18:00 börjar det.https://www.bbc.com/news/live/uk-62842089 om du spolar tillbaka lite
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
18:00 börjar det.https://www.bbc.com/news/live/uk-62842089 om du spolar tillbaka lite
Det är nog en väldigt gammal tradition som kommer av att det var viktigt att visa att det inte blev något maktvacuum efter den döda härskaren.Det är ju en väldigt märklig tradition det där, att han mitt i sorgen direkt ska påbörja arbetet som kung och "visa upp sig" inför folket.
Absolut! Framför allt är det ju en sådan lång och komplex historisk evolution som hennes liv innebär. Tänker tex på hennes besök på Irland. Det är en enorm utveckling bara under min livstid.Alltså man blir ändå lite fuktig i ögonen av BBC minnesprogram över Elizabeth.
Så är det säkert! Men rent känslomässigt känner jag med dem som lever nu i modern tid så att säga.Det är nog en väldigt gammal tradition som kommer av att det var viktigt att visa att det inte blev något maktvacuum efter den döda härskaren.
Dels från den tid då kungen var landets verkliga härskare, dels från tiden innan det välordnade arvkungadömet då det var stor risk att någon konkurrent tog chansen.
Då var det nog inte en fråga om att visa sig för folket, men mer att deklarera sin ställning och att få det befäst att man övertagit allt av den gamla härskarens makt. Och inte minst få diverse mäktiga nyckelpersoner att bevittna och bekräfta att så skett.
Nu sades det att den här förändringen kommer innebära mer Shakespeare och mindre hästar
Nu sades det att den här förändringen kommer innebära mer Shakespeare och mindre hästar
Shettisar och minicorgis för Charles då? Ser framför mig hur han sitter i en liten vagn med Shakespeares samlade verk och en hund på axeln.Och mindre corgis
The Commonwealth består av 56 st medlemsländer med frihandels- och samarbetsavtal. Hela Brexit går väl egentligen ut på att de ha andra samarbetspartners att luta sig emot när åskan går så de behöver inte EU på samma sätt som flera av de andra europeiska länderna. Det är ju som ett mini FN med regler kring fred, miljöarbete, fiske, etc, men större än EU. Dessutom har de för medlemsländerna som är u-länder ett ganska så förmånligt långivar- och bidragssystem där lån skrivs av ifall det utlånande landet har ett budgetöverskott etc. Det är väldigt mycket Robin Hood-politik fortfarande trots att kolonialismen delvis är borta.Vad är det ens för fördelar?
Jag såg faktiskt något klipp med honom häromdagen som imponerade på mig. Han hade planterat 2 miljoner hektar skog runt om i världen de senaste 10 åren bara. Dessutom har han varit med och återställt stora delar av Storbritanniens våtmarker för större biologisk mångfald.Charles är väl rätt engagerad för miljön, klimatet och den biologiska mångfalden? Om jag inte minns helt fel. Så det kanske får en sån inriktning. Hade inte varit helt fel.
Jag såg faktiskt något klipp med honom häromdagen som imponerade på mig. Han hade planterat 2 miljoner hektar skog runt om i världen de senaste 10 åren bara. Dessutom har han varit med och återställt stora delar av Storbritanniens våtmarker för större biologisk mångfald.
För att hon är en ikon. En moralens och stilens väktare. Hon har sett till att när allting fallerar runt omkring henne, skandalerna i kungahuset haglar och det är helt galet i världen så står hon stark och stadig på jorden med en fläckfri historia utan skelett i garderoben. Det finns väl inte en enda skandal kring henne?Varför är just Elizabeth så högt älskad?
För att hon är en ikon. En moralens och stilens väktare. Hon har sett till att när allting fallerar runt omkring henne, skandalerna i kungahuset haglar och det är helt galet i världen så står hon stark och stadig på jorden med en fläckfri historia utan skelett i garderoben. Det finns väl inte en enda skandal kring henne?
Hon lovade som 26-åring att viga sitt liv till UK och det har hon gjort. Hon har bitit ihop när andra gett upp, hon har hållit tyst när hon skulle och hon har skällt och uppfostrat när det var läge för det.
Samtidigt som hon aldrig haft ett hårstrå fel, aldrig en omatchande dräkt, alltid top notch. En sann drottning och ledare.
Jag lyssnade och såg Charles´ tal 2 gånger. Jag tycker det var jättefint - inte minst hans framförande. Man kunde knappt tro att han läste något innantill. Han gav ett varmt och hjärtligt intryck.Någon annan som lyssnade på Charles tal? Jag tyckte att det var fint, men antar att det varit förberett i årtionden och bara har uppdaterats. Han pratade fint om Camilla och om båda sina söner, och tackade båda sina föräldrar. Han har ju förlorat båda sina föräldrar inom loppet av mindre än ett och ett halvt år.
Precis det tänkte jag också, att han inte verkade läsa innantill. Läsglasögon hade han inte heller, han kanske har linser eller är opereradJag lyssnade och såg Charles´ tal 2 gånger. Jag tycker det var jättefint - inte minst hans framförande. Man kunde knappt tro att han läste något innantill. Han gav ett varmt och hjärtligt intryck.