Dvärgschnauzer + Marsvin?

L

Lidl

Hej.
Jag behöver lite info om hur dvärgschnauzer och marsvin fungerar ihop. Jag har 2 st marsvin hemma, nu har vi bestämt oss för att skaffa hund och vi har fastnat för dvärgschnauzer, tror att den rasen skulle passa oss perfekt. Är det någon som har erfarenheter av schnauzer och marsvin tillsammans? kan hunden lära sig att acceptera marsvinen?
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Det kan dom kanske, men jag skulle inte lita så mycket på hunden att jag lämnade marsvin+hund utan uppsikt..

Schnauzern är ju gamla råttjägare sen förr ...
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Jag har två hundar (golden och cocker) och 4 marsvin. Det har aldrig varit några problem förutom att hundarna gärna vill äta hö (och marsvinsbajs). Men skulle jag lämna dem alla tillsammans (utan burar) kanske det skulle bli några marsvin mindre....
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Nej det är nog inte många hundar, men inte alla kan ( hinner ) fånga råttorna..
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Ja du, det är nog svårt att säga. Har själv 2 st dvärgar och 2 st gerbiler hemma. Min ena hund skulle bita ihjäl dom så fort hon fick chansen medan den andra är helt ointresserad och tycker att dom är jätte läskiga. Gäller att ha dom så att hon inte kommer åt. Hon kan sitta i timmar och titta om man inte bryter.

Tycker du ska kolla på fäöräldrarna om du ska köpa en, min ena har föräldrar som inte jagar och detta har gått i arv medan den andra har iaf en mamma som jag vet jagar och även detta har gått i arv.

Det är ju som redan nämnts en råtthund från början men du får nog se till att ha dom åtskillda.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Jag kan inte svara just för den rasen, men min hund har en jaktinstinkt som heter duga och kan inte gå lös ute, tex.
Hon har dock lärt sig att marsvin (och tidigare kanin) rör man inte!
Så det borde nog gå med träning, tror jag.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Ja frågan är hur mycket man kan lita på att inget händer även om hunden tycks vet vad som gäller?

Det är ju trots allt rovdjur och jag skulle aldrig våga lämna en hund + marsvin ensamma utan uppsikt hur mycket hunden ifråga har uppvisat gott uppförande...
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Jo, det går nog att lär dom men trots allt är det en istinkt som sitter sätt djupt rotad, ugefär som att en vallhund alltid har vallningen i sig. Min tik jagar t.ex. inte störr djur ute men råttor, ekorrar mm vill hon ha ihjäl.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Tack för alla svar.
Mina marsvin bor i en bur och runt buren finns en hage med staket runt, jag kanske kan lämna dom i buren när hunden är hemma utan upsikt men kanske inte i hagen? jag förstår att jag inte kan lita på hunden till 100% men en fördel är kanske att marsvinen finns här när hunden kommer och att dom träffas när hunden är valp? hmm.. måste fundera på detta ett tag till. Finns det ingen som har haft marsvin först och sen skaffat valp med jaktinst.?
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Jag har själv två dvärgar härhemma, och dom äter allt smått som rör sig med glädje om man inte passar dom:angel: :crazy:

Skämt och sido, ha djuren i olika rum, med stängd dörr emellan, helst med bortslängd nyckel också:angel: :rofl:

Schnauzrar är och förblir råttjägare, och de förstår inte att vi blir upprörda när de dödar våra små sällskapsdjur...:cry:
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Har haft 2 dvärgschnauzer ihop med ett marsvin utan det minsta problem.

Marsvinet hade klara problem med arttillhörighet och trodde att hon var hund.
Hon åt och drack ihop med hundarna och sov i deras korg.

Lämnade dom dock aldrig ensamma hemma ihop utan då var marsvinet i sin bur.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Ja, visst är dom "ögontjänare"- mina bägge skulle aldrig göra någonting "olagligt" när matte är nära, då är dom så söta och väna, men så fort jag försvinner ur deras åsyn så växer hornen...:angel: :)
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Med mitt svar menar jag att hundar kan lära sig att familjens övriga husdjur lämnar man ifred, när de är uppe - och man själv är hemma.
Även om min hund vet vad som gäller så skulle jag aldrig lämna dem ensamma hemma, fria i lägenheten. När jag är ute är marsvinen i buren, helt enkelt. Och hunden har då lärt sig att marsvin ignorerar man!

Finns en hund i mitt liv som jag lämnat ensam med kanin i lägenhet (kaninen lös liksom hunden) och skulle göra så med marsvin, men inte min egen hund som jag har nu...Utan som sagt, bara när jag är med.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Hej!
Jag har haft marsvin sedan flera år tillbaka och när vi hade dvärgpinscher var det inga problem grisarna kunde lugnt springa lös fast han låg på golvet. Det var inte heller några problem när vi fick våran första dvärgschnauzer samma sak där, grisarna sprang runt henne när hon låg och solade och nosade då och då på henne. Men när vi skaffade vår andra schnauzertjej så gick det inte alls, hon blev helt uppspelt och supetrissad. Den första tiden som hon bodde hos oss tillbringade hon en hel del tid utanför buren och gjorde ibland utfall mot buren med dom stackars grisarna i. Intresset har numera släppt och hon bryr sig inte om dom i buren längre men vi kan inte ha dom lösa när hon är i närheten, vi brukar sätta upp kompostgaller så att att dom får springa ibland och då står ena vovven alltid och tittar spänt på dom, kommer nog aldrig gå att ha dom lösa tillsammans. Schnauzer har ju trots allt använts som "råtthund" så det är kanske inte så konstigt.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Beror nog mkt på hunden, min skulle utan tvekan ta marsvinet. Då hade vi ändå gott om smådjur när hon var valp. Men hon har rejäl jaktinstinkt, driver även större vilda djur.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Tack för alla svar och tips :)
Nu har vi bestämt att det blir en liten dvärgschnauzer iaf:bump:
vi har pratat med en bra kennel och ska åka på besök nästa vecka och jag har precis fått klartecken av chefen att jag kan ta med den till jobbet i början.

Det får blir som ni säger, mina små marsvin får vara i sin hage och hunden kan vara i samma rum, om det fungerar, när jag är hemma. annars får dom vara i olika rum. Jag hoppas att det kommer att fungera.

Jag skulle bli glad om någon hade lite tips om rasen, någonting vi ska tänka på kanske? Jag har läst på dvargschnazer.se bla men det är alltid kul att höra lite från andra ägare.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Det viktigaste av allt är att du är intresserad av pälsvård. Oavsett om du trimmar själv eller inte måste du kamma underull minst en gång i veckan. Ska du dessutom trimma själv får du räkna med att det tar åtminstone 4 timmar ungefär varannan månad beroende hur du vill ha pälsen.

Tycker själv att det är helt underbara hundar och skulle aldrig kunna tänka mig att ha en annan ras.
Vilken kennel ska du köpa från? Och vilken färg har du tänkt dig?
du kan pm:a om du vill!
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Pälsvård är inga problem, det gör jag gärna.
Jag hör så olika om pälsen, en jag pratade med sa 4ggr/år men det ser man väl på hunden när det är dax. Jag tänkte gå en trimkurs och lära mig att trimma. Hur gammal brukar hunden vara när man gör första trimmningen?

Vi har inte bestämt kennel ännu men vi har ett första val men vi har inte varit där ännu, dom måste ju kolla så att vi är ok också.
Jag kan skicka ett pm till dig senare.
 
Sv: Dvärgschnauzer + Marsvin?

Jag vill gärna ha en svart eller svart/silver men det är inte så noga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp