Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Du kan ju inte döma svenska tidningar efter två av de sämsta. Min lokaltidning har haft stora rubriker om drottningens bortgång iaf på websidan. Nån papperstidning har jag aldrig köpt eller prenumererat på.
Det är de enda två svenska tidningarna jag har att se.
Det fanns två svensk och två norska. Och de norska hade hela framsidan med drottningen. Så jag jämför alltså två norska med två svenska.
 
Men alltså, inte ens på pressbyrån (om ni inte har det så antar jag ändå att du varit inne i en sådan nån gång ;)) eller på vårdcentralens väntrum etc.? Lite spännande! :D
Pressbyrån finns faktiskt i charlottenberg (ca 45min resväg) men det är ingen affär jag besöker mera än om jag reser och det är inte ofta. Och då är det i typ Göteborg eller annat på tågstationen

Vårdcentralen vet jag inte vad de har för tidningar men gissar på VF och NWT
 
Man kan prenumerera på den oavsett var i landet man bor. Och köpa den i affärer och läsa på bibliotek.

Jag läser bara nyheter på nätet. Har nog aldrig köpt en dagstidning i hela mitt liv. Mina källor för nyheter är lokaltidningens hemsida (de artiklar som är upplåsta), SVT-nyheter, TV4 nyheterna osv. Det har aldrig fallit mig in att läsa DN faktiskt. Eller att prenumerera på en dagstidning.
 
Jag läser bara nyheter på nätet. Har nog aldrig köpt en dagstidning i hela mitt liv. Mina källor för nyheter är lokaltidningens hemsida (de artiklar som är upplåsta), SVT-nyheter, TV4 nyheterna osv. Det har aldrig fallit mig in att läsa DN faktiskt. Eller att prenumerera på en dagstidning.
Själv älskar jag att hämta min tidning varje morgon och få bläddra i den medan jag äter frukost. Är uppvuxen med det, hela familjens morgnar anpassades efter i vilken ordning vi fick läsa de olika delarna. En dag utan DN på morgonen är en lite sämre dag.
 
Själv älskar jag att hämta min tidning varje morgon och få bläddra i den medan jag äter frukost. Är uppvuxen med det, hela familjens morgnar anpassades efter i vilken ordning vi fick läsa de olika delarna. En dag utan DN på morgonen är en lite sämre dag.
En till här! 😍 Det är inte många jag känner som har morgontidning mer, men jag släpper den inte. Ibland tycker jag det är dyrt, men varje gång jag ser nån av mina kids få syn på någon artikel och börjar läsa känner jag att det är så värt pengarna. Känns bra att de får ett alternativ till diverse riktade/köpta/trollade nyheter på nätet.
 
En till här! 😍 Det är inte många jag känner som har morgontidning mer, men jag släpper den inte. Ibland tycker jag det är dyrt, men varje gång jag ser nån av mina kids få syn på någon artikel och börjar läsa känner jag att det är så värt pengarna. Känns bra att de får ett alternativ till diverse riktade/köpta/trollade nyheter på nätet.
Vi har lokaltidningen jag läser papperstidningen på nätet sambon pappret. Kostar typ 4000 om året men värt varenda krona.
 
Någon annan som lyssnade på Charles tal? Jag tyckte att det var fint, men antar att det varit förberett i årtionden och bara har uppdaterats. Han pratade fint om Camilla och om båda sina söner, och tackade båda sina föräldrar. Han har ju förlorat båda sina föräldrar inom loppet av mindre än ett och ett halvt år.
 
Philip var heller aldrig kung, han var prinsgemål till drottning Elizabeth. Om jag minns rätt så beror detta på att kung historiskt sett stått högre än drottning och man på så sätt "skyddat" det egna landets monarki från att hamna i utländska monarkers händer genom giftermål, då en kronprinsessas make kunde hävda rätt till tronen via giftermål den dagen hon kröntes till drottning. Så det är egentligen bara en gammal kvarleva idag från turbulensen vid medeltiden, då det faktiskt hände relativt ofta.

Drottning Victoria och hennes make Albert av Sachsen-Coburg-Gotha hade samma upplägg som Elizabeth och Philip för att skydda kronan från att potentiellt hamna i tyska händer.

Edit: Prins Albert har ett långt efternamn som bara är jobbigt att komma ihåg. 😅

Philip hade ett ännu längre namn innan han blev brittisk medborgare, Philip Mountbatten. Hans fulla namn var Prince Philip of Greece and Denmark Saxe-Coburg and Gotha. Fö är även svenska kungen släkt med drottningen eftersom hans farmor var Sibylla av Sax-Coburg and Gotham dotter till hertigen av Thüringen så han var släkt med både Elizabeth och Philip. Eftersom de alla tre härstammade från drottning Victoria.
 
Någon annan som lyssnade på Charles tal? Jag tyckte att det var fint, men antar att det varit förberett i årtionden och bara har uppdaterats. Han pratade fint om Camilla och om båda sina söner.

Vad ska han säga egentligen? Hans mamma har precis dött och efter bara ett dygn ska han hålla ett tal till nationen om henne och det faktum att han nu är kung. Det finns väl inte så mycket att säga.
 
Någon annan som lyssnade på Charles tal? Jag tyckte att det var fint, men antar att det varit förberett i årtionden och bara har uppdaterats. Han pratade fint om Camilla och om båda sina söner, och tackade båda sina föräldrar. Han har ju förlorat båda sina föräldrar inom loppet av mindre än ett och ett halvt år.
Tyckte också det var fint! Det kändes väldigt genuint trots att man förstår att det är ett tal som det har jobbats mycket med. Det är ju en väldigt märklig tradition det där, att han mitt i sorgen direkt ska påbörja arbetet som kung och "visa upp sig" inför folket. Även om han såklart har vetat om det under hela sitt liv.
 
Jag lyssnade på talet. Känner mig försiktigt hoppfull inför att han kommer att göra ett bra jobb.

Jag tänker att talet är strategiskt utformat ända ut i varenda stavelse, och utifrån den tolkningen även väldigt intressant att analysera. Vad som nämns och hur, vad som inte nämns, tror jag är väldigt noga utvalt och avvägt, och hela tiden mot bakgrund av den specifika omvärldssituationen vi befinner oss i just nu. Jag vet inte om det går att utläsa särskilt mycket om hur han verkligen känner för sin mamma, mer än att det kanske ögonblicksvis reflekteras.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
847
Senast: Sel
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 223
Senast: Krålus
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp