DRYGA hundägare!=(

Sv: DRYGA hundägare!=(

Egenansvar glömmer många ja, men flera här i tråden verkar ha glömt något ännu viktigare- HÄNSYN och RESPEKT. Den här tråden är ju bland det mest deprimerande jag läst på länge. Kan förstå TS som ledsnade på vissa och vill de ska fortsätta på egen hand och det förstår jag, det är ju på sån "klubben för inbördes beundran" nu så man storknar bitvis.

Men nu ska jag lämna tråden så jag inte stör gottandet.

Fast ... om TS hade skrivit att hon forsatte sig sjalv i en hopplos situation ... eller att tanten maste haft brottom och hon hade inte tankt pa att vanda/byta riktning/motande hunden var mitt i vagen/whatever forran det var for sent att vanda ... hade det varit en annan sak. Jag tror att det alla opponerar sig emot ar inte att hon fragade, utan hur hon presenterade problemet till oss som nagon annans. Visst kanske tanten var grinig ... eller ocksa hade hon jatte brottom ... eller sa kanske hon var i en djup depresion. Oavsett sa ar inte TS battre nar hon satter etiketten DRYG pa tanten. ANSVARET for att det inte fungerade var TS och om hon hade papekat det fran borjan tror jag att alla skulle varit mycket mer 'supportive' ... och hjalpt henne att skalla pa tanten.;)

egenansvar glömmer många ja, men flera här i tråden verkar ha glömt något ännu viktigare- hänsyn och respekt. Den här tråden är ju bland det mest deprimerande jag läst på länge. Kan förstå ts som ledsnade på vissa och vill de ska fortsätta på egen hand och det förstår jag, det är ju på sån "klubben för inbördes beundran" nu så man storknar bitvis.

+1 ......................

+ 1
Dessutom utvecklas scenariot vartefter TS blir struken medhårs.
Tanten utvecklas från dryg till elak o hunden utvecklas från att inte gå fot till att drälla över hela gatan.

TS, bättre fly än illa fäkta?

Det är synd att tre konfliktinställda användare ska förstöra hela tråden.

Ni har mycket tydligt hävdat vad ni tycker nu, måste ni fortsätta att mucka gräl?

Ni hittar ju helt på nu, jag har inte ändrat något alls.

Jag lämnar också den här tråden blir bara ledsen av att några ska vara så fruktansvärt elaka.

Ni kan väl tjaffsa med varandra istället ni som har det behovet, hejdå

Egenansvar glömmer många ja, men flera här i tråden verkar ha glömt något ännu viktigare- HÄNSYN och RESPEKT. Den här tråden är ju bland det mest deprimerande jag läst på länge. Kan förstå TS som ledsnade på vissa och vill de ska fortsätta på egen hand och det förstår jag, det är ju på sån "klubben för inbördes beundran" nu så man storknar bitvis.

:bow: Bra skrivet!

Jag förstår inte varför ni fortsätter? Jag vågar påstå att detta liknar mobbning.

Kl

Blir också ledsen av det jag läser i tråden. Visst. Jag håller absolut med om att det är varje hundägares ansvar att hålla reda på sin hund, och man ska inte skylla över problemet på andra.
Men som många skrivit, respekt och hänsyn kan man alltid visa. Varför hålla på och vara så ego och bara köra på sitt, utan att bry sig om andra övht?

Kan väl ta ett exempel. Jag mötte en äldre dam häromdagen, som inte verkade ha den bästa kontrollen på sin lilla terrier. Fortsätter att gå emot henne med mina två i kort koppel på vänster sida. Varav hon säger: "Kan du snälla gå åt sidan, min han blir så uppspelt"
Då tänker jag såhär till en början "suck, ännu en gammal tant som inte har koll på sin hund" men fortsätter ganska snabbt till att tänka såhär "hon är gammal och har inte så lätt för att knöla sig in i buskar och snår, då kan ju jag göra det eftersom jag inte har några problem med det plus att mina hundar snällt följer med"

Jag valde alltså att vara trevlig och flytta mig åt sidan, trots att det var hennes hund som inte klarade av mötet. Varför? Jag tycker att man kan visa lite respekt för andra och tänka efter hur den personen har det gentemot jag själv.
Ts hade barnvagn med sig, då hade jag verkligen sett det som en självklarhet att flytta på mig. Jag kommer själv försöka mig på promenader med barnvagn snart och jag hoppas att folk i min omgivning är snälla och "hjälper" till.
Eftersom jag aldrig har gått med mina hundar bredvid barnvagn förut plus har en 5-månaders valp, så räknar jag inte med att promenaderna kommer då prickfritt men jag har väl all rätt att få försöka? Hur ska jag annars kunna träna mina hundar på att gå bra jämte vagnen?
Nu behöver man ju inte välja att gå på den mest trafikerade gångstigen direkt, men även på de lugna vägarna kan det hända att man möter någon.

Kl

Blir också ledsen av det jag läser i tråden. Visst. Jag håller absolut med om att det är varje hundägares ansvar att hålla reda på sin hund, och man ska inte skylla över problemet på andra.
Men som många skrivit, respekt och hänsyn kan man alltid visa. Varför hålla på och vara så ego och bara köra på sitt, utan att bry sig om andra övht?

Kan väl ta ett exempel. Jag mötte en äldre dam häromdagen, som inte verkade ha den bästa kontrollen på sin lilla terrier. Fortsätter att gå emot henne med mina två i kort koppel på vänster sida. Varav hon säger: "Kan du snälla gå åt sidan, min han blir så uppspelt"
Då tänker jag såhär till en början "suck, ännu en gammal tant som inte har koll på sin hund" men fortsätter ganska snabbt till att tänka såhär "hon är gammal och har inte så lätt för att knöla sig in i buskar och snår, då kan ju jag göra det eftersom jag inte har några problem med det plus att mina hundar snällt följer med"

Jag valde alltså att vara trevlig och flytta mig åt sidan, trots att det var hennes hund som inte klarade av mötet. Varför? Jag tycker att man kan visa lite respekt för andra och tänka efter hur den personen har det gentemot jag själv.
Ts hade barnvagn med sig, då hade jag verkligen sett det som en självklarhet att flytta på mig. Jag kommer själv försöka mig på promenader med barnvagn snart och jag hoppas att folk i min omgivning är snälla och "hjälper" till.
Eftersom jag aldrig har gått med mina hundar bredvid barnvagn förut plus har en 5-månaders valp, så räknar jag inte med att promenaderna kommer då prickfritt men jag har väl all rätt att få försöka? Hur ska jag annars kunna träna mina hundar på att gå bra jämte vagnen?
Nu behöver man ju inte välja att gå på den mest trafikerade gångstigen direkt, men även på de lugna vägarna kan det hända att man möter någon.

Det ar kanske den har omsesidiga respecten vi saknade fran TS? Du har en vanlig forstaende ton mot varfor andra kanske inte kan/vill "fa till det". Det framgar helt klart att du inte lagger over ansvaret pa nagon annan utan anser att ansvaret ar ditt ... men hoppas att andra kan hjalpa till.

Jag håller absolut med om det du skrev, om ömsesidig respekt osv. Och det kanske inte framgick i ts inlägg. Men jag fick känslan av svaren från en del andra som att "jag har minsann koll på mina hundar, då skiter jag fullständigt i om andra inte har det och kör på". Just den mentaliteten tycker jag personligen är jättetråkig.
Men självklart kan man inte räkna med att få "hjälp" av andra hela tiden för att det inte fungerar med ens egen hund.

+ 1
Dessutom utvecklas scenariot vartefter TS blir struken medhårs.
Tanten utvecklas från dryg till elak o hunden utvecklas från att inte gå fot till att drälla över hela gatan.

TS, bättre fly än illa fäkta?

Var har du läst detta? Jag uppfattade det redan tidigt som att den andra hunden var inte särskilt kontrollerad och provocerande TS hund. Att TS kanske inte förklarade supernoga i första inlägget spelar väl ingen roll, hen har ju berättat vidare när hen insåg att du och vissa andra missuppfattade. Det är väl inte ett dugg konstigt, det är snarare väldigt konstigt att du ska hacka på det och mena på att det därför måste vara lögner! :confused:

Jag blir så trött på sånt här tjafs. Jag skulle bli lika förbannad om någon höll så pass lite koll på sin hund att den har tillåtelse att komma fram och mucka gräl med min hund trots att jag försökt avstyra situationen. Är jag lika säker på att du också skulle ha blivit. Många fullkomligt normala hundar svarar upp om det kommer en okänd hund spännandes rakt mot dem och agerar hotfullt. Det är knappast något att peka finger mot TS och säga att hon inte har koll på hennes hund. Det är ägarens ansvar att inte låta sin hund komma fram till en annan hund, speciellt om ens hund agerar hotfullt. Det är ju självklart och löjligt att TS ska lastas för det! Och ännu löjligare att hon ska lastas för att hon blev arg och ventilerade- sen när är buke så jäkla PK?? :banana:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 408
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka