Jag jobbar i Region Skåne, natt inom slutenvården. I Region Skåne är heltid enbart natt 32 h (Vårdförbundet). Jag jobbar 80% av det vilket ger 25,6h/vecka. Våra nattpass är 9h 45min och har varit ungefär så sålänge jag varit ssk, dvs 18 år.Man kan jobba dygn och samtidigt följa både dygnsvila och veckovila - och ha låga frånvarosifffror. Jag har själv varit i sådana arbetsgrupper och skulle gärna återgå till dem, om jag kunde.
11h dygnsvila är ingen ny grej. Det är bara slopandet av undantagen som är nytt.
Att korta ner nattpassen har blivit ett mycket stort problem hos många arbetsgivare inom vården. Jag hade aldrig orkat jobba heltid natt med de förutsättningarna, med kortare pass och fler nätter. Dessutom försvinner möjligheten att täcka upp för andras frånvaro med nån extra natt ibland.
Vi ska få nya scheman 1/10, men vi vet inte alls hur de kommer se ut. Vi vet inte heller hur mycket skillnad de nya ändringarna kommer göra, eftersom vi redan jobbat bort planerade delade turer och många ryggpass (kväll-morgon).
Jag hade personligen gärna sett nåt av följande hos oss:
- längre pass på arbetsdagar, fler vilodagar (vi har 13 lediga dagar på 6 veckor med jobb varannan helg, vilket ger ingen bra vila varannan vecka)
- möjlighet att lägga schemat själva
- färre helger med längre pass eller kortare pass på befintliga helger
Jag jobbar inom kommunal äldreomsorg.
Det ger drygt 13 nätter på 5 veckor vilket är lagom tycker jag, speciellt som nåt pass brukar försvinna iom att jag har fackligt uppdrag.
Att jobba heltid dag/kväll (38h15min)ger ett i mitt tycke helt orimligt schema med ca 23 arbetspass. MEN en gång i tiden jobbade jag oxå så, tom när de "nya" reglerna infördes och vi inte fick jobba C-A, och vad gällde hur utvilad jag kände mig så var det faktiskt bättre efter ändringen.
Att jobba dygn funkat för vissa men väldigt många har ingen möjlighet att vara hemifrån dygn i sträck vilket kanske faktiskt kan försvara rekryteringen av personal.