spänn mer om året för samma skydd som Folksam.
Sveland har varit super med hästarna och Folksam super med hundarna.

Velig!

Är det vår ras CC som hoppat upp ett snäpp?

Jag pratade med Agria igår då de är försäkrade och jag måste verkligen sätta mig ner och gå igenom alla försäkringar på alla djuren , jag har väldigt dålig koll på vad jag betalar och mina olika alternativ.

lite OT nu
Ja men det var ju bra att dem tagit bort det speciellt med tanke på hur dyrt det blev för sambon och hans tik när det dessutom tillkom komplikationer (detta var för 1½ år sedan dvs September 2011 :P). Men har dem fortfarande kvar maxbeloppet på vissa andra åkommor?

Hursomhelst så har jag somsagt inte fått något gått intryck av Agria. Verken från veterinärer eller försäkringstagare som upplevt en massa strul och problem så här kommer det inte tecknas några Agria försäkringar mer.

Tiken som operationen var på är 11 år så där kan man ju inte direkt byta och detta var första och enda gången sambon utnyttjat försäkringen på henne men på ev.framtida hundar tar jag nog ett försäkringsbolag som jag har bättre erfarenhet av.

och jag har bara dåliga erfarenheter av Agria på både häst och hund. de är extremt snabba på att sätta reservationer och nu senast fick jag betala drygt 600 kr i försäkring efter att hunden var avlivad för att ha en fullgod försäkring??

Jag vill inte rekommendera folksam.
Mina erfarenheter är att folksam är jobbiga att ha och göra med samt dyra!
Agria har funkat väldigt bra för mig och min hund :) Dock är inte de heller billiga men åtminstone lätta att ha och göra med och det är värt mycket!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
2 189
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 184
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 538
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10