DRYGA hundägare!=(

Sv: DRYGA hundägare!=(

:eek: Ska såna hundar vara ute bland folk och hundar på allmän plats?

Varför inte? Ligger han i "jobbfas" kan man ha ett helt koppel av hundar runt omkring som rör och han ignorerar dem. Platsliggningar och fritt arbete utan koppel på träning är helt problemfritt. Han går alldeles utmärkt ihop med vår andra hund som är en hane det med.

Däremot har han ett starkt skyddstänk och ser till att ingen kommer nära hans flock. Det är extra starkt när han går ihop med mig. Han har lagt sig i vinn om att matte, henne ska man skydda ordentligt. Just främmande hanar är ett problem och vi passar stenhårt och jobbar mycket med det. Problematiken lär ju inte försvinna för att man gömmer sig i en vrå.

Det är för övrigt en blivande tjänstehund och har genomgått samtliga tester med mycket gott resultat så han kommer nog vara mer bland folk och allmänhet än många andra hundar. Dessutom är han betydligt mer hanteringsbar i sin ilska än majoriteten av de hundar vi möter. Jag har aldrig behövt släpa honom med mig som jag ser en mängd hundägare göra med sina.

Jag håller med om att det är hänsynslöst att inte vilja hjälpa till av principsak när någon ber om hjälp som du gjorde.

Hon vägrar vänta/flytta på sig för att hon anser att du ska ha koll på ditt och din hund i alla situationer. Det är klart att det är väldigt önskvärt att du ska ha koll på din hund och allt i alla situationer men när du uttryckligen ber om hjälp tycker jag det är hänsynslöst och egoistiskt att vägra försöka hjälpa till.

Precis som att jag tycker det är allmänt hyfs att alltid (alla situationer) försöka vara snäll och försöka hjälpa mina medmänniskor om jag kan, speciellt om någon BER om hjälp.

Om du är ute och rider och möter ett ekipage och snällt ber den stanna eller skritta för att din häst blir nervös vore det ju förjävligt om den vägrar för att den resonerar: din häst= du ska ha tränat den så den inte bli nervös av andra hästar och jag bryr mig inte om vad du vill eller försöka underlätta för någon som har problem.

Herregud vi måste ju försöka hjälpa varandra!

Verkligen! Kan bara hålla med! Allmänt hyfs. Jag kan ju tycka att alla som rider i trafiken ska ha 100% säkra hästar men inte fan kör jag tätt inpå och tutar lite bara för att för det. Jag håller bilen långt åt sidan o saktar in. Ser jag någon kämpa med sin hund går jag så långt åt sidan jag kan. Osv.

Jag hade gått åt sidan med min hund, men hade inte kunnat låta bli att irritera mig på att du själv inte lär din hund att fungera vid hundmöten... Hur ska du göra om du träffar på någon annan med en hund som också blir stressad av att möta andra hundar?

Men om nån du träffar på ber dig om en sån enkel sak, hur vet du att vederbörande inte tränar? Spionerar du på hen? Är du släkt med Saida? Hen kanske tränar son f-n men inte är färdig med det. Eller hen kanske är rädd för DIN hund om den som TS berättar springer fram över hela vägen ni går på. Jag ser folk som har kämpigt med hundmöten väldigt ofta men blir bara irriterad om det är sådana som tanten här verkar ha varit; att hunden får göra som den vill o kuta omkring. Försöker ägaren lugna sin hund eller gå åt sidan eller vad det nu är vet ju inte jag om de kämpar som tusan, om de nyss fått hunden, om den förra månaden var tio resor värre etc.

Delvis kl

Ibland undrar jag verkligen vad det är med dig, du kan vara så bitter? Ibland undrar jag vilken värld vi lever i, när en sån simpel sak som att vänta i ett par sekunder så att den andre hundägaren hinner få ordning på sin hund anses vara för mycket begärt. Visst, man kan inte kräva att folk ska visa allmänt folkvett och vara artiga i något anseende, men är det verkligen svårt att förstå TS frustration? Jag tycker att det är en märklig inställning att klanka ner på någon som faktiskt vänligt frågade om en annan hundägare kunde vänta. Som det låter var tanten hon mötte rentav otrevlig.

Idag var min svaghet att jag hade bara tagit länk och inte säkrat upp med extra halsband. När hon då går emot oss blir jag skiträdd för det är svårt att hålla i bara länk och koppel eftersom schäfern är så stark och redan börjar försöka göra utfall, jag vet ju att han hugger om han får chansen. Hade jag inte behövt kämpa så mycket med schäfern och samtidigt hålla ett öga på den grå, hade jag nog bett henne fortsätta vänligare.

Munkorg...? Bara en tanke. Givetvis ska schäfern få vara ute i samhället men en olycka händer väldigt lätt, och om jag själv visste att min hund skulle hugga bara för att jag tappar kopplet hade jag aldrig tvekat om att ha munkorg på promenaderna.

Fattar mig kort;

Förstår verkligen din frustration. Det är inte svårt att visa respekt och lyssna när man snällt ber om det. Tanten vinner ju ingenting på att visa noll respekt. Tycker faktiskt det är skrämmande att folk beter sig såhär.

Känns som vi snart inte har någon känsla av medmänsklighet kvar :confused:

Inte för att peka finger eller liknande, men OM jag känner att jag har hyfsad koll på min jycke och blir medveten om att en mötande hunägare har problem (särskilt om hon verbalt Talar Om detta för mig) kan jag väl ändå plocka ihop mitt koppel och lägga in en annan övning i mötet? Alternativt titta upp och påpeka "vi tränar också!".
Jag vet inte vilken värld jag lever i, men det är samma hänsyn jag skulle möta vilken medtrafikant som helst med.
Tlll häst, i bil, på cykel...

Där satte du huvudet på spiken :bow:

Jag hade gått åt sidan med min hund, men hade inte kunnat låta bli att irritera mig på att du själv inte lär din hund att fungera vid hundmöten... Hur ska du göra om du träffar på någon annan med en hund som också blir stressad av att möta andra hundar?

Grejen var ju den att tanten breddade sig över hela vägen, TS gick med barnvagn och hund.

Att din hund har problem med hur andra hundar beter sig är ju knappast något som andra hundägare kan göra något åt. Det är ju ditt problem att lösa och ingen annans..

Visst har du rätt i detta men varför måste tant vara så otrevlig mot Ts i detta läge?
Allt hade varit så mycket lättare om människor slutade att ha näsan i vädret och ha en gnutta förmycket egoism.! samhället bygger delvis på sammarbete människor imellan.!

Jag är inte ett dugg bitter, men jag ser ju hur det blir ett allt vanligare problem att hundägare öser skit över att omgivningen inte anpassar sig och tar hänsyn i alla lägen till att de har hundar som de inte klarar av och det för mig är så bakvänt som det kan bli.

Ok om man beklagar sig, det kan man ju som sagt göra på många sätt men ändå tar sitt eget ansvar över att man inte kan kontrollera sin hund, men att försöka lägga skulden helt på andra där man själv misslyckats är för mig en gåta.

Hur kan du tolka följande som att jag är bitter?

Att din hund har problem med hur andra hundar beter sig är ju knappast något som andra hundägare kan göra något åt. Det är ju ditt problem att lösa och ingen annans..

gnist- säger bara en sak och det är *suck*

Senast ändrad av en moderator:

Kommer att tänka på en händelse jag råkade ut för, för massor av år sedan när jag läser detta... Hoppas ni orkar läsa och förstår kopplingen!

Jag skulle starta ett "hästrally" med min häst, och kommer till veterinärbesiktningen på morgonen. Det visar sig att man för att komma till själva besiktningen måste passera genom en 20-25 meter ganska smal gång.

För att spara tid förväntade sig funktionärerna att man hela tiden hade en häst på väg in i gången, en häst på besiktningsytan och en häst på väg tillbaka genom gången.

Själv vägrade jag gå så att jag behövde möta utgående häst på vägen och reaktionen på detta var omedelbar. Om jag inte kunde hantera min häst hade jag inget på den tävlingen att göra och borde diskvalificeras:cool:!

Jag vet inte hur ts hund är och jag vet inte hur den mötande hunden var, men det jag vet är att jag hade en gudomligt snäll häst som lydde mig till punkt och pricka... Jag vet också att jag inte kände till den häst jag uppmanades möta och att jag definitivt inte ville riskera att få min egen häst sparkad, om min egen häst bryter ett ben skiter jag faktiskt fullständigt i om den andra blir avstängd från tävlingen!

Vad jag vill ha sagt är alltså det: Hade ni som anmärker på TS haft samma inställning om TS hund varit en ängel som blivit allvarligt skadad av tantens hund? En hund som vi ju faktiskt inte vet något om? Absolut att det är mitt ansvar att kontrollera min egen hund, men jag förväntar mig faktiskt att mötande personer också håller tillbaka sina hundar i motsvarande nivå! Och ABSOLUT att jag vill kunna be dom vänta så jag hinner ur vägen om jag ser att de inte har den kontroll jag behöver för att känna mig trygg!

Vad tråkigt att flera inte är rädda om sina hästar/djur, jag tänker alltid ett steg före precis som du.

Bättre att undvika situationer där det ev kan hända en olycka.

Men det känns ändå som människor som håller på med hästar också ofta har mer säkerhetstänk med hundarna också, sånna där tanter som bara lullar runt efter sina hundar verkar inte förstå så mycket av det.

Vad tråkigt att flera inte är rädda om sina hästar/djur, jag tänker alltid ett steg före precis som du.

Bättre att undvika situationer där det ev kan hända en olycka.

Vilket TS inte gjorde, h*n bad omgivningen anpassa sig efter h*n o h*ns hund.

Men det känns ändå som människor som håller på med hästar också ofta har mer säkerhetstänk med hundarna också, sånna där tanter som bara lullar runt efter sina hundar verkar inte förstå så mycket av det.

Så tantaer utan hästar förstår inte så mycket om hund?
:devil:

KL
Efter att ha läst igenom tråden igen så tänker jag så här. Samhället bygger på att vi visar hänsyn, vänlighet, respekt och hjälpsamhet mot varandra. Om en handikappad person behöver hjälp för att ta sig över en väg, så hjälper man till. Man säger inte att personen skulle ha stannat hemma för att hen inte klarar sig själv. Vi håller upp dörrar åt varandra och om någon frågar efter vägen svarar vi. En normal människa fräser inte: "Gå och köp en karta." När det gäller hundar så har man självklart det främsta ansvaret för sin hund och för att lära den att fungera i samhället. Men hundar är inte maskiner och människor är inte perfekta. Som någon annan skrev, så kanske man tränar för fullt utan att ha nått framgång. Jag jobbar med hundmöten hela tiden, allt vad jag kan, men har inte till 100 procent kommit till rätta med att min ohyggligt sociala hund vill fram och hälsa. När andra hundägare agerar som tanten som TS mötte är det hopplöst. Jag har inte en chans att behålla kontakten med min hund om en annan hund far runt och spänner sig precis där vi ska gå. Mitt mål är självklart att det ska funka, men vi är inte där ännu. Det kan ju inte betyda att vi inte ska få gå på promenad. För mig är det inget problem att snabbt ta mig ur vägen: jag har en liten hund och ingen barnvagn. Men jag fattar att alla inte har samma situation. Om en annan hundägare vänligt ber mig att vänta, eller att ta lite avstånd, så tycker jag det är en självklarhet att göra det. Det är ju någon som faktiskt tar ansvar för situationen. Det farliga är hundägare som inte fattar att deras hund inte funkar och som låter den springa lös eller gå fram till andra hundar med incidenter som följd.

--------raderat

raderat--------------------
känner att erat syfte är att tjaffsa för tjaffsandets skull nu.
onödigt, inte syftet med tråden, så gör det någon annanstans tack.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 408
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka