Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Det är ju en väldigt märklig tradition det där, att han mitt i sorgen direkt ska påbörja arbetet som kung och "visa upp sig" inför folket.
Det är nog en väldigt gammal tradition som kommer av att det var viktigt att visa att det inte blev något maktvacuum efter den döda härskaren.
Dels från den tid då kungen var landets verkliga härskare, dels från tiden innan det välordnade arvkungadömet då det var stor risk att någon konkurrent tog chansen.

Då var det nog inte en fråga om att visa sig för folket, men mer att deklarera sin ställning och att få det befäst att man övertagit allt av den gamla härskarens makt. Och inte minst få diverse mäktiga nyckelpersoner att bevittna och bekräfta att så skett.
 
Det är nog en väldigt gammal tradition som kommer av att det var viktigt att visa att det inte blev något maktvacuum efter den döda härskaren.
Dels från den tid då kungen var landets verkliga härskare, dels från tiden innan det välordnade arvkungadömet då det var stor risk att någon konkurrent tog chansen.

Då var det nog inte en fråga om att visa sig för folket, men mer att deklarera sin ställning och att få det befäst att man övertagit allt av den gamla härskarens makt. Och inte minst få diverse mäktiga nyckelpersoner att bevittna och bekräfta att så skett.
Så är det säkert! Men rent känslomässigt känner jag med dem som lever nu i modern tid så att säga.
 
Haha. :D
FcMA-KhaQAEdvZg.webp
 
Vad är det ens för fördelar?
The Commonwealth består av 56 st medlemsländer med frihandels- och samarbetsavtal. Hela Brexit går väl egentligen ut på att de ha andra samarbetspartners att luta sig emot när åskan går så de behöver inte EU på samma sätt som flera av de andra europeiska länderna. Det är ju som ett mini FN med regler kring fred, miljöarbete, fiske, etc, men större än EU. Dessutom har de för medlemsländerna som är u-länder ett ganska så förmånligt långivar- och bidragssystem där lån skrivs av ifall det utlånande landet har ett budgetöverskott etc. Det är väldigt mycket Robin Hood-politik fortfarande trots att kolonialismen delvis är borta.

Sen ska man ju inte glömma deras eget OS, The Commonwealth Games, som är oerhört viktigt för tex Cricket och Rugby-världen.
 
Charles är väl rätt engagerad för miljön, klimatet och den biologiska mångfalden? Om jag inte minns helt fel. Så det kanske får en sån inriktning. Hade inte varit helt fel.
Jag såg faktiskt något klipp med honom häromdagen som imponerade på mig. Han hade planterat 2 miljoner hektar skog runt om i världen de senaste 10 åren bara. Dessutom har han varit med och återställt stora delar av Storbritanniens våtmarker för större biologisk mångfald.
 
Jag såg faktiskt något klipp med honom häromdagen som imponerade på mig. Han hade planterat 2 miljoner hektar skog runt om i världen de senaste 10 åren bara. Dessutom har han varit med och återställt stora delar av Storbritanniens våtmarker för större biologisk mångfald.

Då har han verkligen potential att vara en modern kung som förhoppningsvis kan uppmuntra människor, företag och organisationer att värna den biologiska mångfalden och miljön. Jag hoppas att han tar den chansen!
 
Varför är just Elizabeth så högt älskad?
För att hon är en ikon. En moralens och stilens väktare. Hon har sett till att när allting fallerar runt omkring henne, skandalerna i kungahuset haglar och det är helt galet i världen så står hon stark och stadig på jorden med en fläckfri historia utan skelett i garderoben. Det finns väl inte en enda skandal kring henne?

Hon lovade som 26-åring att viga sitt liv till UK och det har hon gjort. Hon har bitit ihop när andra gett upp, hon har hållit tyst när hon skulle och hon har skällt och uppfostrat när det var läge för det.

Samtidigt som hon aldrig haft ett hårstrå fel, aldrig en omatchande dräkt, alltid top notch. En sann drottning och ledare.
 
För att hon är en ikon. En moralens och stilens väktare. Hon har sett till att när allting fallerar runt omkring henne, skandalerna i kungahuset haglar och det är helt galet i världen så står hon stark och stadig på jorden med en fläckfri historia utan skelett i garderoben. Det finns väl inte en enda skandal kring henne?

Hon lovade som 26-åring att viga sitt liv till UK och det har hon gjort. Hon har bitit ihop när andra gett upp, hon har hållit tyst när hon skulle och hon har skällt och uppfostrat när det var läge för det.

Samtidigt som hon aldrig haft ett hårstrå fel, aldrig en omatchande dräkt, alltid top notch. En sann drottning och ledare.

Hon var inte felfri. Hela hanteringen kring Diana och efter Dianas död fick hon väldigt mycket kritik för.
 
Någon annan som lyssnade på Charles tal? Jag tyckte att det var fint, men antar att det varit förberett i årtionden och bara har uppdaterats. Han pratade fint om Camilla och om båda sina söner, och tackade båda sina föräldrar. Han har ju förlorat båda sina föräldrar inom loppet av mindre än ett och ett halvt år.
Jag lyssnade och såg Charles´ tal 2 gånger. Jag tycker det var jättefint - inte minst hans framförande. Man kunde knappt tro att han läste något innantill. Han gav ett varmt och hjärtligt intryck.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
847
Senast: Sel
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 223
Senast: Krålus
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 251
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp