Sv: Du och din tränare.
Jag lägger mig och min häst helt i tränarens händer eftersom jag tkr mkt om henne och hon hittills fått mig att hitta aspekter i ridning jag inte hade en aning om fanns. Jag förstår att det kan tyckas dumt att lita fullt och fast på någon, men eftersom det för mig blivit sådan stor "inre" skillnad är det så.
I början när jag skulle "lära om" var det mycket teori invävt i mina lektioner. I stort sett allt jag gjorde gick ut på min egen koordination inser jag nu i efterhand. På slutet med gamla hästen började vi göra grejer enkom för hans skull. (Givetvis går hästen bättre ju bättre eleven rider, så "elevlektioner" är ju aldrig bortkastade).
Med nya hästen har jag fått lära om koordinationen till ett nytt och större rörelsemönster. Här har det gått ut mkt på att få honom att hålla sin tyngdpunkt mer stilla och inte skyffla omkring på den. Har också jobbat med att få honom att komma fram till handen och jobba hela vägen gm kroppen då han troligen är gramanriden i Holland. Han beter sig så åtm.
Min tränare har jag aldrig sett ha samma lektion för två ryttare. Däremot när jag testat andra tränare får alla i dagens träningsomgång göra samma sak och får i stort samma kommentarer.
Så en sammanfattning av svamligt "första dagen på semestern-inlägg" blir att:
nej, tränaren har aldrig samma lektion
om jag funderat på ngt speciellt ägnar vi oss åt det
annars drar hon oss vidare i utbildningen i den takt hon tkr vi är redo
När jag testar ny tränare är jag noggrann med att påpeka att jag inte är intresserad av att rida runt varv på varv på varv utan kommentar och jag har heller inget behov av att göra så många olika övningar som möjligt på en lektion. Jag hedrar mig med att ha "överhörande" numera och försöker höra vad den nya tränaren menar även om det kommer ut tvärtom. Många tränare säger t ex "holka ur den bättre på inner sida" (e d) men menar eg "rid den bättre på ytterhjälperna". Ibland har jag roat mig med att göra precis tvärtom som "folk" sagt till mig och ändå säger de "bra". Många tränare är inte så himla pedagogiska och har inte funderat över hur en halvhalt, en galoppfattning osv bör gå till, utan de säger vad de tror de gör.
I en av våra kurser skulle vi åskådliggöra hur svårt det är att förklara för någon annan hur man gör en så enkel sak som att resa sig från golvet liggande, till stående ställning. Den liggande personen fick inte göra något som inte vi andra sa till henne att göra. När vi skulle instruera den liggande personen så visade det sig rätt snabbt att man inte har en aning om vad kroppen gör för att kunna resa sig upp. Försökspersonen ålade som en mask, la sig i rena orgasmställningar osv osv, men reste sig - det gjorde hon inte... Lite så är det ofta med ridtränare, de har inte koll på vad de gör när de rider sin häst i form utan de säger bara P och glömmer bort A-O. Inte för att de är elaka utan för att de dels inte har någon aning om att de gör det och dels för att de inte studerat mekaniken bakom.