Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Det hade jag dålig koll på (trots att jag lever med en engelsman och har bott i England i många år..... :o ). Men ändå - ingen kallade väl Philip för kung? Han var ju alltid "Prince Philip"? Eller skiljer man på titlarna beroende på vem som är regent?
Queen mother känner jag till, men ingen kallade väl ändå drottningmodern för drottning? Queen Consort är ju inte detsamma som Queen?

Oavsett så gillar jag Camilla.
Han var nog Prince Consort.
 
Det hade jag dålig koll på (trots att jag lever med en engelsman och har bott i England i många år..... :o ). Men ändå - ingen kallade väl Philip för kung? Han var ju alltid "Prince Philip"? Eller skiljer man på titlarna beroende på vem som är regent?
Queen mother känner jag till, men ingen kallade väl ändå drottningmodern för drottning? Queen Consort är ju inte detsamma som Queen?

Oavsett så gillar jag Camilla.

Philip var inte kung. Han var prince consort. Det man i Sverige kallar prinsgemål. Anledningen till att man gör denna skillnad är för att traditionellt stod alltid kungen över drottning i rank och när man har en regerande drottning som Elisabeth var så får det inte finnas någon som står högre i rang än hon. Det finns flera exempel i historien där regerande kvinnor krönts till kung just av anledningen att de skulle ha rikets högsta titel. T.ex. drottning Kristina kröntes till Kung.
 
Det hade jag dålig koll på (trots att jag lever med en engelsman och har bott i England i många år..... :o ). Men ändå - ingen kallade väl Philip för kung? Han var ju alltid "Prince Philip"? Eller skiljer man på titlarna beroende på vem som är regent?
Queen mother känner jag till, men ingen kallade väl ändå drottningmodern för drottning? Queen Consort är ju inte detsamma som Queen?

Oavsett så gillar jag Camilla.
Philip var heller aldrig kung, han var prinsgemål till drottning Elizabeth. Om jag minns rätt så beror detta på att kung historiskt sett stått högre än drottning och man på så sätt "skyddat" det egna landets monarki från att hamna i utländska monarkers händer genom giftermål, då en kronprinsessas make kunde hävda rätt till tronen via giftermål den dagen hon kröntes till drottning. Så det är egentligen bara en gammal kvarleva idag från turbulensen vid medeltiden, då det faktiskt hände relativt ofta.

Drottning Victoria och hennes make Albert av Sachsen-Coburg-Gotha hade samma upplägg som Elizabeth och Philip för att skydda kronan från att potentiellt hamna i tyska händer.

Edit: Prins Albert har ett långt efternamn som bara är jobbigt att komma ihåg. 😅
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja det är inget nytt för mig. Har stor erfarenhet av målgruppen 90+
Det jag menande var just att hon knappast gick bort den långsamma döden när gamlingar lägger sig utan att ngt måste tillstött.
Svårt att spekulera såklart. Själv vet jag folk som gått på vanligt toabesök och plötsligt säger ”nu dör jag”, o så gör de det, direkt. Livet var klart.
 
Philip var inte kung. Han var prince consort. Det man i Sverige kallar prinsgemål. Anledningen till att man gör denna skillnad är för att traditionellt stod alltid kungen över drottning i rank och när man har en regerande drottning som Elisabeth var så får det inte finnas någon som står högre i rang än hon. Det finns flera exempel i historien där regerande kvinnor krönts till kung just av anledningen att de skulle ha rikets högsta titel. T.ex. drottning Kristina kröntes till Kung.
Och @RedQueen - ja, det var nåt sånt jag misstänkte. Att det fortfarande görs lite rangskillnad på king resp queen - även om jag har svårt att se någon ranghögre och med mer pondus än queen Elizabeth!

Men då vet jag! Tack :-)
 
Var på affären nu och de svenska tidningarna hade helt vanliga framsidor och de norska hade svarta omslag med stor bild på drottningen så som det borde vara. Blev besviken över att det känns mera som en liten notis i svenska tidningar att hon dött.
Hade inte DN henne på framsidan? Tyckte jag såg det i en roundup av internationell pressrespons.
 
Var på affären nu och de svenska tidningarna hade helt vanliga framsidor och de norska hade svarta omslag med stor bild på drottningen så som det borde vara. Blev besviken över att det känns mera som en liten notis i svenska tidningar att hon dött.
Vilka tidningar då? DN har henne på framsidan och fyra sidor i tidningen.
 
Aftonbladet och Expressen för det är de svenska tidningar vi har på ICA

Du kan ju inte döma svenska tidningar efter två av de sämsta. Min lokaltidning har haft stora rubriker om drottningens bortgång iaf på websidan. Nån papperstidning har jag aldrig köpt eller prenumererat på.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
847
Senast: Sel
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 223
Senast: Krålus
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp