Om kortisonbehandling inte fungerar

Hovarna är ultraljudade, men inte halsen.

Hade en Appaloosa med förträngning i halskotpelaren och tycker att jag känner igen lite av symptomen.

Vad är C5-C7 malformation för något?

Det är inte helt belagt vetenskapligt vad missbildningen har för samband med hältor, men det är belagt att det finns en ärftlig missbildning hos varmblod (som SWB):

https://thehorsesback.com/c6-c7-malformation/

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/evj.14127?af=R 24% i den här studien

Intressant! Verkar dock inte någonsin vara hittat på islandshäst!
Det finns ju tyvärr annat än den exakta defekten hästar kan drabbas av. Min welsh cob togs bort strax innan han skulle fylla fyra år pga medfödda förändringar på C6 och C7 (med tillhörande inflammation och artros i facettlederna). Men utan att det var just ECVM eller liknande namngett

Extremt lite halt. Syns inte på rakt spår, bara i högervarv och bara i trav. Men jag ser på hela honom att han har ont.

Han snubblar ganska mycket och ibland viker sig bakbenen. Annars inga balansproblem.
Har ni gjort en MR?
Snubblig kan tyda på kotled/hovled🤔
"Tappar" bakknä kan tyda på problem med bakknä eller att han bara är svag och behöver stärka upp bakdelen.
Mitt gamla sto "tappade" bak ganska mycket. La om jobbet helt och red bara ut. Klättrade och cantrade mycket på skogsvägar. Problemet försvann helt.
Är det något ligament i hoven är det svårt att hitta utan MR.
Menar du att han har ont hela tiden eller bara om du longerar i höger varv? Alltså där han visar hälta.
Skulle det vara ett ligament så läker det också men tar tid. Räkna 6-12 månader och enbart arbete på rakt spår.

Har ni gjort en MR?
Snubblig kan tyda på kotled/hovled🤔
"Tappar" bakknä kan tyda på problem med bakknä eller att han bara är svag och behöver stärka upp bakdelen.
Mitt gamla sto "tappade" bak ganska mycket. La om jobbet helt och red bara ut. Klättrade och cantrade mycket på skogsvägar. Problemet försvann helt.
Är det något ligament i hoven är det svårt att hitta utan MR.
Menar du att han har ont hela tiden eller bara om du longerar i höger varv? Alltså där han visar hälta.
Skulle det vara ett ligament så läker det också men tar tid. Räkna 6-12 månader och enbart arbete på rakt spår.
Nej, vi har inte gjort någon MR. Kanske får bli förslag på det nästa besök.

Kotleder och hovleder är ju kollade. Han får kotledsinflammationer både bak och fram, men jag tror bara detta är symptom på något annat.

Man märker när han blivit behandlat att han blir glad, öronen framåt och pigg. När det gått ett tag efter behandling, trots bara promenader i skogen så från en dag till en annan vill han inte längre gå ut och gå, han har öronen snett utåt (painface), känns allmänt hängig och deppig. Sen behandlar vi igen och han blir glad och nöjd och sen kommer det tillbaka igen. Och så har vi nu hållt på...

Nej, vi har inte gjort någon MR. Kanske får bli förslag på det nästa besök.

Kotleder och hovleder är ju kollade. Han får kotledsinflammationer både bak och fram, men jag tror bara detta är symptom på något annat.

Man märker när han blivit behandlat att han blir glad, öronen framåt och pigg. När det gått ett tag efter behandling, trots bara promenader i skogen så från en dag till en annan vill han inte längre gå ut och gå, han har öronen snett utåt (painface), känns allmänt hängig och deppig. Sen behandlar vi igen och han blir glad och nöjd och sen kommer det tillbaka igen. Och så har vi nu hållt på...
Hoppas att ni hittar något som är behandlingsbart. Förstår att du känner dig frustrerad.😔

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 689
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 828
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 094
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka