Du och din tränare.

Susan

Trådstartare
Hur ser upplägget ut. Kommer ni dit och så bestämmer tränaren en övning ( har alla ekipage den dagen samma övning?:angel: )

Eller säger ni idag vill jag öva på det och det?

Om ni träffar en ny tränare. Frågar ni tränaren då denna nya hur den vill att man skall göra olika saker.
Allt frånhalvhalter till hjälpgivning i öppna.

Hm Nyfiken:d

Sv: Du och din tränare.

Jag rider för 2 tränare, den ena som är c-tränare rider jag för ganska ofta, har häst i samma stall som henne oxå och rider ofta med henne och hon är med på tävlingar så hon vet vad jag behöver träna på. Den andra rider jag för ca 1 gång i månaden då hon kommer till oss i östersund från sthlmstrakten och då brukar jag få rida lite programdelar, men allt beror på dagsformen, hon brukar även fråga hur det gått på tävlingar och om det är nått speciellt jag vill träna på. och om det inte är det så brukar ja få rida övergångar, skolorna mm.
Båda anpassar träningen efter ekipagen och alla som rider gör olika saker beroende på utbildningsnivå.

Jag lägger mig och min häst helt i tränarens händer eftersom jag tkr mkt om henne och hon hittills fått mig att hitta aspekter i ridning jag inte hade en aning om fanns. Jag förstår att det kan tyckas dumt att lita fullt och fast på någon, men eftersom det för mig blivit sådan stor "inre" skillnad är det så.

I början när jag skulle "lära om" var det mycket teori invävt i mina lektioner. I stort sett allt jag gjorde gick ut på min egen koordination inser jag nu i efterhand. På slutet med gamla hästen började vi göra grejer enkom för hans skull. (Givetvis går hästen bättre ju bättre eleven rider, så "elevlektioner" är ju aldrig bortkastade).

Med nya hästen har jag fått lära om koordinationen till ett nytt och större rörelsemönster. Här har det gått ut mkt på att få honom att hålla sin tyngdpunkt mer stilla och inte skyffla omkring på den. Har också jobbat med att få honom att komma fram till handen och jobba hela vägen gm kroppen då han troligen är gramanriden i Holland. Han beter sig så åtm.

Min tränare har jag aldrig sett ha samma lektion för två ryttare. Däremot när jag testat andra tränare får alla i dagens träningsomgång göra samma sak och får i stort samma kommentarer. :eek:

Så en sammanfattning av svamligt "första dagen på semestern-inlägg" blir att:
nej, tränaren har aldrig samma lektion
om jag funderat på ngt speciellt ägnar vi oss åt det
annars drar hon oss vidare i utbildningen i den takt hon tkr vi är redo

När jag testar ny tränare är jag noggrann med att påpeka att jag inte är intresserad av att rida runt varv på varv på varv utan kommentar och jag har heller inget behov av att göra så många olika övningar som möjligt på en lektion. Jag hedrar mig med att ha "överhörande" numera och försöker höra vad den nya tränaren menar även om det kommer ut tvärtom. Många tränare säger t ex "holka ur den bättre på inner sida" (e d) men menar eg "rid den bättre på ytterhjälperna". Ibland har jag roat mig med att göra precis tvärtom som "folk" sagt till mig och ändå säger de "bra". Många tränare är inte så himla pedagogiska och har inte funderat över hur en halvhalt, en galoppfattning osv bör gå till, utan de säger vad de tror de gör.

I en av våra kurser skulle vi åskådliggöra hur svårt det är att förklara för någon annan hur man gör en så enkel sak som att resa sig från golvet liggande, till stående ställning. Den liggande personen fick inte göra något som inte vi andra sa till henne att göra. När vi skulle instruera den liggande personen så visade det sig rätt snabbt att man inte har en aning om vad kroppen gör för att kunna resa sig upp. Försökspersonen ålade som en mask, la sig i rena orgasmställningar osv osv, men reste sig - det gjorde hon inte... Lite så är det ofta med ridtränare, de har inte koll på vad de gör när de rider sin häst i form utan de säger bara P och glömmer bort A-O. Inte för att de är elaka utan för att de dels inte har någon aning om att de gör det och dels för att de inte studerat mekaniken bakom.

första ggn man rider för en ny tränare så villde först titta hur man rider o även se hur man utför vissa saker-varav tystnad eller OK

Det som ryttaren förtäljer- nivå o ev. tävlingsmeriter är ibland underdimensionerade eller motsatsen.

Sen kan man ta sig ett snack o tränaren upplyser en då om brister o förtjänster.

Om man ska tävla inom kort så vill jag träna på de saker som jag vill ha hjäpl med.

Annars är det vanlig grundridning, skolor plus saker som behöver förbättras.
Vill inte traggla en övning för mkt.

Ibland vill jag ha konkreta order på hur jag ska använda alla hjäper o vilken funktion o resultat som jag kan förvänta mig.

Om det kör ihop sig, så tar jag det hellre med mig hem o kan gnugga på det i lugn o ro.

Hur ser upplägget ut? Kommer ni dit och så bestämmer tränaren en övning ( har alla ekipage den dagen samma övning? )

Min tränare vet vad jag ligger på för nivå, och vad vi behöver träna på. Hon frågar alltid innan vi börjar hur det har gått sen sist, om det har hänt nått speciellt och så. Om jag känner att jag vill göra nått speciellt, rida program eller så, säjer jag det.
Hon anpassar verkligen lektionerna efter ekipaget, och vet hur just din häst funkar!

Susan skrev:
Hur ser upplägget ut. Kommer ni dit och så bestämmer tränaren en övning ( har alla ekipage den dagen samma övning?:angel: )

Eller säger ni idag vill jag öva på det och det?

Om ni träffar en ny tränare. Frågar ni tränaren då denna nya hur den vill att man skall göra olika saker.
Allt frånhalvhalter till hjälpgivning i öppna.

Hm Nyfiken:d

Min tränare kör nog aldrig likadana övningar åt alla ekipage, inte vad jag sett hittills.

Vissa ggr kommer jag med förslag på vad vi ska öva på, andra ggr har någon övning hon tycker vi ska träna på.

När jag träffar en ny tränare vill jag gärna berätta lite på ungefär vilken nivå vi ligger på, och jag ser gärna att h*n vill se mig rida min häst lite självständigt först, så h*n får se ungefär hur vi fungerar tillsammans.

jacko skrev:
. Många tränare säger t ex "holka ur den bättre på inner sida" (e d) men menar eg "rid den bättre på ytterhjälperna". .
:D :angel:
jacko skrev:
.
I Lite så är det ofta med ridtränare, de har inte koll på vad de gör när de rider sin häst i form utan de säger bara P och glömmer bort A-O. Inte för att de är elaka utan för att de dels inte har någon aning om att de gör det och dels för att de inte studerat mekaniken bakom.

Och ibland är det då som man börjar rabbla citat ur "ridlära" eller numera "ridhandboken". Jag förstår vad du menar.:smirk:

På ridskolan, tar jag med min dam på kurser och specialträningar för handikappryttare och då får man göra som de andra i stort, för att inte trassla till det för de andra. Men jag kan däremot bli ombedd lägga in förvänd galopp i stället för rättvänd och så brukar jag bli ombedd att jobba med bakdelsvändnigar i stället för framdelsvändningar och skolorna i stället för skänkelvikningar och så vidare.

Om jag ngn gång rider för en tränare jag inte ridit för förut, brukar jag först få visa grundläggande arbete, dels för att kolla vad jag och hästen kan, samt för att kunna få en uppfattning om min sits och inverkan.

På de kurser vi regelbundet är på inom AR, så har tränaren följt mig och min häst ett par år och vi utvecklar därför övningarna utifrån var vi står just då. Jag brukar få rida lite som jag brukar rida "hemma" för att tränaren ska se, var vi står just då. Ibland kan vi ha gått framåt, men ibland har vi stått och stampat eller till och med gått bakåt i utvecklingen lite.

Jag tycker att mina tränare har ett bra upplägg och en bra kommunikation med sina elever.

Mvh

IH

Ja lite blir det att vi pratar om hur läget är just då och jobbar uitifrån det, annars överlåter jag åt tränaren. Men är det något jag har haft problem med så tar vi det. Oftast ser hon ju då vad jag har gjort för fel:o och säger det. Sen fungerar det:angel:

Med ny tränare är jag tyvärr alltid lite misstänksam om vad det är för sort och försöker att vänligt få fram mina önskemål. Dvs tala om vad du ser att jag gör, lägg inte allt på att rätta till hästen, alltså var inte b lyg för att tillrättavisa mej. (en del är det, de tycker det är tryggare att gå på hästen)

Jag vill att tränaren ska se när det är jag som påverkar negativt och när det är hästen som faktiskt trilskas. Ibland kan det ju gå troll i något och till slut blir man själv spänd och har negativa förväntningar vilket ger dåligt resultat. Då ska tränaren se vad som är vad.

Jag har sett bra tränare som tar ner ryttarnas gnällande över hästens brister genom att helt enkelt tala om vem det beror på:angel:
Men det har varit dyra tränare som eleverna står i kö för, de får elever ändå, fast de säger som det är.

Min tränare åker själv ofta på olika kurser, lyssnar och tränar för duktiga ryttare (ex. KG, Lussan osv.). När hon kommer tillbaka har hon fått ny inspiration och har ofta ett tema hon följer men nej, träningen är individuell och skapas efter ekipaget. Testar nya bra övningar hon fått lära sig, utvecklar och anpassar dem efter ekipagen. Däremot är hon alltid lyhörd, frågar vad vi har gjort i veckan, vad vi tränat på och vad som fungerat eller inte fungerat. Ibland kommer jag med förslag vad jag vill träna (renodla hjälperna, sidförande osv.), men normalt brukar jag överlåta det till min tränare.

Med nya tränare blir det ju olika eftersom tränarna är olika. Anpassar mig efter hur tränarna vill göra. Gör det jag blir åtsagd antingen det är att rida runt själv och tränaren tittar, tränaren går på direkt eller berätta lite om mig själv mm. Har jag en speciell anledning till att jag tränar för den nya tränaren (ex. programträning) säger jag självklart det och förutsätter att tränaren anpassar sig efter mitt önskemål för att alla ska få ut maximalt av träningen.

jag har ju en ung otbildad häst o en helt fantastiskt underbar tränare :love: hon är själv tävlingsryttare o unghästutbildare o jag läger mig helt i henne händes, jag gör bara som hon säger. Hon är väldigt bra på att läsa både hästar o ryttare o berömmer mkt på rätt ställen, skriker o skäller aldrig. Skämtar mkt o drar paraleller så det blir lätt att förstå hur on tänker o menar att jag ska göra. Får en del saker varje gång att träna på när jag rider hemma.

Alla rider en och en, men i stort sett har alla samma övning. Dock med olika svårighetsgrad och krav! Sedan märker hon alltid vad man behöver träna på för dagen tex. Har ridit för henne i 11 år, så hon känner mig rätt bra nu ;). Om jag vill träna på något speciellt är det en självklarhet att vi gör det.

När jag träffar nya (händer mycket sällan) så är det bara för att rida någon lektion, så brukar inte fråga då.

hemma hos min vanliga tränare så tränar vi lite allt möjligt, har jag kännt att där är något som inte stämmer så tränar vi det, är dte träningen innan tävling rider vi oftast igenom programmet o kollar så att allt stämmer.

När jag kommer till en ny tränare så brukar de fråga vad det är för häst, hur mkt riden och tävlad den är och på vilken utbildningsnivå vi är på..

Och sen rider man lite så dom får se hur det ser ut och sen börjar vi träna de sakerna som den tränaren tycker ska förbättras.

Jag litar på tränaren, och hon lägger upp det utifrån våra förutsättningar.

Träningen jag hade med min förra foderhäst som tävlade MSV m plac samt tränade "Svår rörelser" med sin ägare, såg upplägget annorlunda ut med samma tränare

Med min nuvarande drul gör vi inte direkt samma saker :) (samma människa på marken nu som med foderhästen alltså...)

Jag hade lektion för ngn dag sedan med en tjejj på ponny. och tränaren lyckades på ett jättebra sätt anpassa övningarna till våra olika kunskapsnivåer, samt att det blev behövliga pauser då hon också tog oss periodvis en och en.. Fler än två blir dock inte bra tycker jag.

Så mao så ser upplägget inte lika ut för alla med henne, hon anpassar sig efter mig och pållen. Hon ser själv till vad vi behöver träna på och bygger vidare på det, men har jag önskemål så är jag övertygad om att vi får göra dessa saker, bara hon anser att vi är mogna att göra just detta.

svammel, svammel.. men så är de 32 grader varmt också...

jag börjar alltid mina träningar med att ta allt skvaller som hänt sen jag o tränaren sist sågs. :D:D :angel:

sen frågar hon hur de har gått för mej o hästen, om de är nå spec. vi behöver träna, nån tävling på gång så vi ska träna delar av programmet osv.
vi diskuterar mycket med varandra och lägger upp träningen efter de.

adnamA skrev:
Min tränare vet vad jag ligger på för nivå, och vad vi behöver träna på. Hon frågar alltid innan vi börjar hur det har gått sen sist, om det har hänt nått speciellt och så. Om jag känner att jag vill göra nått speciellt, rida program eller så, säjer jag det.
Hon anpassar verkligen lektionerna efter ekipaget, och vet hur just din häst funkar!
så är det med min oxå hon frågar alltid hur det har gått och om jag har haft några problem med henne sen sist och sen bestämmer hon vad vi ska göra eftersom hon har full koll på vad vi behöver!

Det är ju mitt barn som rider och inte jag och jag uppskattar att de tränare vi använder oss av kommunicerar med oss föräldrar. (Det är ju vi som sköter överblicken hemma). Båda tränarna checkar alltid av läget i början av lektionen, ibland är det de som bestämmer vad som ska tränas och ibland är det barnet som känner vad som behöver tränas mer på.

Vi ägnar oss en hel del åt sitsträning och själva grundridningen, ibland har tränarna lektioner helt utan krumelurer.

Nu håller jag främst hoppträningar, men jag har även en del dressyrträningar också.
Jag lyssnar på vad mina elever känner att dom behöver hjälp att slipa och lägger in det i lektionen, men själva upplägget är oftast mitt. Visst finns det övningar som alla mina elever har ridit när dom ridit för mig, men det handlar om grundläggande övningar som de alla behövt slipa på, men sedan rider dom faktiskt mycket olika övningar också, eftersom de olika hästar och ryttare inte är identiska.

*KL*
Det är sk-tkul när man tränar 2 dagar före tävling o inte får göra ett enda moment som då ska ingå i programmen, när man känner att vissa saker inte ens sitter på träning- att man inte hunnit träna själv på vissa saker.

Självförtroendet sjunker då rejält- stress
Kommer det att funka på tävlingen:confused:

Har en tränare som är mkt noga med grunderna, dvs sits, renodlade hjälper mm. Detta gör att när jag kommer dit så börjar vi oftast med en genomgång på hur det har varit, vad jag kanske har svårt med.
Börjar sedan att rida själv för att hon ska se vad som inte fungerar.

rider vi flera stycken så anpassas träningen till individens och hästens nivå även om tanken med övningen är att alla utgår från samma, svårighetsgraden varierar istället.

Lite svårt att beskriva men jag tycker att det fungerar mkt bra :bow:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 463
Senast: Ragdoll
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 056
Senast: Mirre
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj