Dubbla spår

Sofie_B

Trådstartare
smyger in här ifrån hoppning och ställer en fråga; jag har en häst som går på dubbla spår med fram och bak. Rättar man framdelen efter bakdelen eller bakdelen efter framdelen?

Sv: Dubbla spår

Jag brukar rätta framdelen efter bakdelen. Red en häst i somras som satte in bakdelen innanför spåret i galoppen, det löste jag genom att rida lätt öppna i galoppen.

ta reda på varför hästen väljer att bära ojämt och stärk den sidan som är svag så slipper du korrigera hästens svagheter;)

Hon väntar på en tid hos kiropraktorn (misstänker att det kan finnas något där). Är helt genomgången hos veterinär. Så vi får väl se utgången av det hela, men så länge vill jag försöka få henne att jobba så korrekt som möjligt.

Alltså.. ta det inte som ett påhopp eller så, men är inte detta ganska basic, utan någon särskild inriktning liksom?? :o Jag tycker att det hör till grundutbildningen jag... som sagt, inte illa ment, är mest bara nyfiken på om inte detta är allmänt känt i hoppvärlden sas.

Fast det behöver ju verkligen inte vara ett fel på hästen för den går på dubbla spår. Om hästen inte har riktigt styrkan som krävs kan den göra så för att den är svagare i en sida, precis som vi människor ofta är. Och styrkan övas då upp genom att sträva efteratt alltid ha hästen rak.

min ponny håller går oxå på dubbla spår. Iaf när jag rider fram innan hon är lösgjord. Stjuter in rumpan. Tänker som någon skrev tidigare lite svagöppna och gör ordentliga hörnpasseringar så hon sätter undan ordentligt.

*kl*

Dubbla spår = vänster benpar förljer ett spår och höger benpar följer ett annat spår

Tre spår = exempelvis inner fram följer ett spår, inner bak och ytter fram följer ett annat spår och ytter bak ett tredje.

Fyra spår = hästen tvärar mycke och varje ben följer ett eget spår.

Så har jag lärt mej (behöver ju inte vara rätt men i min värld är det så) ;)

Hej du ska nog rätta bakdelen efter framdelen, hästar slänger in baken för att dem inte orkar tain den under sig !!! jag trodde att det va fler som visste det PS: hoppas din häst inte har nåt fel o att den förblir hel o frisk!!!

Hej du ska nog rätta bakdelen efter framdelen, hästar slänger in baken för att dem inte orkar ta in den under sig !!! jag trodde att det var fler som visste det PS: hoppas din häst inte har nåt fel o att den förblir hel o frisk!!!

Mja. Jag håller inte helt med. Jag vill kunna styra alla fyra ben och vill kunna rätta till det/dom benen som har hamnat fel (mot den tänkta linjen jag vill ha dom på)

Man ska alltid rätta framdelen efter bakdelen eftersom bogarna ska alltid visa vägen. Att tänka svag öppna är ett jättebra sätt att stärka hästen och få den att spåra.

Det är lugnt, jag tar inte illa upp. ;) Mja. Jag vet inte riktigt. Jag har hört det förut, så jag hade en stark känsla av att det var framdelen som rättas efter bakdelen, men ville kolla en gång till då jag inte var helt säker. Det är väl som med allting annat, man lär sig genom att stöta på problem. Alla tidigare hästar jag har haft har varit äldre och väldigt välridna, vilket innebär att dessa problem redan har blivit lösta. Nu har jag en yngre mindre tränad häst, och då får man lära sig nya saker. Det är ju inte så att vi hoppryttare sitter och diskuterar sånt här för att det är så himla roligt, vi gör ju det vi behöver för att få just våra hästar att bli bättre (hoppas att du hängde med!).

Hm. Jadu, jag vet inte exakt vad det är hon gör. Det känns som att hästen gör någon slags konstig sluta, hon går helt rakt i kroppen och lyckas på något sätt följa voltspåret utan att gå i skänkelvikning. Som ryttare vill jag i alla fall få henne rundare i innersidan, få bakdelen och framdelen på samma spår och få henne att bära sig mer. Men det kan absolut vara så som många säger här, att hon är för svag. Hon är väldigt otränad, även om det börjar ta sig, och hon blir stadigt bättre. Just nu försöker hon bara ta det på lite fart och springa ifrån arbetet istället.

Kanske jag kan ge dig ngn ledtråd i detta med att rakrikta hästen.:)

Alla hästar är av naturen sneda, precis som vi människor är höger och vänsterhänta, i människans fall är de flesta högerhänta. När det gäller hästar är de flesta böjda åt vänster. Detta beror på fostrets läge i livmodern.. Man vill ju som sagt försöka att arbeta bort/utjämna denna snedhet genom symmetrisk träning på båda sidor, så att bakbenen följer frambenensspår. Det är frambenen som riktas in på bakbenensspår=rakriktning.

Man kan som sagt rida svaga öppnor och på det sättet få hästen rakare, men risken är stor att hästen biter sig fat ännu mer i vänster tygel. Bäst är att rida på volterna, genom att rida en liten åttvolt och genom att låta hästen gå i öppna eller skänkelvikning på den öppna delen av volten. Man vänjer hästen vid de diagonala hjälperna på volten.

Hur gör man då???
Rid i arbetstrav i vänster varv på volten, ryttaren driver med innerskänkeln (vänster) hästen mot yttertygeln, som hålls still, tills hästen söker stöd på den och därigenom ger efter på vänstertygeln. Man får ett stadigt stöd på högertygel och kan på så sätt belasta högerbog mera. Hästen blir rak.

Man kan oxå i vänstervarv rida "öppna" längs långsidan men inte kräva ngn böjning i bålen. Inre handen ger efter så ofta som möjligt. Ytterhanden ligger still. Därigenom får man hästen att stödja bättre på höger tygel, och höger bakben rakriktas.

Man kan ju även rida öppna på volten.
Har ma kommit så långt att man kan rakrikta hästen för de diagonalahjälperna, får arbetet på volten sin egentliga betydelse. Man kan genom att följa voltspåret exakt belasta det invändiga bakbenet mera och därigenom få hästen att böja mera. Man kan ökabelastningen genom att minska volten. men man får inte göra det under en längre tid. Utan öka snabbt volten igen och rid fram i ett friskare tempo. Annars så kan den ensidiga belstningen leda till överansträngning. Alltid ha en livlig framåtgripande trav. För rakriktning är ju för att kunna göra rörelser mer framåtgripande och uttrycksfulla.
Ja ja det var ngt i alla fall hoppas det kan hjälpa till ngt// Ernie Burt

smyger in här ifrån hoppning och ställer en fråga; jag har en häst som går på dubbla spår med fram och bak. Rättar man framdelen efter bakdelen eller bakdelen efter framdelen?

Alltså, som regel är det framdelen som rättas efter bakdelen. Men liite beroende på vad som är fel upplever jag, hästarna måste också lära sig lite annan teknik med höfterna än vad de är vana vid för att gå rakt, så sluta kan vara mycket nyttigt. Nu kan man såklart rätta framdelen efter bakdelen även i sluta, men jag upplever att man får "rida" bakdelen på lite annat sätt än i öppna för att innerhöften verkligen ska vinklas in.

Har lite samma problem själv, och jag kan verkligen rekommendera att hästen blir genomgången av kiropraktorn FÖRST. För skulle det visa sig att hästen har något problem - hur givande känns det då att hästen har gått och felmusklat sig och kommer ta evigheter att muskla om? :crazy: Rätta till först, därefter rakrikta vid ridning. När det börjar ligga på något gränsfall om hästen är fräsch eller inte (att den redan har blivit grovjobbsbehandlad men kanske behöver ett par behandlingar till för att bli riktigt bra) så kan man börja jobba lite mer med ridbiten successivt.

Nu har jag inte läst hela tråden och kanske upprepar vad andra redan har skrivit men jag ställer mig själv alltid frågan varför hästen går på dubbla spår innan jag ö.h.t försöker åtgärda detta ridmässigt.

Erfarenhetsmässigt torde det handla om ett fysiskt hinder hos hästen och inte någon svaghet om det hänt från en dag till annan.
Skulle kolla upp hos en duktig kiro först för att inte utsätta hästen för belastningsskador.

(såg att totola redan varit inne på samma som jag...bra totola !

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
658
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 069
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 077
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd