Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej ingen kan allt och jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa häst bara sådär. Det var inte heller det som inlägget jag svarade på handlade om.

Jag tycker att oavsett om man köper häst och har i eget stall eller stallar upp hästen i inackorderingsstall så måste man kunna tillräckligt för att kunna avgöra om det någon säger är rimligt eller inte. Kan man inte det och kan kolla upp det någon säger så är det hästen som kommer få betala för ens okunskap och det är inte rätt. Det finns ju tusentals exempel på där någon har bett om råd och fått helt hårresande förslag och sväljer då hästägaren det som sägs så blir det inte kul för hästen.
Att man står uppstallad i ett inackorderingsstall är ju ingen garanti för att de som driver det kan speciellt mycket och inte heller att de kan och vill hjälpa en ny hästägare så oavsett måste man ha såpass kunskap själv och viljan att lära sig mer och förståelsen för att kolla upp saker och ting på säkra källor och inte ta det någon säger för sanning innan man köper en egen häst. Man lär sig enormt mycket av att ha egen häst. Sådant man kanske aldrig skulle lärt sig annars och man blir aldrig någonsin fullärd men grunderna och viljan att läsa på och lära mer från säkra källor behöver finnas där.
Absolut. Nu tänkte jag mer på hur belastande det är att vara ny hästägare helt ensam i eget stall jämfört med tillsammans med andra. Jag tror att det är ganska naivt att tänka att det är lättare och enklare med eget stall när man är ny som hästägare.
 
Så kortfattat: oavsett hur man gör så går det inte att båda mår bra och har tillräckligt mycket tid för återhämtning. Så vi är alla screwed och allt är ett lidande... toppen...

Det är kanske att förenkla det lite.
Men ja, det finns ett problem i botten som behöver dissekeras så man får mer kunskap om det.

Ett annat sätt att se det är att många kvinnor med barn som separerar, ofta mår bättre efter separationen.
 
Om den som gör mest alltid mår dåligt, samt männen mår dåligt om de gör 50% så är min slutsats att antingen en eller båda alltid mår dåligt eftersom båda två inte kan göra mindre än 50% samtidigt.
Visst kan båda göra mindre än 50% men jag tror ingen mår bättre av det. Jag slår vad om att hon tog all föräldraledighet dessutom, egenföretagare brukar inte vilja ta ut sin del av den. Om han gör sina 50% så mår hon bättre även om han mår sämre initialt, klart att man mår sämre när ens förmåner krymper på bekostnad av att andra får det bättre men om han axlar ansvaret så får han en gladare fru och bättre kontakt med sina barn.

Det är många som varit emot kvinnlig rösträtt, att flickor får gå i skola och får en utbildning, att kvinnor yrkesarbetar och har rätt till sina egna pengar och pension, att kvinnor inte anses vara underställda mannen och att kvinnor är myndiga. Jag ser det som utveckling, men visst är det synd om männen? O_o
 
Läser ni bara vad ni vill? TS var tydlig från tidigt tråden med att hon jobbade mindre, mannen mer, de la i nuläget ungefär lika mycket tid på sina hobbies och TS tog mest ansvar för hem och barn. Blir ju rätt onödigt att tjafsa om en sak TS faktiskt själv skrivit.

Och tack @Verdandi för lite ren fakta om hur svårt det ännu är att faktiskt ta lika mycket ansvar som sambo/barnfamilj. Det är svårt för båda men inte en anledning till att fortsätta leva ojämlikt med huvudet i sanden. Anser jag alltså.
 
Det är inte bara så att ens partner inte "stöttar ens drömmar" när man har två barn som också behöver tas hänsyn till. Tiden man lägger på hästen ska tas någonstans ifrån. Jag vet inte alla omständigheter i detta fallet men barn har sina liv att leva, sina aktiviteter och vänner som det antagligen behövs skjuts till om man bor på landet. Det är inte säkert att de vill hänga ute i stallet med mamma. Hockey och padel som partnern hade som aktiviteter kan man avboka men det kommer (som du ju vet) så mycket mer med en häst.

Mina barn är 8 och 10 men jag vill ju umgås med dem ändå. Äta middag ihop (går kanske inte varje dag), se så de gör sig iordning på kvällen, läsa en stund innan läggdags , prata lite om dagen som varit, ha lite koll på läxläsning, baka, kolla nåt youtubeklipp. Sen som sagt skjuts till och från aktiviteter och kompisar om man bor på landet.
Nu har ju dock dessa barn två föräldrar. Det är knappast världsunikt att en kvinna som har barn även har häst.
 
Absolut. Nu tänkte jag mer på hur belastande det är att vara ny hästägare helt ensam i eget stall jämfört med tillsammans med andra. Jag tror att det är ganska naivt att tänka att det är lättare och enklare med eget stall när man är ny som hästägare.
Nej lättare är det såklart inte. Sedan är vi alla olika. Jag hade inte velat ha hästar om jag inte hade kunnat ha dem hemma. Så viktigt är det för mig att jag väntade med att köpa häst tills jag hade lyckan att kunna bo så jag kunde ha häst hemma. Så även första egna hästen hade jag hemma men då hade jag pysslat med andras hästar länge. Både som arbete och fritid och jag hade läst häst på SLU. Jag kunde såklart inte allt vare sig då eller nu och jag har lärt mig mycket på vägen men grunderna hade jag.
 
Det är inte heller världsunikt att kvinnor med barn väljer bort häst av ovan anledningar, trots supportande och jämställd partner.
Det köper inte jag. Om kvinnor avstår från egen hobby påstår jag helt ovetenskapligt att det definitivt finns en bromsade verkan från partnern. Det är kanske inte direkt uttalat från partnern men gudars, det vet vi väl idag att manipulerande och skuldbeläggning på kvinnor med barn som vill göra nåt för sig själv definitivt inte behöver vara uttalat. Det läggs fram som att det är hennes egen idé.
 
Ts får väl svara då helt enkelt.

Min häst tar väl i snitt 2 timmar om dagen, eller kanske 2,5 om jag är petig. Just nu, när hon inte rids. Får lägga till en halvtimme om dagen för ridning. Om man inte kan hitta dessa timmar får man nog se över var tiden försvinner. Jag prioriterar så klart tid med barn, hundpromenader och familjetid. Lågt på priolistan står städning och att festa.

Har du väldigt långt till stallet eller många åtaganden i stallet? För mig tar två ponnyer, utan ridning men med mockning, kolla vatten i hagarna, fylla på kraftfoder och höpåsar samt allmän översyn, två timmar inklusive körning T&R. (13 min enkel väg.)
 
Det köper inte jag. Om kvinnor avstår från egen hobby påstår jag helt ovetenskapligt att det definitivt finns en bromsade verkan från partnern. Det är kanske inte direkt uttalat från partnern men gudars, det vet vi väl idag att manipulerande och skuldbeläggning på kvinnor med barn som vill göra nåt för sig själv definitivt inte behöver vara uttalat. Det läggs fram som att det är hennes egen idé.
Ja eller så finns det ingen pappa kvar i bilden alls eftersom han som så många andra pappor har dragit och då kan det bli väldigt svårt att dra runt både barn (och allt som kommer med barn), hem och häst ensam. Jag hade absolut inte klarat det när mina barn var små.
 
Har du väldigt långt till stallet eller många åtaganden i stallet? För mig tar två ponnyer, utan ridning men med mockning, kolla vatten i hagarna, fylla på kraftfoder och höpåsar samt allmän översyn, två timmar inklusive körning T&R. (13 min enkel väg.)
Jag har ca 25 minuter enkel resa med bil. Men jag pysslar ju lite med hästen även om hon inte rids.
 
Ja eller så finns det ingen pappa kvar i bilden alls eftersom han som så många andra pappor har dragit och då kan det bli väldigt svårt att dra runt både barn (och allt som kommer med barn), hem och häst ensam. Jag hade absolut inte klarat det när mina barn var små.
Ja men absolut. Det Eurydome svarade på var dock ett inlägg där jag poängterade att barnen i detta fallet har två föräldrar.
 
Jag tyckte bara att det lät som lång tid för en "snabbdag" i stallet :)
Hm, jag sa snittid inte snabbdag. För en snabbdag gäller att jag svänger förbi stallet när jag ändå ska handla eller nåt, och då blir det ju bara mockning, lägga i ordning foder, fylla på vatten i hagen, säga hej till hästen och kolla igenom så att hon är hel på ca 30 minuter. Om jag inte kan göra det i samband med något annat ärende blir det ju ändå ca 80 minuter med körningen också. Ska jag ta in henne, borsta igenom, pyssla om och träna något tillkommer ju den tiden. Och det beror ju på vad jag ska göra. Går jag en långpromenad till beteshagen tar det ju någon timme till.
 
Hm, jag sa snittid inte snabbdag. För en snabbdag gäller att jag svänger förbi stallet när jag ändå ska handla eller nåt, och då blir det ju bara mockning, lägga i ordning foder, fylla på vatten i hagen, säga hej till hästen och kolla igenom så att hon är hel på ca 30 minuter. Om jag inte kan göra det i samband med något annat ärende blir det ju ändå ca 80 minuter med körningen också. Ska jag ta in henne, borsta igenom, pyssla om och träna något tillkommer ju den tiden. Och det beror ju på vad jag ska göra. Går jag en långpromenad till beteshagen tar det ju någon timme till.

För mig är alla dagar utan ponnymotion snabbdagar som avklaras på en timme :D
 
Det köper inte jag. Om kvinnor avstår från egen hobby påstår jag helt ovetenskapligt att det definitivt finns en bromsade verkan från partnern. Det är kanske inte direkt uttalat från partnern men gudars, det vet vi väl idag att manipulerande och skuldbeläggning på kvinnor med barn som vill göra nåt för sig själv definitivt inte behöver vara uttalat. Det läggs fram som att det är hennes egen idé.
Jag håller HELT med dig! Nu är det iofs drygt 20 år sedan jag fick barn, men jag upplevde en massiv mur av ifrågasättande för att jag köpte en häst när min dotter var 4 månader. Och det var i de flesta fall inte direkt uttalat, men med massor av höjda ögonbryn, förvåning, frågor om hur jag hann, hur det gick med amningen, hur jag såg på risken att rida nu när jag blivit mamma, hur det kändes att lämna en liten bebis varje dag (i två timmar hos hennes pappa FFS!!) osv. Nu är jag som person ganska tuff och envis och gillar att gå min egen väg och fajtas mot lite motstånd, men jag tror det är många som inte riktigt orkar det och därmed ger upp sitt stora intresse...

Kan väl säga också att dotterns pappa och jag var helt överens om att jag skulle ha den där hästen och det var alltså inte på något vis han som ifrågasatte, utan det var "alla andra" som tyckte att jag skulle byta prioriteringar för att jag fick barn. Och att de prioriteringarna alltså inte skulle innefatta en häst.

Och så kan jag ju tillägga att den där hästen behöll vi i 18 år, han kom att ändra hela livet för både mig och dottern. Han blev min ridhäst och hennes bästa vän, senare hennes tävlingshäst. Han lade grunden för allt vi har och allt vi är som hästmänniskor och även om det var stressigt för mig att hinna med ibland så var det värt precis allt och lite till! Hästen är 24 år gammal idag, vi sålde honom för ett par år sedan till en då 8-årig flicka och hennes mamma. Så han fick bli en ny liten tjejs läromästare och bästa vän :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 126
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 114
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 401
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp