Alltså jag ber om ursäkt, men det börjar bli lite fånigt det här. Jag är helt och hållet med på att det är en stor grej som har hänt, att det är sorgligt på flera sätt och att drottningen var en väldigt imponerande person, men vid det här laget vill jag mest bara skrika åt folk att GET A GRIP.
Det köas alltså i 25 timmar för att få
gå förbi kistan, enorma och enormt viktiga delar av samhället stängs ner, man kan inte gå in i en affär eller på en hemsida tillhörande ett brittiskt företag utan att mötas av stora bilder på drottningen och stora ord om hur förkrossade de är över hennes bortgång. Det sistnämnda är det jag har minst problem med, men denna fanatism som uppvisas av gemene man upplever jag faktiskt som lite obehaglig. Än värre är att helt oskyldiga människor får lida när efterlängtade läkartider eller operationer blir uppskjutna och när middagen blir snålare än vanligt eftersom att instanser som t.ex. food banks (tror inte det finns någon motsvarighet på svenska?) är stängda. För att bara nämna en bråkdel alltså.
Lindsay Hoyle, brittiska underhusets talman, beskrev idag drottningens begravning som "the most important event the world will ever see" och alltså ursäkta mig men VILKEN värld lever man i om man säger så? (här finns länk till filmsnutten där det sägs:
https://www.huffingtonpost.co.uk/en...rld-will-ever-see_uk_6326e2a2e4b027aa4066f52f)
Nä, just nu känner jag mest att det ska bli skönt när det är över faktiskt. Såhär extremt hade jag aldrig kunnat vänta mig att det skulle bli, och det väcker ett slags obehag i mig som jag inte riktigt kan sätta fingret på.
Så, jag är klar nu. Tack för att jag fick skriva av mig!
Tillägg: Det här är alltså absolut ingen kritik mot drottning Elizabeth eller så, men det hoppas jag framgår. Faktum är att jag tror att hon hade ställt sig ganska ogillande till det hela också, att det ska bli ett sådant spektakel. Det är samhället som stort, och sättet den här händelsen hanteras på, som stör mig. Mina åsikter om drottningen själv har inte ändrats, och inte heller det faktum att jag tycker det är tråkigt att en sådan fantastisk person gått ur tiden.