Jo jag vet, alltid varit lite road av att adoptera är både svårt, tar lång tid och är dyrt som attan. Däremot kan vem som helst få ett biologiskt barn hur olämpliga de än är som föräldrar.
Soc intervjuar dig, din familj, vänner, snokar i din ekonomi, du får inte finnas hos KFM, ditt sociala nätverk ställer krav på boende och ekonomi - ett par vet jag fick direkt nej eftersom de bodde i en tvåa i Stockholm och kravet är alltid att barnet ska ha ett eget rum. Du ska kunna visa att ditt förhållande är mycket stabilt, de frågar de mest intima frågor. Det är kurser och föreläsningar där det första föreläsaren säger är, 'ditt barn kommer att hata dig och säga att du är inte min mamma/pappa.' Sedan får du vänta och vänta och vänta, vissa länder har krav tom på religion och att du vistas i landet i x antal månader, din ålder, inte för gammal och inte för ung.
Om du adopterar från Kina ska du tydligen absolut inte skriva i beskrivningen av dig själv att du plockar svamp eftersom det bara är mycket fattiga som gör det i Kina
Dessutom kostar det flera hundra tusen, visst du får bidrag men det täcker inte på långa vägar den faktiska kostnaden. Summan av kardemumman är att om du/ni väljer att adoptera så vill du/ni
verkligen ha barn.