DRYGA hundägare!=(

Sv: DRYGA hundägare!=(

Inte för att peka finger eller liknande, men OM jag känner att jag har hyfsad koll på min jycke och blir medveten om att en mötande hunägare har problem (särskilt om hon verbalt Talar Om detta för mig) kan jag väl ändå plocka ihop mitt koppel och lägga in en annan övning i mötet? Alternativt titta upp och påpeka "vi tränar också!".
Jag vet inte vilken värld jag lever i, men det är samma hänsyn jag skulle möta vilken medtrafikant som helst med.
Tlll häst, i bil, på cykel...

hade hon betett sig vettigt och tagit sin hund på sidan om sig och gått förbi hade jag inte sagt något, men när dom närmar sig och hunden är över hela cykelbanan och dessutom spänner ordentligt mot min hund, och jag dessutom behövde vända vagnen, så förstår jag inte vad som är fel med att be henne vänta?

vänta en stund så jag får vända och gå upp på den andra vägen ,istället för att få släpa ut hund + vagn i gräset.

jag hoppas för männsklighetens skull att ni bara skriver såhär för det är ett internetforum, och inte att ni är så hänsynslösa i verkligheten som denna tant.

Varför inte be henne korta kopplet istället om du möter henne igen, så slipper hon stanna upp i sitt stressade liv och du kan komma förbi med både hund och vagn :idea:

Ser jag henne igen .springer jag nog baklänges istället:D

..jag tycker det ar sjalvklart att om man blir bedd pa ett trevligt satt att vara tillmotesgaende - OM man kan. I synnerhet om det ar (barn?)vagn inblandat. De flesta hundagare kan satta sin hund i 15-20 sekunder utan att helvetet bryter ut, det kan vara allt som behovs for att eprsonen som bett en ska hinna undan. (..sen tycker val inte jag att det ar ok att lata sin hund lalla all over gang/cykelbanan.... Bad manners!)

I arlighetens namn sa skadas man sallan av att faktiskt visa lite hansyn.. man kan ju tom fa nya trevliga bekantskaper att ut och ga med ;)

Jag hade absolut gått undan. Det handlar om vanlig respekt och rent hyfs mot andra människor. Även om man är mitt uppe i träning med sin hund, så ingår det faktiskt i träningen att hunden ska skunna sätta sig ner och vänta en stund, utan att den blir okoncentrerad som någon skrev. Har man problem med att sin hund blir okoncentrerad när man stannar, så är det ju ett ypperligt tillfälle att träna på det under tiden isf.

Jag kan ju faktiskt inte veta heller att den andra personen, i detta fallet lainen, inte tränar sin hund och jobbar med den, men att just denna dagen så kanske hon var lite trött och ofokuserad. Är man det ska man absolut inte träna, men ut och gå måste man lik förbannat om man har hund och då kan ju förvänta sig lite vanligt hyfs av andra.

Fast ärligt talat om jag ber henne att vänta , varför inte vänta, är ju tråkigt att höra att du också är så hänsynslös mot andra:(

tråkigt att höra att folk är så egoistiska

På vilket sätt var jag hänsynslös menar du?

(Du svarade på mitt inlägg, det kanske inte var meningen)

Fast där håller jag inte alls med dig. Jag har ett utstuderade hundmöten som jag har fått jobba, jobba och åter jobba för att få till. Släpper jag på tyglarna 1,2 eller 5 gånger är det inte alls säkert att jag kan jobba upp honom på samma sätt.

1. Jag har en jakthund, i regel är det ganska svårt att få en sån hund lika kontaktsökande som ex. en schäfer.
2. Min hund är ung, han lär sig lika fort av misstag som av rätt inlärnig.
3. Han har inte alls gillat att behöva ha den kontakten med mig som valp, sen dag 1 har han fått finna sig i det men han skulle nog gärna slippa.

De här 3 punkterna gör att jag för allt i världen inte vill bryta de fina hundmöten vi har fått till, efter 4 månaders stenhård träning.
Men självklart skulle jag hojta till att jag inte kan stanna upp eftersom min blir "galen" då. Men om jag skulle stanna upp de där 15 sekundrarna skulle min hund dansa förbi på bakbenen förbi hennes hund och inte heller det hade varit ett lyckat alternativ.

Jag önskar jag hade kunnat be andra anpassa sig efter mig på promenaderna eftersom min vovva är hundaggresiv, men tanken har aldrig ens slagit mig.. Min hund, mina problem.. Har jag bestämt att jag ska träffa en kompis med hund och gå promenad brukar jag säga att "det funkar bara om hundarna inte får hälsa" osv, men aldrig mer än så. Sen tycker jag att tanten åtminstone kanske kunde förklara varför hon inte ville, eller på ett trevligt sätt säga "nej tyvärr". Men att tycka att det är "obligatoriskt" att folk ska flytta på sig när du säger till och sen bli upprörd när dom inte lyssnar på dig tycker jag låter väldigt egocentriskt.

Jag brukar självmant stanna upp med mina hundar och vänta om jags er att någon behöver lite tid på sig, trodde det var självklart iaf hos riktiga hundmänniskor

Själv tycker jag att hundägare som stannar upp är extremt irriterande, så det är nog olika hur "riktiga hundmänniskor" ser på det hela.

Min ena tik kan vara en riktig p-i-t-a vid hundmöten på stigarna hemma runt oss. I stan, på hundutställning, på okända platser etc kan hon se 3000 hundar utan att bry sig, men hemma ska det skällas och levas rövare. Bästa taktiken är att säga till, korta kopplet en aning och bara traska på. Jag vill inte att folk ska hålla på att stanna, kommendera sin hund "sitt" och blabla. Visst, gör de det för sin egen skull är det inget jag kan bry mig om. Men att göra det för att de tror sig veta att jag vill det för att min hund kanske skäller till (hon tystnar när jag säger till) så är det definitivt missriktad "hänsyn".

Så summan av kardemumman blir att man alltid gör fel i någons ögon.
Själv vill jag gärna ha mina hundar sittande om jag misstänker att den mötande hunden ska uppträda aggresivt eller väl livligt. Min ena har nämligen svårt att kontrollera sig om han är gåendes. Inte för att han är aggresiv utan han vill helst av allt leka hela dagarna.
Självklart tycker jag att man ska visa hänsyn och försöka underlätta för andra hundägare om den är inom rimliga gränser. Speciellt om det finns risk för slagsmål, det drabbar ju båda. Det mest logiska i TS fall hade väl varit att tanten halat in sin hund så mötet kunnat ske utan närkontakt.

kl

Det är känsligt det här ed hundmöten ;)
Jag står med en fot i var läger känns det som , jag tycker att man ska visa hänsyn och vara trevlig ,speciellt när man är ute "bland allmänheten"

Jag själv brukar alltid försöka komma undan ,Min hund har funkat klockrent (mer eller mindre) vid möten ,men har börjat strula nu vid fyra års ålder.
Det som är värst är när någon sätter sin minihund och menar att jag ska gå förbi samtidigt som dennes hund talar om för min att han vill äta upp honom.

Kl.
Men att ha sin hund hängande längst ut i ett flexi vid ett möte kan jag ju tycka är väldigt ohyfsat faktiskt:mad:.Det tillhör väl ändå sunt förnuft att man kallar in och har sin hund vid sin sida när man får möte av andra hundar eller möte överhuvutaget!!

delvis kl*

Jag kan faktiskt förstå din irritation! Jag hade stannat ifall någon hade bett mig. Man ber ju faktiskt personen att stanna av en anledning inte för att man tycker det är roligt.
En gång stötte jag på en kvinna med en stor biffig hund, påminnde lite om en mastiff korsning. När den hunden fick syn på mina 3, 2 vuxna och en valp så blev den hunden helt galen. Kvinnan fick ta tag i halsbandet och hade väldiga problem att hålla fast hunden. Hon gick så långt hon kunde åt sidan och satte sig sen ner och höll fast hunden så gott hon kunde. Vid detta laget hade jag stannat upp med mina hundar för att se till att hon hade lite kontroll på hunden. Hon sa sedan att jag kunde förbi. Hunden skällde och drog och när vi gick förbi gjorde hunden ett utfall som gjorde att kvinnan föll och slog i huvudet i asfalten, såg riktigt illa ut och jag stannade upp igen för att se till att allt var bra. Mellan hundskallen hörde jag att hon sa att allt var bra så jag fortsatte snabbt förbi.
Mina hundar varken drog eller sa något.
I detta läge ville jag verkligen se till att hon hade "kontroll" på sin hund annars hade jag aldrig gått förbi. Därför stannade jag upp.
Jag tycker man ska visa hänsyn till andra och inte bara ta för givet.
Ser man att någon ha problem med sin hund så tycker jag att man kan stanna upp och vänta till man ser att ägaren ha full kontroll på sin hund. En olycka kan hända så lätt. Så varför riskera något när en hundägare ber en att stanna upp och vänta?

delvis kl*

Jag kan faktiskt förstå din irritation! Jag hade stannat ifall någon hade bett mig. Man ber ju faktiskt personen att stanna av en anledning inte för att man tycker det är roligt.
En gång stötte jag på en kvinna med en stor biffig hund, påminnde lite om en mastiff korsning. När den hunden fick syn på mina 3, 2 vuxna och en valp så blev den hunden helt galen. Kvinnan fick ta tag i halsbandet och hade väldiga problem att hålla fast hunden. Hon gick så långt hon kunde åt sidan och satte sig sen ner och höll fast hunden så gott hon kunde. Vid detta laget hade jag stannat upp med mina hundar för att se till att hon hade lite kontroll på hunden. Hon sa sedan att jag kunde förbi. Hunden skällde och drog och när vi gick förbi gjorde hunden ett utfall som gjorde att kvinnan föll och slog i huvudet i asfalten, såg riktigt illa ut och jag stannade upp igen för att se till att allt var bra. Mellan hundskallen hörde jag att hon sa att allt var bra så jag fortsatte snabbt förbi.
Mina hundar varken drog eller sa något.
I detta läge ville jag verkligen se till att hon hade "kontroll" på sin hund annars hade jag aldrig gått förbi. Därför stannade jag upp.
Jag tycker man ska visa hänsyn till andra och inte bara ta för givet.
Ser man att någon ha problem med sin hund så tycker jag att man kan stanna upp och vänta till man ser att ägaren ha full kontroll på sin hund. En olycka kan hända så lätt. Så varför riskera något när en hundägare ber en att stanna upp och vänta?

Precis :)
och jag ser att alla inne på Buke använder sig av förkortningen ''KL'' hela tiden. Vad betyder det????? :crazy:

kl.

Jag har inga problem med hundmöten med min hund men jag hade nog stannat om en person bett mig att stanna en gång. Just min hund tar ingen skada av det anser jag. Vi har fungerande hundmöten (där hon går sk vardagsfot med ögonkontakt) och jag hoppas dom kommer fortsätta vara fungerande. Tyvärr är det väldigt vanligt att folk bara släpper fram sina hundar till min hund :eek: Utan att först fråga om dom får hälsa, dom bara släpper fram dem och jag får gå/nästan springa iväg eller ställa mig ivägen för deras hund och fråga vad dom håller på med. Oftast är det ägare till större hundar som gör så, dom anser väl att risken ligger hos mig som har en liten hund, blir det bråk är det ju min hund som lär ryka först :crazy:
Annars tycker jag att det är väldigt vanligt med hundägare som inte ens kortar upp kopplet vid hundmöten utan låter sin hund gå kors och tvärs över hela gångbanan, det tycker jag är dålig stil.

Jag håller med om att det är hänsynslöst att inte vilja hjälpa till av principsak när någon ber om hjälp som du gjorde.

Hon vägrar vänta/flytta på sig för att hon anser att du ska ha koll på ditt och din hund i alla situationer. Det är klart att det är väldigt önskvärt att du ska ha koll på din hund och allt i alla situationer men när du uttryckligen ber om hjälp tycker jag det är hänsynslöst och egoistiskt att vägra försöka hjälpa till.

Precis som att jag tycker det är allmänt hyfs att alltid (alla situationer) försöka vara snäll och försöka hjälpa mina medmänniskor om jag kan, speciellt om någon BER om hjälp.

Om du är ute och rider och möter ett ekipage och snällt ber den stanna eller skritta för att din häst blir nervös vore det ju förjävligt om den vägrar för att den resonerar: din häst= du ska ha tränat den så den inte bli nervös av andra hästar och jag bryr mig inte om vad du vill eller försöka underlätta för någon som har problem.

Herregud vi måste ju försöka hjälpa varandra!

Jag hade gått åt sidan med min hund, men hade inte kunnat låta bli att irritera mig på att du själv inte lär din hund att fungera vid hundmöten... Hur ska du göra om du träffar på någon annan med en hund som också blir stressad av att möta andra hundar?

Jag har en hund som blir mycket stressad vid hundmöten (skäller, hoppar, flänger) och då är det JAG som går undan när det kommer folk med andra hundar. Dom ska inte få sin promenad förstörd när det är min hund som har svårt med uppförandet, och ja, då har jag barnvagn med mig. Stanna och be din hund sätta sig nästa gång, så kan mötande hundägare fortsätta sin promenad.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 508
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 408
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka