Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Blev inspirerad att kolla the crown igen, avsnittet där drottningen kröns och funderar på hur Charles kröning kommer bli.
Ja, visst är det intressant att titta på de där första avsnitten igen?

Känner att jag måste säga igen att jag inte är monarkist, utan har ett kulturellt/historiskt/politiskt intresse av det hela 😅
 
Hon var inte felfri. Hela hanteringen kring Diana och efter Dianas död fick hon väldigt mycket kritik för.
Okej, så hanteringen i ett ärende fick hon kritik för. Det är fortfarande inte så att hon har stora skandaler kring sin person. Kring alla andra i kungahuset, inkl Philip, Diana, Fergie, Edward, Charles osv har det varit otrohetsskandaler, köp av minderåriga, våldtäkter, konstiga affärer, grovt missbruk, etc, etc.
 
Okej, så hanteringen i ett ärende fick hon kritik för. Det är fortfarande inte så att hon har stora skandaler kring sin person. Kring alla andra i kungahuset, inkl Philip, Diana, Fergie, Edward, Charles osv har det varit otrohetsskandaler, köp av minderåriga, våldtäkter, konstiga affärer, grovt missbruk, etc, etc.

Sen borde hon definitivt låtit Charles gifta sig med Camilla från början. Hela tanken på att hon satt där och ansåg att hans livs kärlek inte var bra nog är rätt gräslig. Skönt att hon ändrade sig senare! Men många människor for illa p.g.a. det.
 
Folk (bl.a. jag) gör det ibland och jag visste genuint inte hur jag skulle tolka din ton :)

Personligen tror jag nämligen att det sista man kan göra som kung är att släppa loss, och att det finns många som hade kunnat ha synpunkter på om han skulle fortsätta engagera sig opinionsbildande. Jag tror att om han lägger ribban vid "What are they going to do, fire me?" snarare än att försöka agera så stabiliserande som möjligt blir det snabbt pannkaka.

Jag tror inte att han var så mycket friare som kronprins faktiskt. Att han sa i ett tal att någon annan får fortsätta driva hans organisationer beror nog på att han kommer få en massa nya arbetsuppgifter så han kommer inte hinna med det han gjorde innan.
 
Även om jag fattar det lustiga i att han fick sitt jobb som 73-åring så måste det ju vara smått otacksamt. Tror att det är få 73-åringar som jobbade så mycket som han gör och gjorde även innan i förrgår.
Jag tror att alla som har någon form av bildning är väl införstådda med att Charles inte suttit och druckit te och käkat kakor i hela sitt liv framtill den här stunden. Jag tror snarare att allmänheten hade unnat honom en riktigt skön pension nu men det skulle inte förvåna mig om han kommer att sitta på tronen i 20 år till han också.
 
Jag tror inte att han var så mycket friare som kronprins faktiskt. Att han sa i ett tal att någon annan får fortsätta driva hans organisationer beror nog på att han kommer få en massa nya arbetsuppgifter så han kommer inte hinna med det han gjorde innan.
Håller inte med om den tolkningen.
 
Jag tror att alla som har någon form av bildning är väl införstådda med att Charles inte suttit och druckit te och käkat kakor i hela sitt liv framtill den här stunden. Jag tror snarare att allmänheten hade unnat honom en riktigt skön pension nu men det skulle inte förvåna mig om han kommer att sitta på tronen i 20 år till han också.

Nåja, åsikten att kungligheter inte jobbar utan bara glassar runt på skattemedel är ju inte direkt ovanlig.
 
20220913_085340.webp


Jag har nästan aldrig sett det flaggas officiellt med unionens flagga här, men sedan i torsdags fladdrar den på halv stång på stadshuset, dit man också kan gå för att lägga blommor samt skriva i "the book of condolences".
 
Trodde faktiskt inte att det var SÅ många som brydde sig SÅ mycket om drottningen i den här stan, men av blomhavet att döma är det ändå en hel del.

Visa bifogad fil 100082
Jag tror att en stor del av sorgen handlar om att man konfronteras så med sin egen livstid som skett under tiden, den egna dödligheten och the passage of time. Det är så lätt att pinpointa sina egna milestones under hennes livslinje för många eftersom den varit så lång och hon haft sin unika position. Ursäkta att jag uttrycker mig som en halvt sönderriven svensk-engelsk ordbok, är inte i toppform.
 
Antar att jag är rätt ensam om att titta när hennes kista färdas till Westminister Abbey. Jag filosoferar kring vårt behov av ritualer och traditioner för att ta in att något ska läggas bakom oss för att något nytt ska komma istället.

Tänker på detta vi sett i England gällande både Diana och Philip tidigare, och nu drottningen, att barn och barnbarn går bakom kistan i procession, var kommer den traditionen från och i vilka länder är den vanlig?
Ser att bland barnen är Andrew utan uniform och bland barnbarnen är Henry utan, de har dock ett gäng ordnar på fracken (eller vad det nu är, har dålig koll på de exakta namnen på olika manliga högtidskläder).
 
Antar att jag är rätt ensam om att titta när hennes kista färdas till Westminister Abbey. Jag filosoferar kring vårt behov av ritualer och traditioner för att ta in att något ska läggas bakom oss för att något nytt ska komma istället.

Tänker på detta vi sett i England gällande både Diana och Philip tidigare, och nu drottningen, att barn och barnbarn går bakom kistan i procession, var kommer den traditionen från och i vilka länder är den vanlig?
Ser att bland barnen är Andrew utan uniform och bland barnbarnen är Henry utan, de har dock ett gäng ordnar på fracken (eller vad det nu är, har dålig koll på de exakta namnen på olika manliga högtidskläder).
Kunder i Storbritannien får ledigt på måndag i alla fall ”due to the funeral of a reasonably high official” eller nåt i den stilen stod det i meddelandet.

Personligen är jag inte mycket för vare sig monarkier eller begravningar, men tänker ändå att det är något ganska stort som avslutas.
 
Personligen är jag inte mycket för vare sig monarkier eller begravningar, men tänker ändå att det är något ganska stort som avslutas.
Det är egentligen inte jag heller, men jag är intresserad av regerande drottningar, och tänker också att det ändå är en epok som är över. Jag är också intresserad av att få se alla dessa uråldriga ritualer som för första gången visas i tv, och tänker på hur samhället såg ut när de skapades.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
847
Senast: Sel
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 223
Senast: Krålus
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp