Dubbla spår

Sv: Dubbla spår

Nu har jag inte läst hela tråden och kanske upprepar vad andra redan har skrivit men jag ställer mig själv alltid frågan varför hästen går på dubbla spår innan jag ö.h.t försöker åtgärda detta ridmässigt.

Erfarenhetsmässigt torde det handla om ett fysiskt hinder hos hästen och inte någon svaghet om det hänt från en dag till annan.
Skulle kolla upp hos en duktig kiro först för att inte utsätta hästen för belastningsskador.

(såg att totola redan varit inne på samma som jag...bra totola !

Det enda fysiska hindret är nog ryttarna i såfall i de allra flesta fall. Jag överdriver inte när jag säger att 90% av hästarna häromkring upp till Msv klass går på dubbla spår och det eftersom dom inte är på yttertygeln utan dom hålls på innertygeln, och tar du i innertygeln utan att ha hästen på ytterhjälperna ja då svänger bakdelen in och ju högre gångart desto mer tydligare blir det.

Saken är ju den oxå att inte så väldigt många upptäcker ens att hästarna går på dubbla spår utan dom upplever det enbart som om dom inte har någon egentlig kontroll i galoppen och särskilt inte när man ber dom släppa på innertygeln.

Och idag har kiropraktorn varit där, och självklart hittade vi (som alltid) en logisk förklaring på problemet.

Det enda fysiska hindret är nog ryttarna i såfall i de allra flesta fall. Jag överdriver inte när jag säger att 90% av hästarna häromkring upp till Msv klass går på dubbla spår och det eftersom dom inte är på yttertygeln utan dom hålls på innertygeln, och tar du i innertygeln utan att ha hästen på ytterhjälperna ja då svänger bakdelen in och ju högre gångart desto mer tydligare blir det.

Det kanske kan vara så att på den nivån har betydande fysiska hinder redan gjort att många hästar sållats bort?

*kl*

Dubbla spår = vänster benpar förljer ett spår och höger benpar följer ett annat spår

Tre spår = exempelvis inner fram följer ett spår, inner bak och ytter fram följer ett annat spår och ytter bak ett tredje.

Fyra spår = hästen tvärar mycke och varje ben följer ett eget spår.

Så har jag lärt mej (behöver ju inte vara rätt men i min värld är det så) ;)

Din förklaring på dubbla spår låter mer som en förklaring hur hästen skall spåra. vänster benpar följer ett spår, höger benpar ett parallellt spår. För mig är dubbla spår när vänster benpar inte följer samma spår (samma för höger) utan tex vänster bak går innanför vänster fram. I min värld är det så. ;)

Du har så rätt så...innertygeln kan ställa till det enormt !
Just därför är det så viktigt att få lära sig rida diagonalt...inner skänkel till ytterstöd utan att hålla på fibbla förmycket med innerhand.
Att få en eftergiven innersida får man med skänkeln och inte handen....

Nu menade jag att om hästen plötsligt börjar gå på dubbla spår skulle varjefall jag misstänka ett fysiskt hinder i första hand.

Din förklaring på dubbla spår låter mer som en förklaring hur hästen skall spåra. vänster benpar följer ett spår, höger benpar ett parallellt spår. För mig är dubbla spår när vänster benpar inte följer samma spår (samma för höger) utan tex vänster bak går innanför vänster fram. I min värld är det så. ;)

Jag kan inte annat än att hålla med :)
Spåra för mig är mer med att rida på böjda spår.
Sen blir det väldigt avslöjande att rida rakt innanför fyrkantsspåret...blir det dubbla spår där är det antingen ryttarens innerhand eller så har hästen problem fysiskt.

Hur gick/går det sen då?
Har ni fått ridförbud på ett tag eller är hästen igång igen så ni vet om det hjälpte? *nyfiken* :)

Hon var sned i korset, vilket förklarar att hon inte vill sätta höger bak inunder sig och arbeta med det. Hon knäcktes även i nacken, men det var ingen stor grej. Hästen ska arbetas från marken veckan ut, för att sedan sättas igång under ryttare igen. Min andra häst har haft samma problem tre ggr tror jag under tiden jag har haft honom, blir sned när han går omkull, vilket han gör titt som tätt så vild som han är.. :angel: Jag vet inte hur stor skillnad det blir på den här hästen, men på den andra blir det alltid skillnad. Han som knäcker dom är otroligt duktig och seriös, vet verkligen vad han håller på med!

Jag har alltid varit lite skeptisk mot alternativmedicin, men det här tror jag på. Det var så att ena hästen alltid tog en decimeter kortare steg med ett bakben än det andra. Vi var till veterinären, inget fel. Åkte till kiropraktor, han knäckte, och när hästen gick därifrån var stegen identiskt lika långa. Då är det svårt att inte tro på det..

Det var även en hel del att fixa till i munnen, vilket vi har gjort nu, så det ska bli väldigt intressant att se hur hon blir när hon sätts igång igen! Anledningen till att jag inte var helt säker på att det var något fysiskt fel var att jag precis har köpt hästen, och således inte känner till hur hon är när hon är bra. Hon var även väldigt omusklad när hon kom, vilket skulle kunna tala för att det var svaghet som gjorde att hon inte riktigt orkade sätta baken inunder sig.

Skönt att ni hittade felet! :)
Även om jag ogillar ordet "knäcka" i allt som har med hästar att göra :crazy:

I min värld också!

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
658
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 069
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 077
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar