DRYGA hundägare!=(

Sv: DRYGA hundägare!=(

raderat--------------------
har du raderat nu igen?
Kan du inte stå för vad du skriver kanske du skall tänka lite innan du skriver, du skrev:
"Ja ni kan ju dryga er med varandra, för det var inte den meningen jag skrev iaf"

Det du skrev som jag svarade på med fetstil uppfattade jag som extermt drygt!

ja ni kan göra det privat istället för i tråden.

Jag tycker som du ! Bra skrivet !
Jag vill också leva i en omvärld där man visar hänsyn och respekt. Men också tar ansvar

KL
Efter att ha läst igenom tråden igen så tänker jag så här. Samhället bygger på att vi visar hänsyn, vänlighet, respekt och hjälpsamhet mot varandra. Om en handikappad person behöver hjälp för att ta sig över en väg, så hjälper man till. Man säger inte att personen skulle ha stannat hemma för att hen inte klarar sig själv. Vi håller upp dörrar åt varandra och om någon frågar efter vägen svarar vi. En normal människa fräser inte: "Gå och köp en karta." När det gäller hundar så har man självklart det främsta ansvaret för sin hund och för att lära den att fungera i samhället. Men hundar är inte maskiner och människor är inte perfekta. Som någon annan skrev, så kanske man tränar för fullt utan att ha nått framgång. Jag jobbar med hundmöten hela tiden, allt vad jag kan, men har inte till 100 procent kommit till rätta med att min ohyggligt sociala hund vill fram och hälsa. När andra hundägare agerar som tanten som TS mötte är det hopplöst. Jag har inte en chans att behålla kontakten med min hund om en annan hund far runt och spänner sig precis där vi ska gå. Mitt mål är självklart att det ska funka, men vi är inte där ännu. Det kan ju inte betyda att vi inte ska få gå på promenad. För mig är det inget problem att snabbt ta mig ur vägen: jag har en liten hund och ingen barnvagn. Men jag fattar att alla inte har samma situation. Om en annan hundägare vänligt ber mig att vänta, eller att ta lite avstånd, så tycker jag det är en självklarhet att göra det. Det är ju någon som faktiskt tar ansvar för situationen. Det farliga är hundägare som inte fattar att deras hund inte funkar och som låter den springa lös eller gå fram till andra hundar med incidenter som följd.

:bow::bow::bow:
Jag håller helt och hållet med!

Jag har inte läst hela tråden. Men jag förstår ändå tanten.
Min första unghund jag hade vart väldigt nervös inför hundmöten. Han tyckte det var både skoj och lite läskigt på samma gång. Han ladda upp sig när han såg en hund och visste inte riktigt vart han skulle ta vägen. Han la sig satt sig om vartannat och försökte sicksaka över vägen om jag då var tvungen att stanna vid ett hundmöte så sprack allt. Han ville över den andra hunden när den passert.
Nu gick det här över när han vart lite äldre och kunde koncentrera sig mer på oss. Och när han vart äldre funkade hundmöterna klockrent, men jag strävade på den tiden efter att inte jag skulle stanna när jag mötte en hund för det sabba för mig och min träning.

Att din hund har problem med hur andra hundar beter sig är ju knappast något som andra hundägare kan göra något åt. Det är ju ditt problem att lösa och ingen annans..

men vad det inte det hon försökte göra då,när hon ber att tanten kan vänta en sekund så att hon kan gå åt sidan med sin hund

Kan man inte gå åt sidan utan att den andra ska göra nånting alls?

Jo, men TS har förklarat att hon hade barnvagn och skulle behöva korsa vägen. Det kan, av förklarliga skäl, ta några sekunder att få ordning på och vända ekipaget.

Det övergår mitt förstånd att någon kan tycka att det är för mycket begärt att stanna till i 10 sekunder, eller att själv korsa gatan om det nu är lättare än för den andre.

TS var ju rädd att hennes hund (av större modell) skulle välta vagnen.

Jag förstår inte varför TS skulle påstå att det var knökigt att vända vagn och hund om det inte var det?

Yes, jag hade redan min hund på andra sidan, men den mötande hunden gick i långt koppel kors och tvärs över cykelbanan, därför bad jag henne vänta så jag kunde vända och gå upp på en väg strax bakom oss istället.

Vilket hon absolut inte tänkte göra, av ren jävelskap.
Hon tränade absolut inte själv hundmöten, utan skulle bara förbi för hon tyckte hon hade rätt till det.

Men snälla.. man behöver inte vända vagnen för att flytta hunden till andra sidan. Som 3-barnsmamma vet jag mkt väl hur det är att ha vagn och fler jämthundar ute på prommis och inte är det så ogörligt att hysta en hund från ena sidan vagnen till den andra.

Vem har sagt något om att hon skulle vända vagnen för att byta sida på hunden? Hon skulle vända vagnen för att byta väg. Så nu hittar du på lite själv. Och blir dessutom dryg helt i onödan.

Jag menar att istället för att vända hela vagnen och byta väg så kan man om man vill i en sådan situation flytta hunden till andra sidan vagnen för att den inte ska möta annalkande hund..

Man kan ju läsa precis vad som står och så kan man läsa vad som står och tolka det fel.

KL

Själv fick jag beröm i skogen idag för att jag var så tillmötesgående och hjälpsam.

Jag och hunden höll på med kantarellsök (vi har börjat lite på hobbynivå), och damen trodde nog hon var helt solo ute i ödeskogen... Farandes emot oss kom hennes hund, och hon fick inte stopp på den, men varför ska jag stå där och skälla och leka bäst för, nästa gång kanske min hund sticker, han har inte gjort det hittills, men man vet ju aldrig....

Så jag avslutade mitt kantarellsök, hon övade inkallning och hundmöten!
I slutet gick det riktigt bra!

Man måste väl kunna hjälpa varandra om tid finns, man behöver ju inte stå där och vara dryg!

För sjutton gnist vad du försöker provocera,min hund var på sidan redan från början, alltså så långt ifrån den mötande hunden som det gick, men när den hunden går och spänner på långt koppel rakt emot oss, räcker inte det avståndet heller, därför försökte jag vända istället för att det skulle bli kaos.

Men alla här verkar ha uppfattat det redan förutom du, som inte vill förstå.

TS var ju rädd att hennes hund (av större modell) skulle välta vagnen.

Jag förstår inte varför TS skulle påstå att det var knökigt att vända vagn och hund om det inte var det?
Om man är rädd för att ens hund skall välta barnvagnen så tar man inte ut hund o barnvagn samtidigt om man inte är två, hur svårt kan det vara?

O innan nån börjar skrika om att jag är empatilös så har jag både barn o barnbarn, varav de äldst, förhoppningsvis mognar på sig lite innan de skaffar egna barn.

*KL*
Jag förstår vart Gnist vill komma och det är vare sig gottande i annans olycka, otrevligt eller på något sätt nedlåtande. Det handlar om egenansvar, något som många verkar glömma bort helt.

Det är så vanligt numera att saker händer och så går man hem och spyr galla över det på bloggar, twitter, FB, forum mm och det är alltid den andra partens fel och det dyker oftast upp grova generaliseringar. Självkritik verkar inte förekomma alls och påpekar någon avsaknaden av just det, då får man höra hur otrevlig man är.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 408
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka