Kl
Blir också ledsen av det jag läser i tråden. Visst. Jag håller absolut med om att det är varje hundägares ansvar att hålla reda på sin hund, och man ska inte skylla över problemet på andra.
Men som många skrivit, respekt och hänsyn kan man alltid visa. Varför hålla på och vara så ego och bara köra på sitt, utan att bry sig om andra övht?
Kan väl ta ett exempel. Jag mötte en äldre dam häromdagen, som inte verkade ha den bästa kontrollen på sin lilla terrier. Fortsätter att gå emot henne med mina två i kort koppel på vänster sida. Varav hon säger: "Kan du snälla gå åt sidan, min han blir så uppspelt"
Då tänker jag såhär till en början "suck, ännu en gammal tant som inte har koll på sin hund" men fortsätter ganska snabbt till att tänka såhär "hon är gammal och har inte så lätt för att knöla sig in i buskar och snår, då kan ju jag göra det eftersom jag inte har några problem med det plus att mina hundar snällt följer med"
Jag valde alltså att vara trevlig och flytta mig åt sidan, trots att det var hennes hund som inte klarade av mötet. Varför? Jag tycker att man kan visa lite respekt för andra och tänka efter hur den personen har det gentemot jag själv.
Ts hade barnvagn med sig, då hade jag verkligen sett det som en självklarhet att flytta på mig. Jag kommer själv försöka mig på promenader med barnvagn snart och jag hoppas att folk i min omgivning är snälla och "hjälper" till.
Eftersom jag aldrig har gått med mina hundar bredvid barnvagn förut plus har en 5-månaders valp, så räknar jag inte med att promenaderna kommer då prickfritt men jag har väl all rätt att få försöka? Hur ska jag annars kunna träna mina hundar på att gå bra jämte vagnen?
Nu behöver man ju inte välja att gå på den mest trafikerade gångstigen direkt, men även på de lugna vägarna kan det hända att man möter någon.