Jag känner att jag skulle vilja förtydliga varför jag tänker att det är bra att inte börja med stall hemma.
Krasst uttryckt: I början så har man inte satt sin rutin, och det är ofta tankekrävande. Inte svårt, men tankekrävande på ett sätt som det inte är senare.
Mocka tar tid. Fodra tar tid. Lägga upp hö tar tid. Kolla hästen tar tid.
Poängterar: Inget av det här är svårt eller ouppnåeligt på något sätt, men du måste skaffa din rutin som gör att du tycker att det känns ok att göra det varje dag. När du har satt rutinen går det snabbare och kräver mindre tanke.
Men i alla fall, när rutinen ska sättas så tyckte åtminstone jag att det var skönt att det fanns ett fungerande stall med ett fungerande koncept på plats. Helt ärligt: jag som skaffade min första häst som vuxen kände det lite som att jag hade fått ett nytt barn när hon kom. Jag hade haft medryttarhästar, delat häst och sådant innan men det var inte alls samma sak. Och jag tror inte att jag är ensam om att känna på det viset - vissa kanske är superchill och inte alls tänker på det som en stor livsstilsförändring, men för mig var det det.
Ska du fixa i ordning en lösdrift hemma blir det ytterligare en rutin och livsstilsförändring, i och med att du behöver ta ansvar för fler saker än vad du behöver göra som inackorderad. Du måste lägga tanke och tid bara på att få det att funka praktiskt, anpassa ditt hem och din vardag. Det behöver inte vara svårt eller jobbigt i längden, men det kräver ytterligare saker av dig.
Det är inte svårt att stängsla. Det är inte svårt att beställa hö. Det är inte svårt att hårdgöra mark. Men jag tyckte själv det var skönt att det inte var mitt ansvar under tiden som jag höll på att skapa mig rutiner i livet som hästägare och lära känna min häst.
Jag får i och för sig att jag tyckte att om du vill känna på att ha hästar hemma direkt, då tycker jag inte alls det är en dum idé att hyra häst över sommaren. Sommaren är för mig rena rama smekmånaden (åtminstone senaste, då alla hästarna faktiskt kunde gå på bete). Kanske en häst till dig och en ponny som barnen kan pyssla med eller åka på? Viktigt att vara ute i god tid om du vill göra på det sättet dock - jag har fattat det som att sommarhästar är väldigt eftertraktade.
Jag brukar rekommendera att hyra häst över vintern om man vill se ifall man verkligen är intresserad nog för att ha häst i längden för att det är slitigare, skitigare och allmänt mer krävande än att ha häst på sommaren, men i och med att du kommer behöva bygga en lösdrift (gissar jag?) så blir det ju kanske en lite trist investering om du skulle komma att inse att du hellre vill göra på något annat sätt.
Jag känner också till några som har hästarna hemma på bete, men uppstallade med bättre faciliteter vintertid. Vet inte vad de har för deal med sitt stall (om de betalar för tiden de inte är där för att hålla boxen), men det förekommer i alla fall.
Och så klart - kanske kommer du fram till att ha hästar hemma är det du helst vill och det som funkar bäst för dig. Och är det så - tänk vad skönt att du redan har platsen till dem!