DRYGA hundägare!=(

Sv: DRYGA hundägare!=(

Jag håller med. Självklart är det mitt ansvar att kontrollera min hund, men hundar är inte perfekta. Även i övrigt goa och duktiga hundar kan ha svårt med hundmöten och i synnerhet om den andra hunden uppför sig utmanande. Naturligtvis får man göra ALLT vad man kan för att förhindra att tråkiga situationer uppkommer, men ibland är det inte så lätt. I det här fallet hade ju tanten uppenbarligen inte kontroll på sin hund, utan lät den gå över hela gångbanan och dessutom spänna upp sig. TS ville undvika situationen och behövde några sekunder på sig att vända sitt ekipage med hund och barnvagn. Jag kan inte förstå att det skulle vara någon uppoffring utan ett smidigt sätt att undvika en potentiellt dålig situation.

Jag har förståelse för att man, om man tränar sin hund, inte vill bryta sin teknik pga risken att förstöra något. Men då har du å andra siden hunden vid sidan och under kontroll. Skulle det trots allt uppstå en situation där jag ser att en mötande hund är agressiv så hade jag alldeles självmant korsat vägen eller vänt på klacken och tagit en omväg. Det lär inte förstöra någon träning.

Jag hade gått åt sidan med min hund, men hade inte kunnat låta bli att irritera mig på att du själv inte lär din hund att fungera vid hundmöten... Hur ska du göra om du träffar på någon annan med en hund som också blir stressad av att möta andra hundar?

Men situationen hade varit att du låter din hund härja fritt på HELA trottoaren och låter din hund kliva fram utmanande mot en okänd människas hund. Och du förväntar att den mötande, trängda hunden som känner sig hotad ska bara acceptera detta? Annars fungerar den inte vid hundmöten och allt är TS fel?

Eh. Jag tror ni som dragit denna slutsatsen läst lite konstigt för jag ser inte detta som TS problem. Man kan inte låta en hund härja fritt fram till andra hundar och utmana dem. Vilken normal hund som helst kan reagera på detta och utmana tillbaka. TS försökte då att få mötande hundägaren att stanna så att hon kunde gå undan = TS tog sitt ansvar. Jag förstår inte hur man kan se det på annat vis?

KL

Nar jag tar min tjej pa promedader i parken moter vi ofta hundar langst ut i ett flexikoppel som stretar och skaller pa oss. Inte allt for sallan nara nog att jag ska snubbla over flexit om jag aker rollerblades:mad:
Min rottis ar okay men om de lever om tillrackligt mot henne ber jag henne ga fot sa hon far nagot annat att tanka pa och inte kommer pa att hon ska svara. Jag skulle alltsa absolut inte vilja stanna vid mote med en "besvarlig" hund da det tar ifran mig mojligheten att ge henne nagot annat att gora for att focusera pa mig hur mycket den hunden an skaller och morrar. Jag kan mycket val tanka mig att hon skulle svara om hon satt och studerade en hund som agerar som om den vill ata upp henne.:crazy:
Nar jag mott personer med storiga hundar langst ut i ett flexi stretande for att komma at oss har jag daremot (ganska vasst:angel:) foreslagit att de ska "hala in" sin hund och skaffa lite kontroll innan de moter en stor hund som tar dem pa allvar (om de ar tillrackligt nara, 'innan min ater upp deras').:grin:

KL

Jag är lite förvånad över att så många tycker att det är en stor grej att anpassa sig lite efter någon som behöver jobba med sin hund under hundmöten. Jag har själv en hund som jag måste arbeta med vid hundmöten och upplever att de flesta andra hundägare ser detta och självmant anpassar avstånd, sänker tempo för att inte hinna i kapp så snabbt etc. Nu på senaste har jag hamnat i samma rastningsrutin som en man i området som jag misstänker dessutom anstränger sig för att gå på perfekt träningsavstånd för oss. :love: Sådär så att det är en utmaning och men att vi klarar det. Naturligtvis inget jag kräver av folk.

Som någon sagt tidigare i tråden var det ju dessutom så att kvinnan i fråga inte verkade ha någon vidare kontroll över sina egna hundar. Bara för att hennes ä tycta betyder ju inte att de uppför sig vid hundmötet. Jag har själv två ägare här i området som jag gärna undviker och ibland hamnar i situationer med som gör mig minst sagt irreterad. Deras hundar "vill så gärna hälsa" och de är själva mycket kontaktsökande och låter sig dras fram till mig och min hund som att de inte skulle kunna ta i kopplet och styra undan sin 3 kg hundar medan jag sliter som ett djur för att vi ska kunna ta oss ur situationen med lite heder i behåll. Oftast ser man ju dem på håll och kan undvika att bli trängd men ibland har man inte sådan tur. Har sagt till flera gånger att min hund vill bli lämnad i fred men samma visa varje gång ändå. Visst är det min hund som har det stora problemet och mitt ansvar att hålla koll och lösa det. Men klart jag blir trött på dem ibland.

KL

Jag är lite förvånad över att så många tycker att det är en stor grej att anpassa sig lite efter någon som behöver jobba med sin hund under hundmöten.

Det är ingen stor grej alls. Ser jag nån som har problem med sin hund när vi är på väg att mötas så flyttar jag mig/stannar och sätter min(a) hund(ar) utan att ens bli ombedd.

Problemet är när hundägare kräver av omgivningen att de ska göra som hundägaren vill och när så inte sker, så skrivs det oförskämda trådar om dessa "DRYGA, irriterande, hänsynslösa, egoistiska, elaka hundägare som gottar sig åt att den som har problem med sin hund inte klarat av att uppfostra den"

Det finns bättre och trevligare sätt att skriva på när man har problem eller har stött på nån som inte gör som man vill! Och som man skriver riskerar man ju att få svar.

Det är ingen stor grej alls. Ser jag nån som har problem med sin hund när vi är på väg att mötas så flyttar jag mig/stannar och sätter min(a) hund(ar) utan att ens bli ombedd.

Problemet är när hundägare kräver av omgivningen att de ska göra som hundägaren vill och när så inte sker, så skrivs det oförskämda trådar om dessa "DRYGA, irriterande, hänsynslösa, egoistiska, elaka hundägare som gottar sig åt att den som har problem med sin hund inte klarat av att uppfostra den"

Det finns bättre och trevligare sätt att skriva på när man har problem eller har stött på nån som inte gör som man vill! Och som man skriver riskerar man ju att få svar.

Frågan är ju hur det blir om det faktiskt var så att den mötande hundägaren var fruktansvärt hänsynslös (som TS beskriver- vägrar hala in sin hund, låter den utmana etc.). Där kan det gå illa, det kan bli bråk mellan hundarna p.g.a. att kvinnan vägrar kontrollera sin hund, med vagn i vägen. Det är lika hänsynslöst som att ha en okontrollerad lös hund i skogen med högdräktigt vilt och anta att det "går bra" och att viltet klarar sig nog.

Vissa människor är helt enkelt dryga, irriterande, hänsynslösa, egoistiska och elaka. Och ibland har man faktiskt rätt att ventilera sina åsikter när folk beter sig som stolpskott, utan att vara PK konstant.

KL

Av ursprungsinlägget framgick inte att den mötande hunden gick framför ägaren samt rörde sig över hela vägen.
Det är både väldigt nonchalant och okunnigt, jag hade säkert bett ägaren att vara så vänlig och hala in sin hund!

belethien:bow:

Situationen var precis som belethien och några till här uppfattade:)

Jag bad henne vänta för allas skull, min hund har inte problem med hundmöten där ägaren tar hunden brevid sig, och när hunden går rakt förbi, flamsar hunden och skäller bryr sig inte min hund så mkt om heller, men just detta hunden går och spänner sig rakt påväg mot oss, och tänker gå rakt in i min hunds personliga revir, ja jag har en hund som precis som många andra hundar bvill ha lite luft emellan sig och främmande hundar.

jag såg att denna tant inte tänkte hala in sin hund, så "kan du vänta" var det jag kom på just då, jag ville inte ha två hundar som börjar göra utfall mot varandra med en vagn emellan, som kan välta och gud vet vad.

Ja jag tycker det är j*vligt egoistiskt att inte kunna stanna upp ett par sekunder så jag kan få hinna vända, för att undvika en jobbig situation,.

Sen kan jag för all del inte förstå hur folk kan vara så orädda om sina hundar?
vad vet hon om mig och min hund?

Nu är inte fallet så att min hund skulle bitas och jag skulle tappa henne, men tänk om fallet hade varit så?

Nu var det i mitt fall mer pga av vagnen jag faktiskt bad henne stanna, men även om det bara varit jag och hunden tycker jag man kan ha så pass mycket folkvett att man kan stanna upp några sekunder om någon ber om det.

Nu har jag bara hunnit läsa första sidan, men ja. Kommunikation är ju att föredra.

Visst är det ditt problem att ditt hundmöte inte fungerar, men ber man någon uttryckligen snällt att stanna upp, är det väl inte så svårt?
Som du TS själv sa, hon kan inte veta vad du har för hund.

Gör alla andra samma sak, om du rider en häst, som säg är rädd för... traktorer, och det kommer en traktor i hundraåttio, håller ni inte upp handen då, som stopptecken? Visar att, snälla, sakta in, stanna till lite eller så, så jag kommer förbi bara. Även där är det ju ert problem som hästägare att hästen inte klarar av traktorer.

Hänsyn tycker jag man kan visa, och verkligen inte vara otrevlig bara för att den ber om en sak.

Hade jag gått med min hund, och blivit bedd om att stanna till, hade jag självklart gjort det, och har aldrig vart problem tvärsom heller här. Har tom inte ens behövt säga något, har hundägare här sett man haft problem har dem själva aktat sig, tagit de lugnt osv.
Har lite småproblem vid hundmöte med min hund än så länge så är uppskattat om folk är trevliga och kanske tom hjälpsamma.

I mitt läge, hur hade du gjort då? Vi hade kunnat passera i lugn och ro om vi bara hade gått förbi. Om jag hade börjat väntat, då hade min hund varit hysterisk i 20 m innan och minst 20 m efter för att jag inte kunde gå med den kontroll jag behöver genom hundmötet.

Nu har TS skrivit att de troligast hade mött oss utan problem, men om vi tar en annan hund som har problem jämt?

Du ber mig inte, och jag skulle kunna fråga, 'vill du jag ska stanna, eller bara gå på?' Tex.

Min hund som exempel, hon har problem med hundmöten, finns sina anledningar, men vi jobbar på de. Jag går bara.

Men tycker det hör till allmänt hyfs att får man frågan 'kan du stanna?', gör man de, eftersom personen i fråga antagligen vill det.

I mitt läge, hur hade du gjort då? Vi hade kunnat passera i lugn och ro om vi bara hade gått förbi. Om jag hade börjat väntat, då hade min hund varit hysterisk i 20 m innan och minst 20 m efter för att jag inte kunde gå med den kontroll jag behöver genom hundmötet.

Nu har TS skrivit att de troligast hade mött oss utan problem, men om vi tar en annan hund som har problem jämt?

Jag förstår verkligen att du inte vill förstöra träningen med din hund och det ska du ju ha all heder av. Men skulle du inte kunna göra något annat för att undvika situationen, t.ex. korsa gatan till andra sidan, om du vet med dig att det är negativt att stanna? Om inte annat så för att undvika risken för att din egen hund blir påflugen och kanske skadad?

Hade du mött mig med bara min grå så hade du fått träna hundmöte av hjärtans lust, förutsatt att jag haft tiden. Ställer upp om jag kan och det är många grannar i kvarteret som frågar.

Möter du mig med min grå och sambons schäfer så får du lösa det bäst du vill. Möjligheten att kontrollera den hunden vid hundmöten är att man ångar på, håller stridstysken fokuserad på boll/godis och håller inslagen linje och jag väjer inte en millimeter.

Jag röt senast nu på morgonen åt en dam att fortsätta gå med sin hund. Hon tyckte nämligen att det var bättre att stanna, låta sin hund gå emot oss och i övrigt bara stå och titta medan det schäferianska eländet laddade upp för att förinta hennes labrador.

Visst kan man hjälpas åt men tjyvene sist är det din hund, ditt ansvar och har du problem med hundmöten måste du alltid ligga steget före och vara fokuserad. Det finns inte att prata i mobil, smsa, facebooka och allt vad folk nu sysslar med när de promenerar med sin hund. Det finns bara fokus på miljön runt omkring en, att hela tiden hålla koll på omgivningen, att hela tiden förutsätta att "när jag kommer runt nästa krök då möter jag nog en hund och då ska jag göra såhär".

Så jag är nog en dryg hundägare som anser att man får ta ansvar och inte skylla det som händer på andra och då kalla dem dryga och elaka :cool:

*kl

Hur möts man eg om båda förarna använder "sitt och ha ögonkontakt medan den andra passerar"?

Vi har en i området som tränar så och det skulle nog min också behöva men det går ju inte när båda kör samma metod :eek:

Hade du mött mig med bara min grå så hade du fått träna hundmöte av hjärtans lust, förutsatt att jag haft tiden. Ställer upp om jag kan och det är många grannar i kvarteret som frågar.

Möter du mig med min grå och sambons schäfer så får du lösa det bäst du vill. Möjligheten att kontrollera den hunden vid hundmöten är att man ångar på, håller stridstysken fokuserad på boll/godis och håller inslagen linje och jag väjer inte en millimeter.

Jag röt senast nu på morgonen åt en dam att fortsätta gå med sin hund. Hon tyckte nämligen att det var bättre att stanna, låta sin hund gå emot oss och i övrigt bara stå och titta medan det schäferianska eländet laddade upp för att förinta hennes labrador.

Visst kan man hjälpas åt men tjyvene sist är det din hund, ditt ansvar och har du problem med hundmöten måste du alltid ligga steget före och vara fokuserad. Det finns inte att prata i mobil, smsa, facebooka och allt vad folk nu sysslar med när de promenerar med sin hund. Det finns bara fokus på miljön runt omkring en, att hela tiden hålla koll på omgivningen, att hela tiden förutsätta att "när jag kommer runt nästa krök då möter jag nog en hund och då ska jag göra såhär".

Så jag är nog en dryg hundägare som anser att man får ta ansvar och inte skylla det som händer på andra och då kalla dem dryga och elaka :cool:
Det är möligt att jag är lite dum här, men säger du inte emot dig själv en aning? Å ena sidan säger du att det är ditt ansvar att hantera din egen hund (vilket nog alla håller med om), men å andra sidan att du själv röt åt en hundägare i morse att fortsätta gå när hon ville hantera hundmötet på sitt sätt. Är det inte typ exakt samma situation som TS råkade ut för? Alltså att en annan hundägares beteende gör det mycket svårt att hantera den egna hunden på ett bra sätt. Jag tycker inte alls att du gjorde fel, utan menar bara att händelsen visar på behovet av att vi hjälps åt och försöker underlätta för varandra så mycket det går.

Delvis knapplån.

Jag blir faktiskt lite trött när jag läser vissa svar. Är det verkligen så illa att så många inte vill vara hjälpsamma? Absolut att man som hundägare är den som ansvarar för sin egen hund och därmed dennes problem. Men kan inte folk vara lite tillmötesgående när det handlar om minimal ansträngning? exempelvis att stanna 10 sek?

Ok, om man som någon sa själv håller på med träning och därmed inte vill förstöra sin egen träning. Men om man har en stabil, väluppfostrad hund?

Tänk om det faktiskt är någon som försöker göra något åt sitt problem? Men det förstörs av att andra inte ens kan hjälpa med ett lillfinger.....

/ Linda .. som INTE har problem vid hundmöten och som självklart tycker att man är hjälpsam om man kan.

Det är möligt att jag är lite dum här, men säger du inte emot dig själv en aning? Å ena sidan säger du att det är ditt ansvar att hantera din egen hund (vilket nog alla håller med om), men å andra sidan att du själv röt åt en hundägare i morse att fortsätta gå när hon ville hantera hundmötet på sitt sätt. Är det inte typ exakt samma situation som TS råkade ut för? Alltså att en annan hundägares beteende gör det mycket svårt att hantera den egna hunden på ett bra sätt. Jag tycker inte alls att du gjorde fel, utan menar bara att händelsen visar på behovet av att vi hjälps åt och försöker underlätta för varandra så mycket det går.

Jag uttryckt mig oklart. Vi gick på vars sida av vägen. när jag samlar upp mina hundar, vidtar åtgärder och fångar schäferns fokus med bollen, då väljer hon att korsa vägen och gå emot oss. Hon är en notorisk min-hund-ska-hälsa-på-alla-människa och hon är redan tillsagd i vänlig ton att det inte går och aldrig kommer ske med våra hundar. Hon är dock ganska envis och försöker få till en hälsning nästan varje gång vi möts. Schäfern är inte snällare än att han väljer att släppa bollfokusen och ladda upp i aggressivitet när hon ändå ska släppa fram sin hund - därav rytningen.

Jag hjälper när jag kan, samarbetar där det går. Inser man att man inte kommer kunna samarbeta med människa och hund som man möter, ta tag i situationen, lös det, släpp det. Min invändning låg i att alla hundägare är inte dryga för att de inte hörsammar ens vilja och att folk gärna attackerar andra i sitt försvarstal men inte alltid ser sin egen svaghet i uppkommen situation.

Jag kallar inte damen med labradoren för vare sig dryg eller dum. Hon är ensam och vill gärna att hunden ska umgås med andra och tyvärr lyssnar hon inte på det man säger. Innan var det aldrig några problem men numera med sambons väldigt hanhundsaggressiva hund, är hon lite problematisk att möta speciellt eftersom hunden går före på långt koppel. Hon behöver bara påminnas mellan varven om olämpligheten i att hälsa på våra hundar.

Idag var min svaghet att jag hade bara tagit länk och inte säkrat upp med extra halsband. När hon då går emot oss blir jag skiträdd för det är svårt att hålla i bara länk och koppel eftersom schäfern är så stark och redan börjar försöka göra utfall, jag vet ju att han hugger om han får chansen. Hade jag inte behövt kämpa så mycket med schäfern och samtidigt hålla ett öga på den grå, hade jag nog bett henne fortsätta vänligare.

Jag uttryckt mig oklart. Vi gick på vars sida av vägen. när jag samlar upp mina hundar, vidtar åtgärder och fångar schäferns fokus med bollen, då väljer hon att korsa vägen och gå emot oss. Hon är en notorisk min-hund-ska-hälsa-på-alla-människa och hon är redan tillsagd i vänlig ton att det inte går och aldrig kommer ske med våra hundar. Hon är dock ganska envis och försöker få till en hälsning nästan varje gång vi möts. Schäfern är inte snällare än att han väljer att släppa bollfokusen och ladda upp i aggressivitet när hon ändå ska släppa fram sin hund - därav rytningen.

Jag hjälper när jag kan, samarbetar där det går. Inser man att man inte kommer kunna samarbeta med människa och hund som man möter, ta tag i situationen, lös det, släpp det. Min invändning låg i att alla hundägare är inte dryga för att de inte hörsammar ens vilja och att folk gärna attackerar andra i sitt försvarstal men inte alltid ser sin egen svaghet i uppkommen situation.

Jag kallar inte damen med labradoren för vare sig dryg eller dum. Hon är ensam och vill gärna att hunden ska umgås med andra och tyvärr lyssnar hon inte på det man säger. Innan var det aldrig några problem men numera med sambons väldigt hanhundsaggressiva hund, är hon lite problematisk att möta speciellt eftersom hunden går före på långt koppel. Hon behöver bara påminnas mellan varven om olämpligheten i att hälsa på våra hundar.

Idag var min svaghet att jag hade bara tagit länk och inte säkrat upp med extra halsband. När hon då går emot oss blir jag skiträdd för det är svårt att hålla i bara länk och koppel eftersom schäfern är så stark och redan börjar försöka göra utfall, jag vet ju att han hugger om han får chansen. Hade jag inte behövt kämpa så mycket med schäfern och samtidigt hålla ett öga på den grå, hade jag nog bett henne fortsätta vänligare.

:eek: Ska såna hundar vara ute bland folk och hundar på allmän plats?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 508
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 408
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur