Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig är alla dagar utan ponnymotion snabbdagar som avklaras på en timme :D
+1 på den. Vi har fyra ponnyer, känner dottern att hon vill ha en dag fri och jag sköter stallet är jag klar på en timme på morgonen och har resten av dagen fri liksom. Någon av de andra tar in, det är bra hästfolk som ser om nåt är fel liksom. Ponnyerna i sig är nöjda att gå i hagen och få mat. Ridning och pyssel gör nog vi människor mest för vår egna skull så jag tänker att hästar klarar sig gott då och då med att bara vara...

Det köper inte jag. Om kvinnor avstår från egen hobby påstår jag helt ovetenskapligt att det definitivt finns en bromsade verkan från partnern. Det är kanske inte direkt uttalat från partnern men gudars, det vet vi väl idag att manipulerande och skuldbeläggning på kvinnor med barn som vill göra nåt för sig själv definitivt inte behöver vara uttalat. Det läggs fram som att det är hennes egen idé.
Håller med. Men förväntningarna på kvinnan att hon ska följa sin man finns fortfarande väldigt tydligt i vårt land även om vi tror vi kommit långt i jämställdheten . Det är ju bara att kolla i den här tråden där några anser att kvinnan ska foga sig till mannen och dennes intressen. Eller bara finnas tillhands för denna när han är hemma.
Det är konstigt nog att det är andra kvinnor för det mesta som har åsikter också.
 
Grejen är att han tycker inte att han ”får” mycket tid av mig efter alla måsten osv med barnen och vardagen. Då tycker han det är märkligt att jag ska klämma in en häst i tiden också 🤪
Men att han ska begränsa dig i dina drömmar som du haft sen du var ett litet barn är okej? Jag tycker han har konstiga prioriteringar. Han har ju ett alternativ i att stötta dig och att delta med dig i stallet t.ex. Det finns säkert saker ni kan göra i hemmet för att effektivisera "alla måsten" kring barn , städning, matlagning osv, kanske kan ni hjälpas åt mer på andra sätt. Deltar han lika mycket i allt som har med hem o barn att göra? Skulle han avstå sina aktiviteter för dig om du tyckte ni inte träffades lika mycket?
Bara du vet hur du vill göra och dina behov, det låter ju som du redan nu tar väldigt mycket hänsyn till honom. Men att begränsa varandra i relationer har alltid varit något som gjort att det "skiter sig" i mina relationer. För att vara lite klyschig ska man ju stötta varandra i nöd och lust ;) Det handlar ju inte om att du ska flytta till usa och ni ska ha relationen på distans, du ska bara utveckla ditt intresse, dessutom ha hästarna på GÅRDEN inte åka iväg hela tiden, vilket ger dig mer energi och en gladare människa för honom att leva med. Kanske lite smutsigare sådan men definitivt gladare! :D
 
Men att han ska begränsa dig i dina drömmar som du haft sen du var ett litet barn är okej? Jag tycker han har konstiga prioriteringar. Han har ju ett alternativ i att stötta dig och att delta med dig i stallet t.ex. Det finns säkert saker ni kan göra i hemmet för att effektivisera "alla måsten" kring barn , städning, matlagning osv, kanske kan ni hjälpas åt mer på andra sätt. Deltar han lika mycket i allt som har med hem o barn att göra? Skulle han avstå sina aktiviteter för dig om du tyckte ni inte träffades lika mycket?
Bara du vet hur du vill göra och dina behov, det låter ju som du redan nu tar väldigt mycket hänsyn till honom. Men att begränsa varandra i relationer har alltid varit något som gjort att det "skiter sig" i mina relationer. För att vara lite klyschig ska man ju stötta varandra i nöd och lust ;) Det handlar ju inte om att du ska flytta till usa och ni ska ha relationen på distans, du ska bara utveckla ditt intresse, dessutom ha hästarna på GÅRDEN inte åka iväg hela tiden, vilket ger dig mer energi och en gladare människa för honom att leva med. Kanske lite smutsigare sådan men definitivt gladare! :D

Barn är inget som ska effektiviseras. Ens relation med barnen och barnens bästa är inget som ska effektiviseras så det tar så kort tid som möjligt. I övrigt har jag ingen kommentar till det du skriver.
 
Barn är inget som ska effektiviseras. Ens relation med barnen och barnens bästa är inget som ska effektiviseras så det tar så kort tid som möjligt. I övrigt har jag ingen kommentar till det du skriver.
Jag menar inte att man skynda över något. Utan att det som tar tid kan effektiviseras så att man ISTÄLLET kan lägga mer tid på att umgås , vara tillsammans, det som är kvalitet. Självklart inte så kort tid som möjligt på att vara med barnen.....
 
Jag menar inte att man skynda över något. Utan att det som tar tid kan effektiviseras så att man ISTÄLLET kan lägga mer tid på att umgås , vara tillsammans, det som är kvalitet. Självklart inte så kort tid som möjligt på att vara med barnen.....

OK, så du menar effektivisera sysslorna som behöver göras i hemmet och inte barnen alls? I så fall förstår jag vad du menar.
 
OK, så du menar effektivisera sysslorna som behöver göras i hemmet och inte barnen alls? I så fall förstår jag vad du menar.
Jo sysslor KRING barnen, det beror ju helt på vad man lägger tid på där. För att dra ett exempel: har en släkting som alltid låter barnet äta middag först , så sitter alla i familjen och tittar på och väntar medan barnet äter, innan de andra får äta. Detta tar oerhört lång tid speciellt då barnet inte alltid vill äta all sorts mat etc. Här hemma har alla alltid ätit tillsammans, man har hjälpts åt som par att en lagar mat, en diskar, förbereda inköp, meny för veckan, vad som görs vilken dag osv, så tiden tillsammans har blivit mycket längre och allt gör vi tillsammans. Jag tror alla hem har något sånt här man kanske kan göra smidigare, förenkla osv. Hoppas du förstår poängen.
 
Jo sysslor KRING barnen, det beror ju helt på vad man lägger tid på där. För att dra ett exempel: har en släkting som alltid låter barnet äta middag först , så sitter alla i familjen och tittar på och väntar medan barnet äter, innan de andra får äta. Detta tar oerhört lång tid speciellt då barnet inte alltid vill äta all sorts mat etc. Här hemma har alla alltid ätit tillsammans, man har hjälpts åt som par att en lagar mat, en diskar, förbereda inköp, meny för veckan, vad som görs vilken dag osv, så tiden tillsammans har blivit mycket längre och allt gör vi tillsammans. Jag tror alla hem har något sånt här man kanske kan göra smidigare, förenkla osv. Hoppas du förstår poängen.

Låter otroligt märkligt att barnet ska äta själv medan alla andra sitter och stirrar! Det är nog få som gör så och det låter väldigt otrevligt för barnet att bli utstirrad medan det äter!
 
Jo sysslor KRING barnen, det beror ju helt på vad man lägger tid på där. För att dra ett exempel: har en släkting som alltid låter barnet äta middag först , så sitter alla i familjen och tittar på och väntar medan barnet äter, innan de andra får äta. Detta tar oerhört lång tid speciellt då barnet inte alltid vill äta all sorts mat etc. Här hemma har alla alltid ätit tillsammans, man har hjälpts åt som par att en lagar mat, en diskar, förbereda inköp, meny för veckan, vad som görs vilken dag osv, så tiden tillsammans har blivit mycket längre och allt gör vi tillsammans. Jag tror alla hem har något sånt här man kanske kan göra smidigare, förenkla osv. Hoppas du förstår poängen.
Det låter jätte jobbigt för barnet? Vad är anledningen till att dom väljer att göra så? Om det är för att barnet har svårt för mat, äta mat och äta olika typer av mat, låter mer som att det kan förvärra problemet. Men de har kanske en logisk förklaring.
 
Det låter jätte jobbigt för barnet? Vad är anledningen till att dom väljer att göra så? Om det är för att barnet har svårt för mat, äta mat och äta olika typer av mat, låter mer som att det kan förvärra problemet. Men de har kanske en logisk förklaring.
Jag har aldrig frågat rakt ut men barnet får göra lite som det vill o mycket sån här "hänsyn" tas till barnen i familjen, vill de inte så gör man det inte, osv. Jag har försökt ta upp det med dem men då blir det tvär nej "det är inte din ensak". Mamman tycker att barnet bara äter om han får äta själv innan de andra med mammans fulla uppmärksamhet. Jag tror som du det förvärrar.
Tycker mig se detta upplägg med "låta barnen bestämma själva" bland många bekanta. "Det går inte för då blir barnen arga/ledsna/du vet hur xx är när hen inte får göra si eller så" och så vidare.
 
Jag har aldrig frågat rakt ut men barnet får göra lite som det vill o mycket sån här "hänsyn" tas till barnen i familjen, vill de inte så gör man det inte, osv. Jag har försökt ta upp det med dem men då blir det tvär nej "det är inte din ensak". Mamman tycker att barnet bara äter om han får äta själv innan de andra med mammans fulla uppmärksamhet. Jag tror som du det förvärrar.
Tycker mig se detta upplägg med "låta barnen bestämma själva" bland många bekanta. "Det går inte för då blir barnen arga/ledsna/du vet hur xx är när hen inte får göra si eller så" och så vidare.

Märkligt. Men hur några enstaka udda personer gör har ju inte med den här tråden att göra. Jag är rätt äsker på att i de allra flesta familjer så äter barnen samtidigt som resten av familjen så jag tror inte att just det tipset hjälper TS.
 
Jag har aldrig frågat rakt ut men barnet får göra lite som det vill o mycket sån här "hänsyn" tas till barnen i familjen, vill de inte så gör man det inte, osv. Jag har försökt ta upp det med dem men då blir det tvär nej "det är inte din ensak". Mamman tycker att barnet bara äter om han får äta själv innan de andra med mammans fulla uppmärksamhet. Jag tror som du det förvärrar.
Tycker mig se detta upplägg med "låta barnen bestämma själva" bland många bekanta. "Det går inte för då blir barnen arga/ledsna/du vet hur xx är när hen inte får göra si eller så" och så vidare.
Men du vet inte…

Men det kan ju finnas massor med rutiner som finns eller det är kanske de rutiner som inte finns som stjäl tid. Tex kan man lägga fram morgondagens kläder på kvällen istället för att flänga runt som en galning på morgonen för att hitta rena strumpor till barn x medans man också letar efter gympakläder till barn y och barn z:as läxböcker vilket gör att hela familjen måste gå upp en halvtimme tidigare. Sånt kan ju Ts och hennes man fundera på.
 
Hej!
Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm.
Nu är jag 35 år och har egentligen alla förutsättningar för att skaffa egen häst. Mark till lösdrift utanför dörren, kompisar som kan ”hyra in” sig, ekonomin osv. Jag har kunskapen som behövs och är det några frågetecken så har jag massa hästkunniga människor runt omkring mig att rådfråga.

Till dilemmat! Min man tycker inte speciellt mycket om hästar. Han gillar dom verkligen inte. Sen tycker han inte vi har tid eller råd med det. Vi har 2 st barn som är 7& 10 år. Dottern på 10 år rider nu i ridskola.
Fast jobb med fast inkomst. Och som sagt hästarna precis utanför fönstret.
Sen absolut det kommer ta en del tid men jag tänker att barnen börjar bli lite större och mer självständiga plus att vi kommer vara några stycken som delar på jobbet.

Jag har varit medryttare till en häst i 2 år nu och fått lägga ca 1,5 h i körtid varje gång jag ska rida, 2 dagar i veckan.
Vad/hur känner ni? Ska jag skippa min dröm för att min man upplever att det inte kommer funka? Eller ska jag försöka och motbevisa honom? Jag är så kluven för jag vill inte vara egoistisk men samtidigt vill jag ju försöka fullfölja min dröm.

Tacksam för svar!
Köp du din häst, han kommer säkert att älska den !!
 
Märkligt. Men hur några enstaka udda personer gör har ju inte med den här tråden att göra. Jag är rätt äsker på att i de allra flesta familjer så äter barnen samtidigt som resten av familjen så jag tror inte att just det tipset hjälper TS.
Det var ju inte bara barnen jag skrev om utan hela hemma situationen utan du som missförstod det med barnen o ställde en fråga kring det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 124
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 113
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 401
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp