Sv: Dubbla spår
Det enda fysiska hindret är nog ryttarna i såfall i de allra flesta fall. Jag överdriver inte när jag säger att 90% av hästarna häromkring upp till Msv klass går på dubbla spår och det eftersom dom inte är på yttertygeln utan dom hålls på innertygeln, och tar du i innertygeln utan att ha hästen på ytterhjälperna ja då svänger bakdelen in och ju högre gångart desto mer tydligare blir det.
Nu har jag inte läst hela tråden och kanske upprepar vad andra redan har skrivit men jag ställer mig själv alltid frågan varför hästen går på dubbla spår innan jag ö.h.t försöker åtgärda detta ridmässigt.
Erfarenhetsmässigt torde det handla om ett fysiskt hinder hos hästen och inte någon svaghet om det hänt från en dag till annan.
Skulle kolla upp hos en duktig kiro först för att inte utsätta hästen för belastningsskador.
(såg att totola redan varit inne på samma som jag...bra totola !
Det enda fysiska hindret är nog ryttarna i såfall i de allra flesta fall. Jag överdriver inte när jag säger att 90% av hästarna häromkring upp till Msv klass går på dubbla spår och det eftersom dom inte är på yttertygeln utan dom hålls på innertygeln, och tar du i innertygeln utan att ha hästen på ytterhjälperna ja då svänger bakdelen in och ju högre gångart desto mer tydligare blir det.